basbakken Startet 25.Mai.2014 Del på Facebook Startet 25.Mai.2014 Hei kjære båtfolk. Jeg har en 1982 modell Polar 770. I denne stod det en MD21B, på 61 HK, som jeg nå har skiftet ut. Ny motor i båten er en TAMD 31 motor på 130 HK. Etter en del knoting står den nå hel og fin på plass i båten. Imidlertid er spørsmålet om propell dukket opp. Akslingen er 35 mm, men er usikker på hva slags koning. Er det noen standard? Hva er forskjellen på f,eks 1:10 og 150 i koning? Jeg har i dag tilgjengelig en 4 bladet propell og en E13 LH trebladet propell som stod på MD21B og funket fint, men spørsmålet er altså: Hva bør jeg vurdere for den nye motoren? Størrelse? Noen erfaringer/tips?Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til hva slags propell etter motorskifte. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Har TAMD22p-b 100hk.Koning vet jeg ikke, men jeg har en 4bladers Mikado 18"x18" Har du den store flapsen? Sitér dette innlegget Link to post
basbakken Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Takker for svar. Ser at det er flere som har 18x18 propell og det er vel den størrelsen jeg bør vurdere. Nei jeg har den "originale" flapsen. Fart får du på din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Etter som jeg har hørt er polaren levert med en stor og en liten flaps. Jeg har den breie flapsen.Den gikk 19knop når jeg kjøpte båten, men nå går den ikke mer enn 17knop. Men tror turboen bør skiftes. Får ikke mer en 0,7 i ladetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
basbakken Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Ok. Har nettopp skiftet turbo hos Sevi Turbo. Fikk godt inntrykk av dem. Byttet pga slark i aksel og hakk i viftebladene. Skal sjøsette snart for første gang med ny motor. Spent på farten...*s* Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Hei ! Du har en aksel som er produsert av Bosvik i Risør. Den har stigning 1:10 Dette er også mest vanelig. Om noen skal mene noe om propellstørelsen må du nesten skrive utveksling på kassa. Da er det lettere å svare deg Om du ønsker å kjøpe stor flaps så er det mulig på Polar Plast som nå har overtatt former og rettigheter til båten. Jeg vet at båten ble levert med 18-18 til Yanmar 77. Den ble levert med 18x19 til Volvo TMD 31 men husker ikke utveksling på denne. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Farten vil bli ca 22-23 knop, kanskje mer ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
basbakken Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Flott. Takker for fine svar så langt. Glemte jo helt giret, som jo spiller en rolle her. Jeg har "resirkulert" mitt originale gir fra MD21B motoren. Det er et MS3B gir med utveksling 2,91:1 Noe høyt i utvekslingen tror jeg, men litt mindre propell da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.