Jump to content

Valg av rimelig plotter, Raymarine Dragonfly, RM a67, Garmin 50s

ehrnst

Recommended Posts

Hei,

Vi ser litt på plotter til vår windy 23. Etter at SAP 2000 her inne solgte sin a67 før jeg rakk å få ut fingeren trenger jeg tips til hva jeg skal velge. Jeg/vi har ingen peiling på dette i det hele tatt, men har noen krav

Mulighet for ekkolodd (kun for dybde og topografi. Fisking er ingen pri)

innebygget gps (med fart på display)

Plasseringvennlig, helst med mulighet for låsing

Pris, om mulig under 5k med kart.

Noen som vil dele erfaring, evnt. har noe å selge?

Kjøpte meg en Garmin Echmap 50S, som jeg i utgangspunktet kun skulle bruke som ekkoloddskjerm nede og for å sende dybdedata til plotteren oppe. Bruker PC og Pad som kertplotter nede. Men, ble så imponert over den vesle 5" skjermen at jeg gikk hen og skaffet meg en kaerbrikke til 50s'en for å ha den som ekstra plotter. Ta en titt på Echmap 50s, du får den for ca kr 3.490 i de rette butikkene. Veldig mye for pengene etter mi meining.

Dog, vi seiler i 7-9 knop, du seiler antakelig i 20+ knop. Og da skjer ting på plotteren veldig mye raskere og det er greit å ha en større skjerm. Echmap 70s er en mulighet for 7" for ca kr 7.500 i de rette butikkene.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg har nå en Raymarine, min forrige var en Garmin... begge fra de lavere hyller. Jeg er ikke i tvil, Garmin er helt klart bedre i biiligsegmentet, spesielt om du ikke skal ha alt fra vindinstrumenter, til radar, til autopilot, til vhf koplet sammen. Jeg vurderer faktisk å bytte ut den nyere Raymarinen med den noe eldre Garminen....

Spander på deg lokalkartene...

Garmin sine plottere er mer intuitive og lettere i bruk, og kartvisningene mye enklere å lese.

Å montere dybdemåler i feks en plastbåt er gjort på minutter. Du finner en grei plass, limer den fast på innsiden av båten (ingen skroggjennomføring), fyller på med mineralolje, og strekker den medfølgende kablen til plotteren, som så knyttes til strøm med eventuelt en sikring på stømledningen (alternativt i sikringspanelet).

Dybdemåleren til Garmin vil i kombinasjon med kartplotteren også vise fisk - dette får du med på kjøpet. Eneste irriterende er at fisken på skjermen har smileansikt... det kan virke som om de håner deg når du har snøret ute der skjermen viser det koker med fisk og ingen napper.

Redigert av zooper (see edit history)

Hei, om du er interessert skal du få denne

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47974900&editAd=true

Lowrance HDS 5 gen 2 for 5000,-.Den inkluderer kart fra Honnsvika til Strømstad og svinger.

Skal til Oslo i morgen så kan leveres personlig ;)

Link til kartdekning.

http://www.chartworks.co.uk/webshop/navionics/gold-charts/gold-small/baltic-scandinavia/navionics-gold-small-603-stromstad-honnsvika/

Her finner du mer info om kartplotteren:

http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/lowrance-hds-5-gen2-p-1630

Redigert av fredde1972 (see edit history)

Alle GPSer viser fart... de viser fart over grunn, og ikke fart gjennom vannet (med mindre du ha montert fartsmåler, hvorpå de kan vise begge deler), men det blir litt hipp som happ med mindre du seiler (da vil du ta hensyn til avdrift, strøm, m.m.).

En GPS kan vise deg følgende fart:

• fart over grunn (den mest nyttige i de fleste tilfeller)
  • fart gjennom vannet (dersom du har fartsmåler). Denne vil variere med øvrige fartsmålinger basert på feks strøm i vannet
  • fart mot destinasjonen du har lagt inn på plotteren. Denne kan variere med de øvrige to, feks om du har avdrift eller du styrer ute av kurs for destinasjonen din. Det er denne farten kartplotteren benytter til å regne ut estimert ankomsttid.

GPS med innebygd antenne må ha fri sikt mot himmelen, men sprayhood, kalesjer, vinduer osv er ikke noe problem. Skal du ha GPSen under dekk må du belage deg på en ekstern antenne... men det kan fåes til alle.

Du vil nok bli fornøyd med den Garminen du ser på, et annet godt alternativ er GPSMAP 526 i kobinasjon med en svinger (dybdemåler/fishfinder)... dette er den som kommer nermest den jeg hadde som var en 525... et tips, en skjerm kan aldri ha stor nok oppløsning eller størrelse. Størrelsen gjør den lett å lese, mens oppløsningen avgjør hvor mye som vises. En dobbelt så stor skjerm viser nøyaktig det samme som en som er halvparten så stor med samme oppløsning, bare i forskjellig størrelse. En liten skjerm med dobbelt så høy oppløsning vil få plass til dobbelt så mye på menyer osv som en stor skjerm med liten oppløsning. Ved valg av GPS/kartplotter er skjermstørrelse og oppløsning de to viktigste egenskapene. Dersom styreplassen er rett ved GPS så er en femtommer med VGA-oppløsning helt ok. For meg som seiler og står bakerst i cockpit og må avlese en plotter ved sprayhooden, så blir selv store skjermer fort litt små.

Dette med oppløsning er litt viktig, spesielt når båten beveger seg fort. Du kan zoome ut for å få et større kartutsnitt, men da forsvinner også mange detaljer fra kartet. Med større oppløsning vil du kunne ha et større kartutsnitt uten å måtte zoome ut og derme beholde detaljene som dybder og merker osv. Problemet er bare den at med større oppløsning blir alt så fordømt smått å lese, så du må kompensere med en større skjerm... skal du feks ha wvga-oppløsning bør du øke fra fem tomer til syv tommer...

Husk at sammen med papirkart er en simpel dybdemåler det nest viktigste navigasjonshjelpemiddelet du har etter kompasset...

Redigert av zooper (see edit history)

Grunnen til at jeg spurte om dette med fart var at den "gamle" a-serien til svigers ikke viste noe fart i displayet. Denne var montert med innvendig svinger. Plotteren hadde jeg sett for meg å montere til høyre for kompasset, bak kartbordet. Det eneste som kan være litt dumt er at det er en høydeforskjell fra der hvor kompass er plassert ifht. tiltenkt plotter-plassering. Håper da ikke dette vil hindre noe i forhold til å se plotteren når man sitter.

bilde

Plasserer du GPS'en så tett inntil kompasset risikerer du å gjøre kompasset ditt ubrukelig. Før du borrer, kontroller om kompasset blir påvirket når du setter plotteren (altså om kompassrosen drier når du legger GPSen nær). Husk at misvisningen kan være større og mindre på forskjellige kurser, så ideellt sett burde du utføre denne simple testen ute på fjorden på litt forskjellige kurser. Jeg ser helt klart hvorfor du vil ha denne plasseringen og mener selv at den er god... så fremt kompasset ikke blir påvirket i nevneverdig grad. Avstanden for å kunne lese en 5 tommer er helt ok.

Jeg ville ikke vært så rett for at plotteren kan påvirke kompasset, det er vel først og fremst når strømmen eventuelt går at man vil bruke kompasset, og fungerer plotteren vil jo den være et mye bedre grunnlag å navigere etter enn et lite kompass.

PS: jeg har en Garmin 720 fra før i cockpit, og den trives jeg godt med. Den er imidlertid kun synlig når jeg står bak rattet, og når jeg seiler alene er jeg foran. Så det er for å se når det er på tide å slå inne ved land at den vil bli brukt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg ville ikke vært så rett for at plotteren kan påvirke kompasset, det er vel først og fremst når strømmen eventuelt går at man vil bruke kompasset, og fungerer plotteren vil jo den være et mye bedre grunnlag å navigere etter enn et lite kompass.

Med plotter blir man fort "lat", og man glemmer helt å bruke kompasset. Å bruke og få en følelse for kompass krever litt jevnlig bruk. Ellers, når jeg kjører i kjente farvann dropper jeg stort sett plotteren helt og går kun på kjennemerker og kompasset. Kompasset brukes ikke da for å finne veien, men for å holde en stø og effektiv kurs. I så måte spiller jo ikke misvisning noen større rolle, men det er greit at det er i orden. Kjører man feks ofte mellom to punkter lærer man fort hvilken kurs man skal holde... og en bør da være lik enten man har koplet til plotteren eller ikke. Ofte vil man jo skru av plotteren og gjemme den når den når man går fra båten. Skal man bare gå den kjente ruta så gidder man ofte ikke å montere plotteren... i alle fall ikke jeg.

jeg bruker plotteren for å unngå skader på båt eller mannskap, og derfor står den alltid på og fungerer som ett av flere hjelpemidler/tiltak for sikker navigasjon. Så kan man alltids slå den av om man vil trene litt på å gå etter kompasskurs. Som kystseiler har jeg aldri helt sett behovet for det, kursen settes jo etter optimal vindvinkel, og med kartplotter ombord blir kompasset en nødløsning for å finne sikker led om plotteren skulle streike.

man må så klart sjekke at avslått plotter ikke påvirker kompasset.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

jeg vurderer å kjøpe en liten plotter til å ha under sprayhooden, og må si denne fra Garmin frister. Ser at den har verdenskart innlastet, noen som vet om dette er tilstrekkelig til norsk skjærgårdsseilas?

Verdenskartet som følger med viser f eks hvor Oslofjorden er, men det er omtrent detaljeringsnivået. Dropp derfor tanken på å navigere etter dette kartet annet enn på åpne hav.

Noen som har erfaring med Dragonfly da? ser den kommer på eksakt 6 lapper med navionics gold (small) nå

Har ikke erfaring, men har sammenlignet speks og demo i butikken mellom Dragonfly og 50s. Dragonfly er et fantastisk ekkolodd/fiskehjelpemiddel med mulighet for navigasjon. 50s er en veldig bra (for prisen) kartplotter med ordinære ekkolodd egenskaper. Dragonfly er nok laget til for amerikanske hardcore anglers.

Jeg har vurdert ulike merker opp i mente i det siste da jeg som nevt tidligere vurderer å skifte ut min Raymarine A50 fordi jeg synes den er noe søppel (om noen er interessert i å kjøpe den, send meg en PM). For min del står det nå mellom Raymarine og Garmin, men i en helt annen prisklasse og med helt andre behov/planer for å knytte en masse ulike systemer samen (radar, vhf, autopilot, vindinstrumenter, AIS, ekkolodd, fartsmåler, temperaturmåler, m.m.).

Raymarine og Garmin er størst på markedet i Norge, og med god grunn - det er knallbra greier til en god pris.

Til ditt behov er jeg helt overbevist om at du vil være mest fornøyd med Garmin... se litt på det som Apple IOS vs Google Android, begge bra, men Apple hakket enklere, og Android med hakket flere muligheter. Garmin har en annen fiffig funksjon som øvrige plottere mangler. Den er spesielt fin for hurtiggående båter og er til desto større hjelp når man ikke har en stor skjerm med stor oppløsning... nemlig det at Kartplotteren kan tegne opp en kjørerute automatisk med alle waypoints - litt som når en bilnavigasjonsgps tegner opp en rute til angitt destinasjon. Dette fungerer overraskende bra selv inne i Oslofjorden og blant alle øyer. Funksjonen kommer til sin rett når du befinner deg et sted langt fra kjennemerker, feks midtfjords, og kartplotteren bare viser vann rundt deg og du må hele tiden drive å Zoome ut og inn for å finne ut av hvor du er og samtidig ha kontroll på grunner/farer. Du vil bli overrasket av hvor nerme du må være land før du på plotteren kan dra kjensel på dine omgivelser uten å måtte zoome ut. Zoome ut og du kan se hele kloden, men du ser ikke en eneste stake... zoom inn og du ser staken, når du er veldig nær... ergo, du kommer til å bruke ruteforslagene mye på en så liten plotter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...