Vemunden Startet 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2014 Hei!Jeg får disse store ideene helt plutselig - de kan være små og store. I fjor gikk jeg fra mitt hjem og til Trøndelag, og det var fantastisk.Nå går idéen ut på å seile i en uke, men hele planleggingsprosessen stoppet opp før den fikk begynt, på grunn av min far som påstår at dette blir umulig.Jeg har absolutt ingen erfaring med seiling - jeg vet bare at jeg har veldig lyst til å legge ut på tur. Jeg bor i Drøbak, og jeg har ingen peiling på hvilken rute vi skulle tatt. Det kunne jo blitt til at vi seilet inne i oslofjorden, for eksempel.Vi som ønsker å gjøre dette er fire mann, og min far eier seilbåten. Vi er villige til å dedikere oss til prosjektet ved å trene og øve hver bidige dag, alltid når vi kan.Spørsmålet er derfor:Kan fire 17-åringer lære seg å seile godt nok til at de kan legge ut på en 7 dagers tur i oslofjorden hvis de er villige nok til å jobbe for det?Vi er villige til å gjøre det meste som trengs for at det skal gå. For eksempel kunne faren min blitt med de første dagene.Hva tenker dere? Er det umulig?Takk for svar. :) Link to post
adeneo Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Hvis det er mulig for en fjorten år gammel jente å seile jorda rundt alene, skulle man vel tro at det er mulig for fire syttenåringer å seile en uke i Oslofjorden, så lenge de ikke er helt åndsfraværende ? Redigert 26.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Link to post
Herman Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Når jeg var 17 seilte vi til Marstrand. Kunne forsåvidt seile ganske greit da. All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Estenkyr Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Dette er langt innenfor hva som er mulig for fire uerfarne 17 åringer, avhenger vel egentlig bare av om din far lar deg låne båten. Link to post
Vemunden Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Hei!Takk for svar. Nå glemte jeg selvfølgelig det viktigste: VI HAR 24 DAGER PÅ Å LÆRE OSS DET!Vi ønsker da å bruke alle helger, fridager og fritid etter skolen til å lære dette.NUH, hva synes dere? :) Link to post
zooper Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Jeg er av samme sorten og gjør stadig det som folk sier er umulig... som feks å delta i Afrikas største og lengste endurorally på en gammel sliten Vespa.... det bor jo folk selv i Sahara, så hvor vanskelig kan det egentlig være? selvfølgelig kan du gjøre dette. Sannsynligvis kunne du fått instruksjon i havna samme dag som du reiser og tatt resten underveis--- oddsen er god for at det hadde gått tålig bra. Et tips, når man er flere. Bli enige på forhånd hva målet er og hvor man skal legge lista, både økonomisk og insatsmessig... i forberedelser og underveis. Desto felere spillergeler som settes i fellesskap, desto mer vellykket blir det. Dersom dere er en gjeng som finner mye glede i å planlegge og forberede, og ikke er redd for å researche og lese litt... ja så blir dette helt sikkert en uforglemmelig knalltur. Jeg hadde egentlig tenkt til å si at du må tenke på sikkerhet og være forsiktig med alkohol ombord i båt, men du er 17 så det er nok bare å drite i. Mitt tips, ikke hør på faren din. Bevis heller for ham at du er mann og at du klarer mer enn hva han tror du kan! Et annet tips, selg mopedene deres, playstation, og be moromor om et lån, og kjøp deres egen fordømte båt på deling. Den billigste dere kan finne med soveplass til alle ombord. Hadde det vært min båt hadde nemlig ikke jeg lånt den bort. Redigert 26.Mai.2014 av zooper (see edit history) Link to post
Estenkyr Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 24 Dager holder i massevis, bare lær dere å manøvrere båten så burde dette gå så bra at! Link to post
zooper Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Du får mye seilbåt for under 20.000,- og båtplasser kan du også få billig om du ikke er så nøye. Da er den deres og far har ikke noe han skulle ha sagt, og dere vil få den feteste sommeren noen sinne. Ti gode tips til sameie mellom kompiser: gjør en såkalt "shot gun deal". Dette innebærer at dersom en vil ut av sameiet eller få noen ut, så kan de legge inn et hvilket som helst bud på andelen til en annen. Det man legger inn som bud er man også pliktet til å selge til om motparten. Dette sikrer en pris lik det den er verdt for begge parter i sameiet. Dersom du feks ønsker å kjøpe en annens andel, enten for å beholde hele båten eller for å selge hele båten til en tredjepart, ja så vil du neppe legge inn et skambud. For dersom han du eier sammen med skulle ønske båten til denne prisen er du nemlig pliktet til å selge den. Du kan selvsagt høyne budet ditt etterpå, men det er ikke sikkert at han vil la deg slippe unna og heller vil ha båten selv Enes om om båten skal slites ut eller om den skal bli ørlite bedre stand for hvert år Sett inn en fast sum på en felles konto, og som skal gå til driftskostnader (inklusive uforutsette reparasjoner). Summen bør være større enn det du tror du vil bruke, og heller la kontoen bygge seg opp litt over et par sesonger Enes om at oppgraderinger krever samtykke dersom det skal gå av felles kasse, mens mindre utbedringer av eksisterende materiell og utstyr ikke krever samtykke (man skal sette pris på initiativ til å reparere) Alt utstyr og oppgraderinger som initieres og betales av en av partene i sameiet kan personen kreve tilbake dersom sameiet oppløses, og dersom fjerning ikke medfører noen nevneverdig reduksjon i båtens salgsverdi. Dersom båten i fellesskap selges med utstyret (altså ikke noen shot gun deal benyttet), så skal den som la inn dette utstyret få en kompensasjon tilsvarende utstyrets innkjøpspris minus feks 30% for hvert år Alle for en og en for alle - alle skader og uhell som skjer med båten som ikke skjer i grov uaktsomhet deler dere på, uansett hvem sin feil det var... alle kan seile på grunn. Ting som skjer i grov uaktsomhet, som feks at en tar med båten ut alene i fylla... ja det skal den uaktsomme dekke Et sameie fungerer best jo færre man er... to er mange Del det beste av høysesongen (feks Juli til midten av August) på antall andeler og resten av ukene etter tur og orden, med uke regnet fra onsdag til onsdag. Neste år endrer man om på rekkefølgen for hvem som får først og sist i sesongen. Nå vil dere som kompiser sikkert kun bruke den sammen, men det kan endre seg etterhvert. Skal man ønske å bruke båten i en annens uke er det jo bare å spørre - går det så går det Det tillates ikke å låne eller leie bort båten til noen utenfor sameiet... og det kommer aldri på tale å ta det opp til diskusjon igjen når dette først er bestemt Enes om hvordan båten skal forlates etter hver bruk (rengjøring, drivstoff på tanken, osv) Link to post
Vemunden Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Takk så mye for dette! Meget nyttig, og veldig hjelpsomt i min kamp mot far! Vi tar det med oss videre. Jeg har også tro på at dette vil bli en VILL sommer hvis vi gjennomfører! Link to post
Baylife Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Skal ut på første 3 dagers tur i pinsen. 19 år, kun et helgekurs og resten er seiling med typ Christian Radich. Ingen av mannskapet kan seile, men regner med at det skal gå helt fint. Seiling kan strengt tatt forenkles ned til å vite hvilke tau man skal dra i, og reve tidlig. Det vil jo selvfølgelig ikke bli maks fart, men det går fremover. Men begrens alkoholen, ingen er tjent med seiling i grøftefylla! Link to post
oslofjord Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Ikke noe problem…men her er noen tips for at dette skal blli en positiv erfaring Spørsmålene er: hvor stor er båten ? Jo mindre jo bedre for store båter er tunge med mye sig. Du skal IKKE redde båten ved å bruke egne ben og armer som fendere hvis du har for stor fart mot brygga. Hvor pålitelig er motoren ? Tegn medlemskap i redningsselskapet "totalmedlem" slik at du får gratis hjelp hvis trøbbel. Medlemskap i redningselskspet følger båten.. Ha forsikring inkludert ansvarsforsikring i tilfelle du dulter borti andre båter. Ut og inn av havn bruk motor hvis båten har motor. Å legge til havn blant andre store båter med bare seil er for viderekomne selv om alt går. Kjøp noen ekstra 30 meterskveiler med tau på Biltema for kjekt å ha til fortøyning, men enda viktigere å langt nok treggtau hvis dere får trøbbel utaskjærs hvor det er 100 meters dybde ++. Dumt å drive til danmark, men enda værre å drive mot land. Ha gjerne en ekstra dregg, for mottoet må være om at hvis alt skjærer seg med seiling eller motor er det bare å slenge ut treggen å senke skulderne mens man venter på hjelp fra redningselskapet. GPS med kartplotter med vanlig sjøkart er nødvendig om det så er på smartphone/ ipad eller håndholdet gps. På papikartet kan du planlegge, mens med gps-kart zoomer inn slik at du kan se om det er skjær nær baugen. Sett kursen utöver mot yttre Oslofjord og ikke inn mot oslo. Mye bedre å seile med stabil solgangsbris på harmoniske dønninger i havgapet enn å seile i de krappe bølgene i indre oslofjord hvor både vindstyrke og retning er ustabil. Ellers kan indre oslofjord bli i overkant vindstille og ganske trangt mellom andre fritisbåter, Kileferger og sund. Og ikke minst husk solkrem og solcap..so sikkert blåser over bord…solen er ikke å spøke med på sjøen selv om havbrisen kansje er kjølig. Seilingen lærer dere fort og at dere går for mye mot vinden hvis det blafrer for mye i fokka osv….men ikke få bommen i hodet ? Hvis dere i medvind har seilet f.ks. på høyre side så ikke sving så mye mot høyre at seile og bommen kommer susende…det er sånt man ikke bør lære av erfaring. Det seiltekniske kan andre bedre enn meg….men sunt bondevett kommer man langt med. Ellers er det kansje ikke noe poeng å seile om det er særlig mer enn 10m/s frisk bris. Hvis det er stiv kuling eller mer får man bare vente til neste dag selv om ferie blir en dag eller to lengre enn planlagt. Ja så har man naturligvis redningvesten på hele tiden i tilfelle uflaks å falle i vannet for det kan ta tid å snu båten. Tror nok far i huset er mest opptatt av at det ikke blir personskader…men hvis man har dultet bort i bunnen (noen alle gjør før eller siden) så si fra til båteier faren, slik at han kan vurdere om det er nødvendiig fikse litt på gelcoaten eller skifte propell. Mye sikkerhets-tips, men prosjktet er jo egentlig ganske udramatisk. God tur p.s. Husk Drøbakjeteen du som skal fra drøbak. Du har vill ikke noe borte ved jeteen å gjøre, men du vet naturligvis at det er en svær undevansdemning rette under overflaten fra skjærene ute i sundet og mot Hurumlandet. Ikke regn med at seilbåten går over ! Redigert 26.Mai.2014 av oslofjord (see edit history) Link to post
zooper Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Det er gjevere å være reder av en 25-foter enn å låne pappas 45-foter... Maxi 77 på 25 fot feks har alt fire 17-åringer behøver. Soveplass til alle, dass, kokebluss til "boksspaghettien" og "rett i koppen"... og ølen legger du i en kjøleboks. En slik båt er vesentlig lettere å seile, kommer lettere til der det er grunt eller trangt om plassen, koster mindre i gjestehavner og i drivstoff... og er ikke så farlig med om får noen skrammer. Jeg leste for litt siden om noen som hadde møtt på en Norsk 17-åring i en slik en på vei gjennom Frankrike og ut til middelhavet, han hadde seilt den fra Norge med mobilen som eneste kartverk... tror ikke han hørte så mye på hva fattern mente. Nå ville jeg nok reist bedre utstyrt en den kidden der, men har man fantasi og mot til å gi det et forsøk, så får man det til. Link to post
bare lek(k)er Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Mange gode tips her:) Slapp av, dette er ikke vanskelig og bør være helt uproblematisk. Er dere gjennomsnittlig oppegående, lærer dere prinsippene med seiling på en time. Dere blir ikke utlært (det blir man aldri) men dere får båten til å gå greit forover. Øv litt på å legge til, men under normale forhold, fikser dere det raskt oxo:) bare ta tillegging sakte og rolig, da har dere tid til å justere hvis det blir helt feil (og skader blir mye mindre) Forbered alltid! tillegging, ut med fendere, fortøyningstau klargjort osv, å ha gjerne en fordeling på hvem skal gjøre hva. Dette er ikke rakett forskning! Trygve Link to post
zooper Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Hadde jeg vært faren min hadde ikke jeg lånt bort båten til meg og en helt uerfaren kompisgjeng i en uke når jeg var 17... det hadde sannsynligvis gått fint med båten, men det er neimen ikke sikkert. Jeg tror ikke faren din er så bekymret for dere som han kanskje antyder, for han vet det skal ufattelig mye til for at dere kommer til alvorlig skade. Han har sikkert mange vikarierende motiver for å slippe å låne den ut fordi han er redd for at båten kan komme til skade. Festglad ungdom feks som tiltrekker seg andre fremmede festglade ungdom, og marerittet kan fort bli et faktum... eller så kan man være redd for. Skal dette gå din vei tror jeg du må finne ut av hvordan du kan overvinne hans frykt for at båten skal kunne komme til skade. Konfronter ham med alt han kan være redd for og gi en overbevisende forklaring om hvorfor han ikke behøver å være bekymret... feks ingen øl før klappet til kai og fortøyd, ingen fremmede ombord (heller fest i nabobåten enn fatterns), røykfri båt, alltid to på dekk/cockpit underveis, alltid svømmevest, alltid planlegge dagens etapper med eget kart, alltid sørge for at det er mye med drivstoff på tanken, ringe fattern hver kveld når flagget skal ned, osv, osv... Redigert 26.Mai.2014 av zooper (see edit history) Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Hei! Takk for svar. Nå glemte jeg selvfølgelig det viktigste: VI HAR 24 DAGER PÅ Å LÆRE OSS DET! Vi ønsker da å bruke alle helger, fridager og fritid etter skolen til å lære dette. NUH, hva synes dere? :) Da avhenger det vel av at noen er villig til å bruke alle helger, fridager og fritid etter skolen til å lære dere det ... Link to post
bare lek(k)er Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Som om jeg skulle sagt det selv Zooper;) Husker (vagt) meg selv som 17,18,19 år. Da jeg var på den alderen leide vi alltid båt, vi hadde oxo noen enkle selvpålagte regler; ) ingen alkohol før kl. 12, max 4 små bokser pils så lenge vi var underveis, og selvsagt ikke sprit (annet enn i gjestehavn) aldri på svai og aldri i uthavn. Trygve Link to post
Mizar Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Hør litt bedre etter når faren din snakker til deg, du. ;-) Når han ser at du tar reelt ansvar og ikke skal "bevise" noe, får han mer respekt for deg. Da blir det bra for alle. Han er selvsagt livredd for at dere skal drite dere ut og drukne. Men når han ser at dere ydmykt lærer dere det dere skal kunne, vil han sikkert synes det er veldig moro å se sønnen sin bli voksen. Jeg tror du har et bra opplegg med intens læring før dere drar på turen. Når gammern ser det, går dette bra. Husk at det er bare en av gangen som skal ha kommando. Det må dere avklare før dere drar: At en av dere er kaptein, og dette kan eventuelt rullere. Det handler om sikkerhet, og et mannskap som ikke gjør som kapteinen sier i en seilbåt, er dårlig sjømannskap og en stor sikkerhetsrisiko. Tenk sikkerhet, ha det moro innenfor disse rammene, og slutt å "vinne" over faren din. Oppfører du deg voksent i stedet, så ser han sikkert det, og blir veldig glad og stolt. Det betyr kanskje at du må legge fra deg nettbrettet når han snakker til deg. Sorry, jeg kan kanksje ta helt feil her, av hva jeg leste mellom linjene. ;-) Redigert 27.Mai.2014 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Ask Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei De kjem til å angra noko jævligt om de ikkje gjennomfører turen. Tenk på alle jentene de kan gå glipp av:-) Angeren kjem ikkje berre når de er på gamleheimen, men lenge lenge før. Lykke til og god tur! Ask Link to post
bare lek(k)er Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Er faren din fersk båteier, eller er dette en båt han har hatt en stund? Hvis han har hatt den lenge har du vel vært med ut før, og starter derfor ikke helt på 0? Er båten nyinnkjøpt og han også er fersk, vil jeg tro at det sitter laaaangt inne å få låne båten:( Hvor stor/ny er båten? Lykke til:) Trygve Link to post
Bidevind Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 .... Seiling kan strengt tatt forenkles ned til å vite hvilke tau man skal dra i, og reve tidlig. .... Samt at det er livsviktig å vite hva en ufrivillig jibb er. Link to post
zooper Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Å lese til båtførerprøven privat, om du ikke allerede har den, er simple saker om du tar det alvorlig. Begynn med å forsøke å lese boken fra per til perm på en helg, og så les igennom en gang til og fordøy alt til du forstår mens du gjør oppgaver. Sprer du lesingen over for lang tid eller du ikke repeterer vil du ha glemt begynnelsen når du har komet til slutten og skal ta eksamen,,,, om du rekker å ta eksamen. Den som har mest erfaring bør utnevnes til skipper ombord, og siden det er ditt initsiativ er det kanskje du som bør vise vei ved å ta det første steget? Be din far om å ta deg med ut på fjorden hver dag for å trene og øve og vis at du tar saken alvorlig... be han melde dere på færderseilasen om drøye to uker. Si at du ønsker at han skal gi deg muligheten til å bevise at du er verdig i å låne båten hans, og si at du uansett er bestemt på å ordne deg annen båt om han ikke vil låne deg sin. Vis ham at du er virkelig committed. Les havneguider og se over kart, still spørsmål, øv på knuter og vis ham at du har aktiv interesse - hver dag. Vis ham hvor mye du har lyst til å bli en selvstendig seiler og ikke la han få inntrykk av at det er fest som er tingen. Vis hvor særiøs du er ifht selve seilingen - da vil han når du siden spør, ha tungt for å si nei. Du må bare få til dette - som Ask sier - du vil gå glipp av mye damer. Link to post
Vemunden Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hør litt bedre etter når faren din snakker til deg, du. ;-) Når han ser at du tar reelt ansvar og ikke skal "bevise" noe, får han mer respekt for deg. Da blir det bra for alle. Han er selvsagt livredd for at dere skal drite dere ut og drukne. Men når han ser at dere ydmykt lærer dere det dere skal kunne, vil han sikkert synes det er veldig moro å se sønnen sin bli voksen. Jeg tror du har et bra opplegg med intens læring før dere drar på turen. Når gammern ser det, går dette bra. Tenk sikkerhet, ha det moro innenfor disse rammene, og slutt å "vinne" over faren din. Oppfører du deg voksent i stedet, så ser han sikkert det, og blir veldig glad og stolt. Det betyr kanskje at du må legge fra deg nettbrettet når han snakker til deg. Sorry, jeg kan kanksje ta helt feil her, av hva jeg leste mellom linjene. ;-) Det måtte selvfølgelig komme en arrogant type og fortelle meg at jeg måtte bli moden. huff. Men takk for seil-tipsene. ..og takk til dere andre!! Utrolig viktig med disse svarene. Nå skal vi gjøre alt for at det blir tur : ) Link to post
Vemunden Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg blir også litt forvirret over at det står forskjellig angående krav til båtførerbevis overalt.På osloseilskole står det: Krav til båtførere i Norge:Det er nå krav om båtførerbevis for personer født etter 1. januar 1980. Kravet gjelder når båten er større eller kraftigere enn følgende: Over 8 meter lang Over 25 hk motor Men alle andre steder står det over 15 meter lang! Kan jeg kjøre min seilbåt, som er 28 fot lang, uten sertifikat? Link to post
bare lek(k)er Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Nei. over 8 m eller 25hk/10 knop. Over 15 meter må du ha DL5. Prøven er en teoretisk prøve og kan taes f.eks hos Norsk test, eller på Båtskolen Poseidon. Trygve Link to post
zooper Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Du kan altså helt fint kjøpe deg en 25 fots seilbåt med en 25hk påhenger uten å behøve å ta båtførerprøven... men båtførerprøven er nyttig å ha ifht forsikring, leie båt, eller føre større båt... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn