Jump to content

Mercury 50 2005, byttet propell, men den gnisser i undervannshuset

janstian

Recommended Posts

Fikk tak i ny original propell til min 2005 Mercury 50 hk 4-takt. Selve jobben var fort gjort men når jeg roterer den for hånd så er det ett sted på runden at propellen er såvidt borti undervannshuset. Skal av med den igjen da jeg må rengjøre og bytte fett på propellakslingen når jeg tar service på motoren før sjøsetting.

Er dette produksjonsfeil på propellen eller er det kast i akslingen? Er svært lite utslag og har ikke merket noen vibrasjoner tidligere.

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

en annen mulighet kan være at du har feil Thrustskive , den som sitter foran propellen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sto orig propell på den fra før av også, fikk ikke med ny thrustskive til den jeg kjøpte nå. Ser litt slitemerker på gammel propell også når jeg kikket nærmere etter.

Prøvde nå å flytte litt på propellen før jeg roterte den og da gikk den fri hele veien rundt :/ Den skal vel ikke la seg flytte på ? Er snakk om 0-1 mm

Edited by janstian (see edit history)

Du bør ha klaring på noen mm, husk når du gir bånn gass så er det 50hk som prøver å trykke propellen framover og inn i girhuset. Da forsvinner alt av slakk som eventuelt er i akselr og gir nå.

Så sjekk klaringene mot originalpropellen og sørg for at det er nogenlunde likt. Vi har en 15hk som etter et verkstedbesøk fikk propellen montert feil. Ble ikke klar over det før vi tok opp båten på høsten. Da var girhuset slitt såpass at vi måtte bytte det. Gikk på verkstedets regning, men likevel. Det koster fort penger .

Edited by Honduras (see edit history)

Plukket av prop igjen og sammenlignet anleggssiden mot thrustlageret med den gamle propellen. Fant en liten høydeforskjell pga litt overflødig lakk som hadde hopet seg opp på den nye. Fjernet dette samt rengjorde thrustlageret godt, nå gikk den bedre og subber ikke. Det er slitemerker på både gammel og ny propell etter kanten på undervannshuset men ikke hele veien rundt så det kan ha ligget skitt mellom propell og lager fra før av. Får se om dette gjorde susen.