Jump to content

Hvilken enkel DAB+ radio skal jeg kjøpe til båten?


Lars H.

Recommended Posts

Min 25 år gamle Korea-bilradio har tatt kvelden, så jeg trenger ny radio. Foreløpig bruker jeg en liten DAB+ reiseradio som jeg kan koble til en 20W booster der jeg kan velge hvor jeg vil ha lyden, i salongen, uterommet, akterkabinen eller kombinasjoner av disse. Men den har ikke mulighet for en ekstern antenne. Så jeg trenger en ny radio. Og da mener jeg en ren radio. Blåtann, MP3, minnepinner osv som tilkobling til radioen har jeg ikke noe behov for. For meg er en radio en radio der jeg kan høre på NRK, Radio Norge, P4 osv.

 

Så, jeg er i markedet for en slik radio (DAB+ og FM) med inngang for ekstern antenne og 12volt driftspenning. Alle andre tilkoblinger bortsett fra høyttalere og eventuelt en aux utgang er uinteressant. Uteffekten trenger ikke å være mer enn la meg si 10W. Jeg skal ikke spille disco for en hel havn. Mulighet for preinstilte stasjoner er jo greit. Men finnes noe slikt? (og hadde den hatt et filter for å hindre gammaldans og "svensktoppar" som fruen elsker, hadde det vært fint, he he!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Levetid på batteri er uinteressant, i båten skal radioen gå på 12V, eventuelt vie en omformer til 5V som den Pure Mi one vi har nå gjør. Den kan med fordel være uten innebyggede batterier. Innebygget høytaler? Det gjør bare radioen mer klumpete og vanskelig å integrere i en liten Saga 27. Radioen skal monteres fast omtrent som en bilradio med kun betjeningen synlig. Men da er det kanskje kun en bilradio som er alternativet? Jeg har som sagt høyttalere allerede spredd rundt i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Maritim ha fremdeles igjen av denne (990,- er billig) Jeg kjøpte denne i fjor. Helt ok ! http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/lyd-og-bilde/stereoanlegg/jvc-dab-spiller-kd-db42ate

 

bilde

 

Jeg har montert 4 satelitthøyttalere oppe (Apart Mask2), for også å spille musikk under gange. Basskasse under førerstol. Viktig at det spiller bra ved lave volum også !

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

og hadde den hatt et filter for å hindre gammaldans og "svensktoppar" som fruen elsker, hadde det vært fint, he he!

Går sikkert an å få. Min har trekkspillfilter, dansebanddiskriminator, vrøvlsupressor og nynorsksperre.

 

Etter slike innspill, vet jeg neimen ikke om DAB er tingen å satse på....

Nå har de jo sgt at FM-nettet skal slukkes i 2017. Som det eneste land i verden.

Det er svære krefter som står bak. Og ganske heftige uttalelser.

Det blir sagt at vi dekningen på DAB er lik dekningen på FM. Alle som kjører en smule bil, iallefall her i Sørnorge, vet at det ikke er sant. Jeg skal ikke lenger enn ned i båthavna så er det kun FM dekning.

Jeg vet om to tuneller med DAB. Karmøytunellen og Hanekleivtunellen. Ellers er det FM som gjelder.

Vi ble jo også fortalt at vi skulle få CD lyd med DAB. Det har man senere mått gå tilbake på. BBC ble sågar dømt.

Langt verre er det at DAB mafiaen prøver å innbille NRK og andre at landets 18 millioner FM mottagere skal byttes ut med DAB.

Det skjer ikke. Folk kjøper for det første ikke en ny DAB mottager til hjemmet. De går rett på nettradio.

Og det kommer til å skje med mobile mottagere også. 

Vi vil komme til å innse at DAB var en særdeles dyr mellomlanding.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer i alle fall til å vente til aller siste millisekund med å kjøpe DAB radio men det hjelper jo ikke Lars H... En rimelig DAB+ hadde jeg gått for i hans situasjon. De koster jo ikke mange hundrelappene, alternativt kan jo en knallbillig bilradio gjøre jobben inntil situasjonen avklarer seg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en slik Pure One Mi til kr.399,- (pluss et ladbart batteri) og er egentlig godt fornøyd. Den er følsom, og kan kobles til 5V med USB kabel. Og så har den hodetelefonuttak som jeg i båten kobler til en 2× 25W booster. Det eneste jeg savner er inngang for ekstern antenne. Foreløpig er det blitt med denne ene radioen, men når FM slukkes trenger jeg noen flere her hjemme. Nå har jeg FM "reiseradioer" av god gammel årgang på datarommet, soverommet, kjøkkenet, toalettet og i boden. I stuen har jeg analogt FM-signal fra GET. Lurer på hvordan de ordner det når FM slukkes, konvertere fra DAB til FM?

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En grei FM/DAB bilspiller fåes fra NOK 1000 og oppover. Blåtann, kobling mot iPhone osv kommer man ikke unna, Det er sånn folk hører musikk nå. Spillelista lagret på telefonen. CD er steindau.

Sonos eller lignende i båt er nok ikke så langt unna. Takeoff med flight VA 222 i går kveld viser nok hvem vei det går. 

Link to post
Share on other sites

(og hadde den hatt et filter for å hindre gammaldans og "svensktoppar" som fruen elsker, hadde det vært fint, he he!)

 

Lars H.

 

Lås den på P1 og sett på tidsbryter mellom 22-24 hver lørdag...?   :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skulle finne frem et headset merket "for Trude mellom 22 - 24 lørdag"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv skal jeg vente et par mådeder etter at FM nettet slukkes til jeg kjøper DAB radio. Prisene kommer til å synke som en stein i vann. Har fått noen radioer i firmagave så jeg klarer meg...

Følsomheten og kvaliteten på DAB radioer er også veldig forskjellig. DAB chippen koster 30kr så pakker de det inn iplast og selger det for 1000kr.

Link to post
Share on other sites

... men en ting jeg har lurt på lenge ang DAB..:   nå har radioene vært på markedet i over 10 år, har noen endelig klart å lage en dab radio som ikke sluker strøm?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi har denne lille saken fra Pop, som er en helt enkel, liten radio uten alt for mange finesser: http://m.dinside.no/914960/test-pop-dab-fm-radio

 

Noe av problemet med DAB er at man ikke kan spille radio i flere rom og la lyden smitte mellom rommene, fordi forskjellige radioer har forskjellig mengde bufring og varierende prosesseringstid på datastrømmen. Vi har to DAB-radioer, og det skiller ca 0,5 sekund på lydsynkronisiteten mellom radioene. Irriterende!

 

Når det gjelder en evt beslutning om å droppe DAB så er vel regjeringen omtrent like enkel å overtale som et esel som har bestemt seg. Dessuten tviler jeg ikke på at de klarer å si noe ala "vi må respektere alle de som har byttet og kan ikke ombestemme oss", selv om de som har bytter kanskje er 20-25% av alle radioeiere...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

... mens DAB-lobbyen konsekvent bruker begrepet "digitale lyttere"  - slik at de kan regne med alle de som bruker en eller annen form for nettradio i sine tall ...  :rolleyes:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...