Jump to content

Med S/Y Helene fra Levanger til Kristiansand

arkmarin

Recommended Posts

Artig Arne at du lager en tråd om dette slik at vi får til å følge med. Har allerede registrert at dere har problemer med AIS'n da dere forsvant i Trondheimsfjorden. Håper dere får finvær videre til Ålesund. Ble merkelig tomt ved siden av båten min da Helene forsvant. Men det kommer vel en ny.. Hils Torgeir!

Dere kommer vel til Ålesund i natt. Til opplysning er det midtsommerjazz i byen og da jeg kjørte gjennom byen for litt siden, så var det en del båter i havna, etter hva jeg kunne se. Men det er vel bare å finne seg en segler å legge seg utenpå. Skal se grundigere etter straks og rapportere. :)

Fint vær her sør. Har omtrent vært vindstille, noe som er kjipt for en regatta for 2,4. Lurer på om det er NM...

bilde

Sveggesundet er en del av en idyllisk lei, som er et alternativ til en del av Hustadvika. Pga to 16 m høye broer har jeg ikke gått den leia siden midt på siste halvdel av 80 åra. I dag ble det mulighet for å seile den leia. Broene er ikke noe problem for Helene.

bilde

Vi passerte Bjørnsund ca kl 19. Bjørnsund er et fraflyttet fiskevær. De måtte legge ned fiskemottaket på 60-70 tallet, da de hadde for dårlig vann (regnvann). Været ble fraflyttet. Da jeg var innom på slutten av 70 tallet var det bare en fastboende. Senere ble dette attraktive hus for fritidsformål. Nå er det et yrende liv her hele sommeren. Det er et fantastisk flott sted, som bør besøkes, når en er på disse kanter.

Ser ut som dere ligger på Roald. Hadde dere gått til Ålesund så hadde jeg nok kommer nedom en tur før jobb. -men jeg antar dere uansett sover ut litt nå etter 24/7 seilas.

Kommer til å følge dere videre, og håper på mange bilder av turen. -ikke mange langturer her som har blitt presenterer underveis!

Hei, det var veldig ok å følge etter dere rundt Stadt i dag med varsel om liten kuling. Bra tips om å gå inn til Silda, ligger nå her fortøyd sammen med en tysk og fransk seilbåt.

Tok noen bilder av Helene, dårlig internett her, men forsøker å laste opp et par bilder i første omgangimg]https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13122/1401049123.jpg[/img]

Ser ut som det var vanskelig å laste opp her, kan sende flere bilder på mail

Min mail: gunnar.knutsen@yahoo.com

Vi tok en kort stopp i Fosnavåg og fylte diesel og spiste, før vi satte kurs mot Stad. En motorbåt, som skulle samme vei, valgte å slå følge. Værmeldingen sa liten kuling 12 m/s og 2 m bølger, max 4 m.

bilde

bilde

jeg tror det var behageligere å være ombord i Helene.