Jump to content

Med S/Y Helene fra Levanger til Kristiansand

arkmarin

Recommended Posts

Tok noen bilder av Helene, dårlig internett her, men forsøker å laste opp et par bilder i første omgangimg]https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13122/1401049123.jpg[/img]

Ser ut som det var vanskelig å laste opp her, kan sende flere bilder på mail

Min mail: gunnar.knutsen@yahoo.com

Kjempemorsomt bilde. Blinkskudd.

Videosnuttene jeg tok av deg blir for store. Jeg sender de når jeg får skikkelig nettverk.

Jeg har maiil: arne.knudsen@ntebbb.no

Etter vi passerte Måløy og Florø, var målet Askvoll. Da vi kom dit følte vi oss i så god form, at vi ville fortsett. Motvinden vi hadde tidligere hadde spaknet til vindstille. Vi krysset Sognefjorden og gikk inn til Eivindvik. Vi ville handle og ha oss et bedre måltid. Desverre var hotellrestauranten og kroa stengt.

bilde

Skjerjehamn er et idyllisk sted, som er verd å besøke. Det er lagt ned utrolig mye penger og arbeide, for at det framstå attraktivt for båtfolk og andre besøkende.

Vi våknet i dag til sommer. Varmeapparatet kunne slås av og langmakkoen kunne stuves bort. Havblikk i det vi dro.

Sola ble sterk og solhatt måtte til.

bilde

bilde

Vi passerte Bergen. Det er laber nordlig bris, som gir oss rundt 6 knop. Flott sommerdag på sjøen vil denne dagen bli husket som. Ikke langt igjen til Stord, som vi går østom. Det er en kjedelig lei, men enkel å gå, når en er alene på vakt til natten. Leia øst for Stord er en idyllisk flott lei, som vi ville valgt, om vi skulle gått her på dagtid.

Jeg har hatt problemer med å få lastet opp bilderi, så derfor ingen oppdatering.

Vi dro fra Haugesunds kl 12 i dag med kurs for Tananger. Flott vær og laber bris fra nord. Vi ankom Tananger litt før klokken 18, og vi gikk på land og fikk dusjet oss. Det var det behov for. Knut, den nye eier av båten, kom ombord. Han blir med på siste del av turen. Vi forlot Tananger litt over klokken 8 i kveld. Lite vind over Jæren i natt. Meningen er å gå non-stop til Kr.sand.

Vi dro fra Haugesund etter å ha sovet og handlet .

bilde

Det ble litt vind, så vi kunne seile hele veien til Tananger. Ut gjennom Karmsundet hadde vi følge av en annen seilbåt.

bilde

Lunsjen er servert i cockpit.

bilde

Knut, den nye eier av båten til høyre, ble med på sjarmøretappen rundt Jæren, Lista og Lindesnes.

bilde

Det var dårlig med seilvind. Først etter Lindesnes fikk vi vind og satte fartsrekord på turen, 9,4 knop. Like før passering av Lindesnes.

bilde

Vi nærmer oss målet. Båthavna ligger på høyre side etter vi passerer Varoddbroa.

bilde

Vi kan da avslutte turen, som vi brukte 6 døgn og 5 timer på. Vi lå i ro og sov tre ganger på turen, samt at vi hadde noen korte stopp for dieselfylling og proviantering. Vi var fantastisk heldige med været, kun medvind, til tross for den var meget kald fram til Skjerjehamn. Vi konkluderte med at det var bedre med kald medvind enn varm motvind. Det var en fornøyelse for oss å seile båten, som hadde tilhørt en venn, som døde så alt for tidlig. Nå vil hans sønn ta vare på båten.

Takk til dere som har fulgt med oss på turen.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...