Jump to content

Mariner 9,9 2t får ikke kjøling.

Aslaksen

Recommended Posts

Hei! jeg har en mariner 9,9 som er en god del år gammel, veldig usikker på årsmodell men det er av den eldre typen!
Når jeg starter motoren så får ikke den kjøling.. skrudde opp undervannshuset og sjekket impeller og denne var helt fin, har blåst trykkluft igjennom systemet og er sikker på at ingenting er tett. hva er årsak ? noen som vet..

Mulig denne motoren har kjølestråle som blir styrt av termostaten. Da kommer det bare vann når termostaten åpner.Det er det vertfall på mariner 10 viking. Ta motordekselet og se hvor slangen er tilkoblet.

Går "sladrestråle" gjennom fra blokka, via en slange, og ut i kanal i stammen? Ofte vrient å få ut saltavleiringer etc som sitter i denne kanalen.

Hadde svev på en 80-talls Yamaha 9,9 forleden, som hadde stått i rundt 5 år. Kom ikke sladrestråle, men koblet fra slangen og vann kom ut av denne. Så alt av kjøling fungerte, bortsett fra at sladrestrålen var tett. Fikk åpnet kanalen ved å stake litt, og ta av og på slangen noen ganger slik at avleiringer ble oppbløtt. Se om det er en slange du kan få løsnet i forkant av kanalen i stammen, og se om vann kommer.

Ellers hadde jeg en Johnson 15 for mange år siden, der kjølinga ikke fungerte. Viste seg tilslutt at det var en pakning / o-ring som hadde svellet opp og forskjøvet seg slik at den tette overgang kjølerør mellom stamme og blokk.

Kan også være thermostaten som er gåen.

Har du et bilde av motoren? Da det hadde vært lettere å finne ut om kontrollstrålen er styrt av thermostaten eller ikke. Evt prøv å ta ut thermostaten, sett på lokket til thermostathuset og start opp. Se om det da kommer kjølevann. Hvis du får kjøling da har du funnet problemet.

helt ut av det blå etter jeg skrudde sammen undervannshuse startet den å ta opp vann! kommer kun vann ut fra pessstrålen ingen andre plass, men kjente på sylinderveggen å den kjøler godt:)

rorkult deler ønskes kjøpt.

helt ut av det blå etter jeg skrudde sammen undervannshuse startet den å ta opp vann! kommer kun vann ut fra pessstrålen ingen andre plass, men kjente på sylinderveggen å den kjøler godt:)

rorkult deler ønskes kjøpt.