Jump to content

tips til skifte av salingshorn

Fusentast

Recommended Posts

Det ene salingshornet mitt ser tvilsomt ut, så jeg skal skifte dem. Har noen noen synspunkter på hvordan det burde gjøres? Er det greit å heies opp i båtmansstol når man har slakket overvantene? Masten er for øvrig fra Seldén.

Jeg ville vært skeptisk. Det høres ut som at du bare har ett sett salinger, og da er den øverste halvparten av masta ikke sterkere enn aluminiumsprofilen. Og den brekker for et godt ord. På toppen av denne henger tauet du risikerer livet ditt i...

Ta ned masta, bruk mobilkran eller fin en bro! Bytte av salinger er vel heller ikke noe som er gjort på to minutter. Guffent å henge der og vite at masta kan brekke bare det kommer litt sjø fra en passerende båt

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er ikke å anbefale og klatre i masten med slakke vant. Finn deg en mastekran, de fleste båthavna har det. Du sier ikke noe om hvor stor båten/masten er, men er den ikke for stor, båt rundt 30 fod, er det en jobb på noen timer.

Jeg ville tatt ned masta. Men hvis du vil skifte uten å ta ned, fest noen fall i rekka på siden du skifter og stram skikkelig. Da står masta støtt. Jeg har knekt noen master, skal mye mer til for å knekke den enn vekten av en person uten overvant, men hvorfor prøve?

Masthead, og uten lensetakler. Båten er på 31 fot, og jeg rekker greit opp til salingen med en stige. God idé å lage et provisorisk overvant av storseilfallet.

Ja da.skal den løsningen være problemfri.Den vil ha nok støtte i undervant i utgangspunktet og skulle tro at du også kunne gått opp i riggen for å.skifte salong,men når du fint med.stige er jo det en ok løsning.

Ja da.skal den løsningen være problemfri.Den vil ha nok støtte i undervant i utgangspunktet og skulle tro at du også kunne gått opp i riggen for å.skifte saling,men når du fint med.stige er jo det en ok løsning.