Beech Startet 24.Mai.2014 Del på Facebook Startet 24.Mai.2014 Hei ! Her kommer et spørsmål fra en bekrymet nybegynner båtlivet! Jeg har nettopp tatt opp min Alo Mikke 26, en av mine bekymringer er at når vi heiste den på land, så virket det som kjølen vibrete litt fra side til side, samt når jeg tok å rikket på kjølen, så vibrerte også skroget litt. En gammel knall på kaia, sa at kjølen er løs, og båten må skrotes, men jeg tror kanskje at kjølen er såpass tung, at skroget vil uansett bevege seg litt når man rikker på den. Kjølen er reint stål, og stikker rett ned. Er dette normalt? Eller er det store problem ute å går? Det er ingen lekasje i kjølesvinet.... Skal kjølen sitte bløggfast? HJEP ! Mvh: B Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mai.2014 Del på Facebook Svart 24.Mai.2014 Kjølen skal sitte fast ja. Litt fleksing vil det kunne være (selv i et friskt og solid skrog), men slik du beskriver det kan det virke som det er i overkant mye hos deg. Ser du noen glipe langs innfestningen til kjølen hvis du presser på kjølen? Hvis så er tilfelle kan kjølboltene trenge en sjekk. Hvis ikke kan det være området ved innfestningen av kjølen under båten har delaminert seg. Uten at jeg kjenner hvordan akkurat din båttype er oppbygd i bunn har slikt forekommet før, delvis på grunn av tretthetsbrudd i laminatet og dårlig laminering, både i selve laminatet og i avstivere/spant. Ville fått en fagmann til å se på det, gjerne han ser noe du ikke har lagt merke til? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2014 Del på Facebook Svart 24.Mai.2014 Ta et par bilder og legg de ut her. Ofte er det vel en fuge mellom jernkjøl og skrog. Er den hel og tilstede? Skroting av båten blir litt drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2014 Del på Facebook Svart 24.Mai.2014 Er vel en grenseverdi her. Mikkel 26 kan være veldig billig. Men heving av kjøp kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.