Jump to content

volvo penta md7a kjøler ikke

SkipperRK

Recommended Posts

Hei

Jeg har en gammel volvo penta md7a som sviver bra men jeg har problemer med å kjøle motoren.

Den er sjøvannskjølt.

Dette er status nå:

Den tar inn vann og det kommer ut med eksosen.

Impelleren er ny og den sviver.

Jeg kjøpte ny termostat og sjekket at den funker som den skal ved å koke den i gryte.

Når jeg byttet termostat viste det seg å være veldig mye skitt og rustflak der den sitter.

Jeg lurer på om det kan være at det er tett i rørene som går inn til blokka?

Om det er det i så fall hvordan kan jeg ordne det?

Håper på noen gode tips som kan hjelpe meg.

Enig med TMe, men det er ikke bare bare å kjøre systemrens på en sjøvannskjølt motor - spesielt ikke om båten står på vannet. Det jeg har gjort tidligere er å koble av eksoslangen (den enden som går ut gjennom skroget) og sjøvannsslangen (skrog-enden - husk å stenge ventilen) og så sette de oppi et stort kar (15-20 L). Om slangene ikke er lange nok kjøper du en lengre slange til sjøvannsslangen. Fyll karet med vann og systemrens. Så start lar du motoren gå. dersom/når det begynner å komme rustflak i karet må du passe på så de ikke blir sugd inn igjen gjennom sjøvannsslangen. Vannet i karet vil etterhvert bli oppvarmet , så slå av motoren når vannet i karet nærmer seg 50-60 grader.

Etterpå åpner du alle tappeskruene å drenerer ut dritten. Dette kan du vel for så vidt gjøre noen ganger mens motoren går også - om du klarer det uten å skolde fingrene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...