Jump to content

Hvilken enkel DAB+ radio skal jeg kjøpe til båten?


Lars H.

Recommended Posts

Vi stengte jo ned mellombølge ig langbølgenettet en gang også, kanskje vi skulle beholdt det også i stedet for å gå over til FM?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

sendes fortsatt på langbølge fra Ingøy , samt på mellombølge fra Røst og Longyearbyen om jeg ikke tar feil , for å dekke norskehavet/barentshavet

 

når det gjelder dab , så virker det som at noen har lagt enormt med prestisje i dette, det skal ut koste hva det koste vil, selv om gevinsten for oss forbrukere kanskje ikke er like stor 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det blir en formidabel blåmandag for DAB-lobbyen når dagen kommer at FM-nettet skal slukkes.

Og alle DAB brukerne er borte.

De er på nett.

Dette er ikke noe som kommer i framtida.

Det er her. 

Vi strømmer nyheter, musikk og film via bredbånd.

5G nettet vil også ha muligheter for dette. Google og andre arbeider med skynet.

Da er det også mobilt.

For min egen del har jeg DAB kun i bilen. Men det går vanligvis i FM fordi DAB nettet er for dårlig.

Hjemme har jeg ikke lenger DAB. Det går i nettradio eller satelitt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det blir en formidabel blåmandag for DAB-lobbyen når dagen kommer at FM-nettet skal slukkes.

Og alle DAB brukerne er borte.

De er på nett.

 

Det tror jeg også...! 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg har ingenting imot DAB, men er imot stenging av FM-nettet. Og det fordi jeg har en drøss radioer som jeg gjerne vil benytte videre. På båten hører jeg nå nesten kun radio via nett, Appen TuneIn kombinert med "Simple sleep timer" gjør at jeg ikke lengre trenger fjernkontroll osv.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo strengt tatt vært positiv til DAB, mest fordi jeg mener verden må gå videre, og fordi jeg trodde lydkvaliteten var enda bedre....

 

MEN(!): Er det bare jeg som er skuffet over lydkvaliteten? Jeg har sammelignet DAB og FM på samme radio i flere sammenhenger. Riktig at DAB er "tyst som i graven" når den skal være det, men lydbildet som sådan er jeg ikke happy med. Tale, og ikke minst musikk, fremstår noe "dødere"/tammere på DAB. Uten unntak, spiller ingen rolle hvilken radio jeg har testet det på. Er det bare jeg som synes dette?

Årsaken ligger jo sikkert i komprimeringen. Debatten var i og for seg der når man gikk fra vinyl til CD også, men i mine øyne (ører) kunne bare "de sære" høre forskjell den gang - komprimeringen var jo ikke på langt nær så kraftig. Men FM kontra DAB er altså i mine ører klart hørbart - i DAB'en disfavør (gitt at FM-signalet er ok). (Streaming på nett har nok også samme svakhet, men der er det jo velkjent og en kalkulert "risiko").

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... og ikke minst musikk, fremstår noe "dødere"/tammere på DAB. Uten unntak, spiller ingen rolle hvilken radio jeg har testet det på. Er det bare jeg som synes dette?

 

...

 

Tror det er den generelle oppfatningen i HiFi -miljøet. Der er det stor motstand mot utfasing av FM

Link to post
Share on other sites

Årsaken ligger jo sikkert i komprimeringen. Debatten var i og for seg der når man gikk fra vinyl til CD også, men i mine øyne (ører) kunne bare "de sære" høre forskjell den gang - komprimeringen var jo ikke på langt nær så kraftig. Men FM kontra DAB er altså i mine ører klart hørbart - i DAB'en disfavør (gitt at FM-signalet er ok). (Streaming på nett har nok også samme svakhet, men der er det jo velkjent og en kalkulert "risiko").

 

Cd-lyd er ikke komprimert i betydningen at det blir tatt bort data som "ikke høres"   - men kan være dynamisk komprimert , det er en annen sak , se https://no.wikipedia.org/wiki/Loudness_War

 

Diskuterte med en som gav uttrykk for å ha peiling på kringkasting av lyd - han påsto at FM lyden som sendes ut av f.eks NRK også er datakomprimert (distribueres digitalt..)    

 

Nå har ikke jeg hørt stort på DAB, så lydkvaliteten der skal jeg ikke uttale meg om  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cd'er er jo samplet og deretter lagret digitalt. Kjøper det med komprimeringen(var litt upresis der), poenget er at man mister noe av lydbildet (teoretisk sett) - hvor mye er avhengig av samplings-frekvensen. Ellers enig at dette ikke er hørbart i praksis for CD'er, derav også min påstand om at kun de særesete "hører" dette.

 

Mulig også FM-lyd er komprimert i noen grad, de detaljene kjenner jeg ikke. Men i så fall i en såpass liten grad at det uansett er "mer igjen" enn for DAB. DAB har jo også en godt merkbar forsinkelse ift. FM, naturlig nok fordi det må pakkes ned og opp igjen før det høres. Klokka på FM (dagsnyttfanfare etc.) er innenfor 1 sek i match med min radiostyrte klokke. DAB kommer 1-2 sekunder (eller mer?) etterpå. Så dersom det er komprimering i FM-leddet er den i så fall svært hurtig.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blir også forsinklese i mottakingen iom. at dataene bufres i mer eller mindre grad, som Popeye nevner lenger opp - med variasjon på opptil et halvt sekund mellom 2 dab radioer i samme hus... 

.. uansett så skulle man jo tro at det burde vært mulig å få skikk på både lyd og strømforbruk etter å holdt på med det i over 20 år (NRK alltid klassisk  kom 1.juni 1995 iflg wikipedia...)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cd-lyd er ikke komprimert i betydningen at det blir tatt bort data som "ikke høres" 

 

CDene kutter de frekvensene som det menneskelige øret ikke hører, men feinschmeckerne sier jo at man kan føle frekvenser som øret ikke oppfatter, og da er verdifull informasjon fjernet. Det er jo enkelt å tenke seg at en veldig dyp bass ikke blir hørt av øret, men kan føles i form av vibrasjoner i kroppen.

 

Jeg er egentlig fornøyd med CD-formatet og den lydkvaliteten som gjengis med det mediet, så jeg skal ikke argumentere for mye for eller imot det ene eller det andre, men kan jo se at det kan være merkbar (ihvertfall på papiret, kanskje ikke nødvendigvis hørbar) lyd som er fjernet fra CD-lyden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo strengt tatt vært positiv til DAB, mest fordi jeg mener verden må gå videre, og fordi jeg trodde lydkvaliteten var enda bedre....

 

MEN(!): Er det bare jeg som er skuffet over lydkvaliteten? Jeg har sammelignet DAB og FM på samme radio i flere sammenhenger. Riktig at DAB er "tyst som i graven" når den skal være det, men lydbildet som sådan er jeg ikke happy med. Tale, og ikke minst musikk, fremstår noe "dødere"/tammere på DAB. Uten unntak, spiller ingen rolle hvilken radio jeg har testet det på. Er det bare jeg som synes dette?

 

Årsaken ligger jo sikkert i komprimeringen. Debatten var i og for seg der når man gikk fra vinyl til CD også, men i mine øyne (ører) kunne bare "de sære" høre forskjell den gang - komprimeringen var jo ikke på langt nær så kraftig. Men FM kontra DAB er altså i mine ører klart hørbart - i DAB'en disfavør (gitt at FM-signalet er ok). (Streaming på nett har nok også samme svakhet, men der er det jo velkjent og en kalkulert "risiko").

 

Årsaken ligger i den bitraten som benyttes i den enkelte kanalen. Med DAB kan man hvis man vil gi hver kanal bitrate tilsvarende full CD-kvalitet eller enda mer, men da blir det plass til færre kanaler. Ved å redusere bitrate pr. kanal får man plass til flere kanaler og dermed kan man tilby flere kanaler innenfor samme frekvensområde.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

MEN(!): Er det bare jeg som er skuffet over lydkvaliteten? Jeg har sammelignet DAB og FM på samme radio i flere sammenhenger. Riktig at DAB er "tyst som i graven" når den skal være det, men lydbildet som sådan er jeg ikke happy med. Tale, og ikke minst musikk, fremstår noe "dødere"/tammere på DAB. Uten unntak, spiller ingen rolle hvilken radio jeg har testet det på. Er det bare jeg som synes dette?

 

Årsaken ligger jo sikkert i komprimeringen. Debatten var i og for seg der når man gikk fra vinyl til CD også, men i mine øyne (ører) kunne bare "de sære" høre forskjell den gang - komprimeringen var jo ikke på langt nær så kraftig. Men FM kontra DAB er altså i mine ører klart hørbart - i DAB'en disfavør (gitt at FM-signalet er ok). (Streaming på nett har nok også samme svakhet, men der er det jo velkjent og en kalkulert "risiko").

 

I mange nettradioapper/programmer så kan man selv velge hvilken strøm man ønsker å høre på, altså hvilken kvalitet, og da også over DAB og mp3 kvalitet for mange kanaler. Såvidt jeg husker for alle NRK kanalene med unntak for NRK nyheter, om jeg ikke husker feil i farten. På de beste kvalitetene er lyden helt super, langt bedre enn DAB. 

 

Om jeg ikke tar feil så tilsvarer vel DAB sånn ca mp3 i 128kbs eller noe i den dur? Jeg syns uansett at DAB låter dårlig, på linje med "dårlig" mp3. Greit nok til snakk og en del typer musikk, men når jeg hører på musikk med "klang" eller mer "bråkete" lydbilde, lyse lyder som går ut i "ingenting" osv på DAB så er det åpenbart at mye har forsvunnet og blir annerledes. Tynne små lyder "ut i ingenting" (diskant) blir "boblete" og usammenhengende, feks klang fra symbaler, være seg i rock eller hva som helst. "Klang" består jo på en måte av litt udefinerbare greier "på utsiden av musikken" som danner et slags tenkt rom for selve lyden. Når dette "rommet" forsvinner så blir alt flatt. Klassisk musikk er håpløst på DAB, og mye annen musikk også. Er ikke noen hi-fi freak men hadde litt interesse for det i studietiden og brukte en del tid på det sammen med virkelige hi-fi freaker da så jeg er nok litt "lydskadd", men absolutt fleksibel i forhold til det i dag. 

 

Er absolutt pro-DAB, det har sin misjon, men som eneste medium for lyd i bakkenettet er det håpløst. FM, med sin gode kvalitet må få leve til nettradio med god nok kvalitet har god nok dekning vha mobilnettet. Prising på mobildata er jo også et hinder for nettradio pr. nå, men tipper det endrer seg relativt fort. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Statens Vegvesen skal i tiden fram mot 2017 etablere DAB i omlag 250 tunneler. Det er idag dekning i mer enn 50 tunneler. Med dab får man alle kanaler inne i tunnelen som finnes utenfor, for tiden drøyt 20 riksdekkende kanaler. Dette er et viktig sikkerhetstiltak fordi man fra vegtrafikksentralen eller lokalt kan snakke til alle som hører på radio i hver enkelt tunnel. I motsetning til idag hvor det i de fleste tunnelene bare er tre kanaler.

Mer relevant her; på havet er det forøvrig dekning i størrelsesorden 25 NM fra kysten, lenger med god antenne høyt i mast. Mer info på radio.no.

hpd

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men; Norge er jo det eneste landet i verden som går for DAB. Husker jeg hadde DAB radio i en tjenestebil (Toyota Landcruiser, Norkring) jeg hadde i Telenor noen år fra 2000. Husker jeg aldri lyttet på DAB delen av radioen. Gammel teknologi fra åttitallet. Stereo sendes i mellomtonen, mens bass og diskant går i mono. Sjekk samplingshastghet med DAB i forhold til nyere teknologi, så skjønner man at DAB ikke er det resten av verden (med unntak av Stortinget) går for.

Har selv en Tandberg 3001A (verdens beste FM tuner som dekoder ned til baseband) som FM tuner som en del av Hi-Fi anlegget, det er god lyd det.

 

Men, dette var litt avsporing av det trådstarter begynte med.

Personlig håper jeg at FM består, og at DAB ikke skal ta over.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hjemme droppet jeg dab+ og kjøpte en Sonos play 1 til spisebordet. Den styres fra mobilen og streamer de fleste radiostasjoner over internett. Da får man den kvaliteten stasjonen tilbyr (noen er dårlig andre bra). De fleste bedre enn dab. Og den har Spotify.

 

I tillegg er forsterker og høytaler super i forhold til str og banker alt av små bordradioer jeg har hørt.

 

Tenkte å gjøre det samme i båten. Den er sprutsikker og jeg tror jeg har like bra internettdekning som dab dekning der jeg ferdes, men kan jo ta feil om det...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

DAB i bil imponerer meg ikke i det hele tatt, dekningen er langt mer variabel enn hva dekningskartet og prosenten skulle tilsi. De påstår 99,5%, og det er vel befolkning de tenker på. 4G-utbyggingen har jo gått langt raskere enn DAB, og dekningen der tilsier jo at det bare er å streame kanaler i stedet. Eneste fordelen DAB har er at mottaket er gratis, i motsetning til 4G.

Link to post
Share on other sites

Hør nå her Lars H.

 

Skip DAB DAB/2 dingsene. De er utdatert før de år bølgen.

 

Skaff deg en smartphone eller nettbrett dings/duppeditt (brukt eller nytt). Kjøp et adapter fra Clas Ohlson som har en innebygget (lokal) FM sender for Ditt Eksisterende Lydsystem i båten.

-

Det  finnes apper til disse smartdingsene som spiller 99 norske riks og lokalradioer, dvs samtlige av de du etterlyser + + + + +

 

 

+++++ millionvis av eller mer internasjonale radiostasjoner med all den musikken du måtte like.

 

En kan og bruke et kassettadapter som overfører lyd  fra smartdings til kassettspillersystemet om en liker det.

Lyden blir kanskje litt mer "muddy" så det skulle vel passe bra.

 

Huff og gru nå kom jeg til å huske NRK søndag ettermiddag på 60 tallet... janitsjar halv/timen og folkemusikk før trafikk og snikksnakk med oddavar folkestad og fenger grøn og og .... (ren terror å plassere dette før trafikk og snikksnakk og ønskekonserten men det er NRK det - bandittvelde...)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

. Husker jeg hadde DAB radio i en tjenestebil (Toyota Landcruiser, Norkring) jeg hadde i Telenor noen år fra 2000. Husker jeg aldri lyttet på DAB delen av radioen. Gammel teknologi fra åttitallet. Stereo sendes i mellomtonen, mens bass og diskant går i mono. Sjekk samplingshastghet med DAB i forhold til nyere teknologi, så skjønner man at DAB ikke er det resten av verden (med unntak av Stortinget) går for.

 

Fikk akkurat en spett ny bil med et flott stereoanlegg som vel brukes i alle VAG biler (?). Har hørt på DAB i andre biler og tenkt at det sikkert bare er anlegget som er dårlig. Men nei. Stereoen spiller som ei kule på FM og vha Spotify (laster ned spillelister i god kvalitet når jeg er på wifi), men DAB er rett og slett fælt å høre på. 

 

Tror ikke jeg er spesielt "sår i ørene" men musikk og DAB er "no go" for meg. En av mine favoritter, radio Rock, sender på DAB og det høres så jævlig ut at jeg ikke helt skjønner at de gjør det i det hele tatt. Men når jeg er i dekning for FM båndet så lyder det helt ok igjen. 

----------

 

Til dårlige kjøkkenradioer osv er det helt sikkert greit nok. Men ellers er det rett og slett for dårlig lyd. Tipper den proaktive og handlingsføre regjeringen skrinlegger dette prosjektet. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hjemme droppet jeg dab+ og kjøpte en Sonos play 1 til spisebordet. Den styres fra mobilen og streamer de fleste radiostasjoner over internett. Da får man den kvaliteten stasjonen tilbyr (noen er dårlig andre bra). De fleste bedre enn dab. Og den har Spotify.

 

 

I Tunein, nettradio for androide, kan en selv velge hvilken kvalitet kanalen skal strømme på, hvis de sender i ulike kvaliteter, noe veldig mange gjør. Da kan man velge kvalitet som overgår DAB på så og si alle de norske kanalene osv. 

 

Litt rart om Sonos ikke har den muligheten, er jo ikke i billigklassen de greiene der..

Link to post
Share on other sites

I Tunein, nettradio for androide, kan en selv velge hvilken kvalitet kanalen skal strømme på, hvis de sender i ulike kvaliteter, noe veldig mange gjør. Da kan man velge kvalitet som overgår DAB på så og si alle de norske kanalene osv.

 

Litt rart om Sonos ikke har den muligheten, er jo ikke i billigklassen de greiene der..

Sonos bruker tunein for Radio, men får ikke valgt kvalitet, mulig den bare velger den beste strømmen.

 

Nå skal det sies jeg har passet på å ha Telenor dekning (Telipol) på mobilen for å spille nettradio i bilen (Tunein på mobilen, strømmer til stereoen), byttet til Netcom (Banzai) noen mnd her fordi det var billig, men da var det jo Edge dekning med en gang man befant seg utenfor Ring 2 og hakking i lyden.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Siden Lars vel allerede har Modem/Ruter/WiFi i båten er jo streamingkostnadene allerede dekket og mulighetene åpner seg jo opphøyd i n´te.

 

Om en tar utgangspunkt i NRK har de jo egen Radio app,  TV app og Nyhetsapp - i tillegg til alle websidealternativer om en bruker nettbrett eller PC.

PC vil jo kunne gjøre samme nytte mht å kjøre nettradio inn på eksisterende bil/båtstereoanlegg, gjerne via nvnte FM eller kassettadapter.

 

På NRK kan en også se utrolig mange TV program både direkte og som har vært sendt + filmer samt direkte TV. Ta lyden ut over "stereoen" samtidig :)

 

 

Det fantes forøvrig en fenomenal radio app til IOS (den kom vel senere til A og) som het iCarRadio som dessverre senere ble slukt av Tunein.

 

ICR streamet radio lyd med helt utrolig lydkvalitet og samtidig med ufattelig lav bitrate.

 

Har mange ganger irritert meg over at eneste (bil) radiokanal (FM) tilgjengelig på tur over fjelloverganger er NRK P1(såvidt) - alt annet er borte. Når en runder midnatten på vei hjem ville jeg foretrukket annet å høre på.

 

Med ICR kunne en ta inn hele Radioverden via mobil/telenettet - det var jo nesten alltid tilgjengelig med unntak av noen få "bufferpauser".

 

 

Som et litet aprpos mht til dekning etc.

 

På mange turer til Vestlandet - Bergen via Voss og alle de 29 tunellene... ingen stor FM dekningen der ne... vet ikke hvor mange ganger nyhetssendingene forsvant inn i tunellene... dvs nyhetssendingene rakk akkurat/akkurat ikke å starte før tunellen .. når en fikk igjen pusten rakk en akkurat å høre "Det var nyhetene...."....før alt forsvant inn i neste tunnell.

Husker dette ofte var/er når det var noe mer eller mindre viktig som skjedde - husker med gru disse Bondevik krisene som et (mindre viktig) eksempel..

 

Mobilnett er det jo i de fleste tuneller og ICR fungerte utmerket på EDGE nivå....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...