bullfrog Startet 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2014 Først vil jeg bare få takke alle som deltar her inne for ett utrolig nyttig forum! Har funnet veldig mange tråder som har vært til stor hjelp oppgjennom årene. Så til spørsmålet mitt: Fikk innsatt et nytt gir i min 26 fots Selfa for kort tid siden og la i dag merke til en (for meg) stygg ulyd fra giret når giret er koblet frem og turtallet er lavt. Lyden forsvinner når jeg øker turtallet endel, og lyden er ikke der når den er i fri eller i revers. Tok et opptak av lyden, som kan høres her: http://picosong.com/CD5K/ Fant etter et google søk en tråd her inne som nevnte "bakklakk". Er det det dette er? Kan denne lyden virkelig være normalt og ufarlig for giret? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) Antakligvis er det helt normalt, har det samme på Forden med Twin Disc 502 og har fått beskjed om at det ikke er noe å bry seg om. Har byttet demperplate en gang men det gjorde ingen forskjell? Ps. Fikk ikke hørt på lydfilen på IPad så det er bare noe jeg antar uten å ha hørt lyden. Redigert 23.Mai.2014 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bullfrog Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Tusen takk for svar Stålmarken. Hmm, får ikke spilt av lyden jeg heller på smarttelefonene min ser jeg, men på laptopen går det greit.. Jeg håper du har rett. Har spilt av lyden for et par mekanikere ved to ulike skipsverft, og begge syntes det hørtes ut som noe var galt. (Dette var før jeg hadde hørt om bakklakk...) Noen som får til å spille av lyden som har en formening om dette er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Jeg får spilt av lyden å har samme lyd på mitt borgwarner Sitér dette innlegget Link to post
bullfrog Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Nå begynner jeg å bli beroliget her! Det er jo ingen hyggelig lyd, men det kan jeg leve med så lenge ikke giret tar skade av det.. Frister lite med nok en tur til verftet det ble satt inn, da det er en dagstur unna med båten, og jeg har måttet ta den turen litt for mange ganger det siste halvåret, av ulike grunner.. Takk for svar FM 8-12! :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det er systemvibrasjon/bakklakk. For å få den til å forsvinne må du endre massen, få en annen utveksling, etc. Kan du leve med støyen, så har jeg aldri hørt at det spiller noen rolle for gearet. Jeg hadde det tidligere. En båtnabo har kjørt med det i sikkert 20 000 timer (tidligere ferge). Kan høre båten på 'flere sjømil' om kan kommer tuslende på lavt turtall :-) Sitér dette innlegget Link to post
bullfrog Svart 24.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Hei Hulda, og takk for svar! :) Jeg skal bruke båten til krabbefiske, så den kommer til å gå på lavt turall mye når jeg drar teiner, men så lenge giret ikke tar skade av det, kan jeg leve med lyden. Og med tanke på naboen din, høres det ut som det bør gå greit for giret sin del.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.