SkipperRK Startet 22.Mai.2014 Del på Facebook Startet 22.Mai.2014 Hei Jeg har en gammel volvo penta md7a som sviver bra men jeg har problemer med å kjøle motoren. Den er sjøvannskjølt. Dette er status nå: Den tar inn vann og det kommer ut med eksosen. Impelleren er ny og den sviver. Jeg kjøpte ny termostat og sjekket at den funker som den skal ved å koke den i gryte. Når jeg byttet termostat viste det seg å være veldig mye skitt og rustflak der den sitter. Jeg lurer på om det kan være at det er tett i rørene som går inn til blokka? Om det er det i så fall hvordan kan jeg ordne det? Håper på noen gode tips som kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Demontering og oppstaking er nok det som må til her. Alternativt en langvarig Systemrenskur der du lager deg en loop og varmkjører et par ganger daglig. Spyle ut grums nederst i blokka. Sjøvannskjøling er generellt djevelens verk. Billig, men gir alltid problemer før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Enig med TMe, men det er ikke bare bare å kjøre systemrens på en sjøvannskjølt motor - spesielt ikke om båten står på vannet. Det jeg har gjort tidligere er å koble av eksoslangen (den enden som går ut gjennom skroget) og sjøvannsslangen (skrog-enden - husk å stenge ventilen) og så sette de oppi et stort kar (15-20 L). Om slangene ikke er lange nok kjøper du en lengre slange til sjøvannsslangen. Fyll karet med vann og systemrens. Så start lar du motoren gå. dersom/når det begynner å komme rustflak i karet må du passe på så de ikke blir sugd inn igjen gjennom sjøvannsslangen. Vannet i karet vil etterhvert bli oppvarmet , så slå av motoren når vannet i karet nærmer seg 50-60 grader. Etterpå åpner du alle tappeskruene å drenerer ut dritten. Dette kan du vel for så vidt gjøre noen ganger mens motoren går også - om du klarer det uten å skolde fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
dobba Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Har hatt samme motor med samme problem. Der var eksosmanifold potte tett av rust, løsninga ble å få laga en ny i syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.