Jump to content

Polar 770 med TAMD31 130hk, hvilken propell?

basbakken

Recommended Posts

Hei kjære båtfolk. Jeg har en 1982 modell Polar 770. I denne stod det en MD21B, på 61 HK, som jeg nå har skiftet ut. Ny motor i båten er en TAMD 31 motor på 130 HK. Etter en del knoting står den nå hel og fin på plass i båten.

Imidlertid er spørsmålet om propell dukket opp. Akslingen er 35 mm, men er usikker på hva slags koning. Er det noen standard? Hva er forskjellen på f,eks 1:10 og 150 i koning?

Jeg har i dag tilgjengelig en 4 bladet propell og en E13 LH trebladet propell som stod på MD21B og funket fint, men spørsmålet er altså:

Hva bør jeg vurdere for den nye motoren? Størrelse?

Noen erfaringer/tips?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til hva slags propell etter motorskifte. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Hei ! Du har en aksel som er produsert av Bosvik i Risør. Den har stigning 1:10 Dette er også mest vanelig.

Om noen skal mene noe om propellstørelsen må du nesten skrive utveksling på kassa. Da er det lettere å svare deg :yesnod:

Om du ønsker å kjøpe stor flaps så er det mulig på Polar Plast som nå har overtatt former og rettigheter til båten.

Jeg vet at båten ble levert med 18-18 til Yanmar 77. Den ble levert med 18x19 til Volvo TMD 31 men husker ikke utveksling på denne.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...