Jump to content

Førstegangskjøper av familiebåt 7-8 pers

Mort1 Petters1

Recommended Posts

Heisann.

Meg å kjæresten ønsker og kjøpe en familiebåt vi kan ta dagsturer med + overnatting, og ha med 4 kids oppi. De er fra 4 til 17 år, så litt krypinn og mulighet for evn vannski/tube etc ville vært ett must.

Som uerfaren båtfyr, så blir jeg forvirret og i tvil på hva som er bra og hva som er dårlig.

Kikket litt på draco og fjord hovedsaklig. Men er det verdt pengene mtp alder? 79-88 mod som er priset ifra 50 til 80 papp.

Ang motor så kan jeg skru det meste selv og oppegående på elektrisk.

Hva bør jeg ha i bakhodet?

Det står en Draco 21 i slemmestad til 59 000 kr som virker interessant, men eier har ikke byttet olje på drevet (290) (btw: hva er forskjellen på de forskjellige drevene??) da den har ligget i vannet mer eller mindre ubrukt i 2 sommere. Jeg har prøvd forhøre meg litt om vedlikehold, og fått beskjed om at det SKAL byttes olje + belg (hva er belg?) hvert eneste år. Så da blir jeg MEGET i tvil på den balja.

Utenom det så ligger det en Fjord 21 i Tønsberg med en 270 heter Volvo/chevy motor som er bensin. Her begynner mine kontaktpersoner og le høyt mtp hvilket bensinforbruk jeg ville fått med normal kjøring. Ved pådrag og full pupp 35 knop måtte jeg nok selge en av ungene sa han andre.

Hva mener dere?

Draco var litt beryktet for dårlig sjø egenskaper uten å ha montert flaps. Så som en uerfaren sjømann er jo ikke det så veldig positivt føler jeg. Men er de håpløse?

Andre merker dere ville anbefalt? Hva slags motor er bra og udødelig ved oppfulgt service? Hva slags drev er solid og bra?

Mvh

Morten og Bente

Redigert av Mort1 Petters1 (see edit history)

Hei og velkommen til forumet :)

Med tanken på størrelsen av båt du sikter på og prisklasse så kan det være mye ræl ute som krever en del jobb, evt gamle bensinslukere.
Selv har jeg gått på en smell og vil heller vurdere å se i litt høyere prisklasse hvor båt og motor er i god stand.

Og, vær kritisk som F¤%& dersom selger sier at noe er galt og at det er "bare å bytte bla bla bla... " :)

Personlig så er jeg glad i draco, synes de er fine og liker veldig godt at man kan skjule kalesja under en list som ligger bak.

Hva er budsjettet ditt?
Krav til minste hastighet på båt?
Sengeplasser?
Dass?
Bensin, diesel?

Er nybegynner og førstebåtseier selv, så jeg har vel ikke så mye å bidra med, men i utgangspunktet synes jeg en 21 fotsbåt til en familie på seks virker litt lite.

Selv har jeg en Nidelv 24 - som vel er kjent for å være en kvalitetsbåt - men til to voksne og fire barn tenker jeg mer på en 26 fots med akterkabin eller noe slikt, selv om en 24 fots vel også ville holdt såvidt. Det spørs jo på budsjettet. For 59.000 får du en veldig fin Nidelv 24. Ligger flere ute på finn.no.

Selv hadde jeg som utgangspunkt når jeg skulle kjøpe båten at jeg ikke var villig til å sette meg i gjeld når jeg skulle kjøpe båt, men velge en som jeg kunne betalte kontant. Og er svært fornøyd med valget. :smiley:

Selv har jeg tre ganske store barn (14, 17 og 18) pluss meg selv, og vi skal ut på et par uker med båten i ferien og gleder oss til det.

Redigert av Pequod (see edit history)

Takk for svar.

Budsjett...... 50-90 000 isj?

Vet ikke mtp hastighet, men si 35 ca?

Sengeplasser? Tja... jeg og dama kan vel sove i båten med de to minste 4+6 år, så får de eldste sove i telt på en eller annen øy.

Dass er ikke must, men kjekt.

Diesel har jeg mest trua på, men en bensinmotor som er godt tatt vare på mtp servicer og ikke drikker meg fattig i timen kan også funke.

Litt diffuse svar, men det jeg har så langt og komme med.

Sprengt budsjett, men steike fin:
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48572247&searchclickthrough=true

Enda en som er litt over budsjett:
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47621517&searchclickthrough=true

Begge er med diesel og beveger seg greit fort på sjøen. Men igjen, her har jeg sprengt budsjettet ditt.

Jeg snakker bare av egen erfaring når jeg kjøpte noe som var romslig, diesel og skulle gå relativt raskt. Handlet for 87.000 og sitter med ekstrautgifter på 50.000.
Men, selv vil jeg si at jeg er maks uheldig, så ikke ta det med i beregningene, men vær kritisk ved handel :)

Velger du derimot noe du kan putre rundt i som plastsjekter, så har du mye mer fint å se på innenfor prisklassen. :)

skal du leke deg med vannski og slik etter en daycruiser med innenbords bensin en helgtur, bør du regne med noen høvdinger i suppe.

de funker suverent til transport frem og tilbake til øya,men med mye opp og ned av plan renner ca 100 liter mellom i timen. bare så du er klar over det. vannski og leking er det best med ca 14foter og 50-60hk vil jeg mene. den er litt snillere på bensin.

http://www.finn.no/48428528

Hva med en skibsplast?

Det er nok vanskelig å finne noe som er bra til vannski, økonomisk i drift, plass til 8 personer, og maks 90 tusen.

En sånn båt er nok bra til vannski med en sprek motor, og du får nok plass til 7-8 personer, men soveplasser er det nok bare 2-3 stk av.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Med tanke på at du er førstegangskjøper og da sannsynligvis ikke har så mye erfaring fra sjøen så ville jeg anbefalt deg å kjøpe noe som går litt roligere, går du på et skjær i 25-35 knuter så skjer det mye skade på mannskap..!

Foruten det så er dere jo faktisk 6 stykk og du ville veldig snart savne et toalett om bord i båten (ho frøkna di kommer fort til å begynne å mase om det), samtidig kan det plutselig bli vanskelig å få med de eldste hvis de må i telt hver gang dere skal ha overnatting. Vannskikjøring med en slik båt som du nevner ville jeg uansett utelukket slik som Cathrine. over her sier. Vannski er best å stå på i 18-22 knop, men er viktig med en båt som kommer raskt i plan.

Vil heller forslå en jeg så på finn etter et raskt søk, som har soveplass til dere alle og toalett (her følger det jo også med en jolle m/motor som barna kan sysselsettes med i stedefor vannski.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48599620

Litt over din pris, men er sikkert prutbar.

Er ikke sikkert dette er hva du er ute etter, men tror dere ville hatt det mye hyggeligere på tur i en slik som dette med tanke på at dere er 4-6 pers.

Redigert av S/Y Rainbow (see edit history)

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

1. En båt som er stor nok til at 7-8 pers kan dra på overnattingstur er kanskje ikke den mest egnede til vannski?

Kidden på 17 gidder kanskje ikke være med på så fryktelig mange overnattingsturer

En feriebåt for så mange blir fort dyr og stor, og definitivt ikke egnet for vannski. Et kompromiss kan være et større saktegående moderskip (billigere) og ha en jolle med litt kraftig påhenger til vannski, fart og morro.

Overnatting i salong er noe herk - det er helt klart best å ha alle overnattende i lugarer. Mann og kone kan dele, og små barn kan dele, en ungdom liker sjelden å dele med søsken annet enn med en venn de har med

Budsjettet ditt er som lommerusk å regne i forhold til de behovene du skisserer

Kanskje en mindre hurtiggående båt uten de helt fantastiske overnattingsmulighetene for alle og heller ta med telt... Draco sun cab er en fin båt, men store sprik i kvalitet og pris

Jeg har også hatt en Nidelv 24 - en fantastisk båt som til nød kan sove fem personer under dekk og to personer på solsengen under kalesjen. Vi har vært fem voksne gutter på helgetur i en slik, og sov i båten - det var en fin tur... mmen det ble med den ene. Det er store prisforskjeller mellom den som har U-sofa og den som har enkel benkesofa bak, men som ellers er så og si identisk. Forskjellen er i mine øyne verdt prisforskjellen. Jeg kan på det varmeste anbefale en Nidelv 24 som en førstegangsbåt for et par med små barn som vil på tur men som har et begrenset budsjett. Båten har separat toalett, du kan legge kidsa til å sove til man kommer fram... den er fin å bade og fiske fra, fin å å lage mat i, fin å spise i, rimelig å eie... Se feks at du seiler denne til koster med ett eller tre stopp underveis hvor man sover i båten, telt eller hotell... og at man tilbringer en uke på koster i et stort familietelt. Når vår famile bestod kun av mann, kone, hund og et lite barn, dro vi på ferie og bodde i båten - det gikk helt fint. Nå har vi to barn på 6 og 4, pluss en hund... for oss ble båten altfor liten

Redigert av zooper (see edit history)

Jeg er litt i samme situasjon som deg, og har til slutt innsett at jeg må velge enten fart og moro eller plass. Nå er det for min del riktignok enda litt frem i tid før det blir aktuelt med båtkjøp, og jeg har fordelen av å allerede besitte en 16" daycruiser som jeg mest sannsynlig vil beholde nettopp til dagsturer med lek og moro.

Når det kommer til planene for turbåt har jeg imidlertid siktet meg mer og mer inn på Scand Classic hvor jeg og fruen + minstetuppa kan sove i kabin, og tenåringen (når hun er her på ferie og gidder være med) kan sove under kalesje (da jeg regner med det blir utgaven med innedass og bare en stikk-køye).

Å få tak i en båt som møter alle dine krav innenfor det satte budsjettet er nok bare å innse at ikke kommer til å skje, uten å kjøpe en tikkende vedlikeholdsbombe.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Har vært gjennom omtrent dette her. Startet for noen år siden i en Wesling med tilsammen 5 barn.. Ble litt vel lite og byttet til en Yamarin 59HT, som vi var veldig fornøyde med. Stødig båt med stor bærekapasitet. God plass til alle sammen, man kunne sitte "inne" i dårlig vær/vind, og greit nok for oss for enklere helgeovernatting hvor noen av de største ble satt på land med telt. Vi hadde båten på henger, noe som ga stort geografisk bruksområde. Når man blir litt bitt av basillen, ønsker man jo mer, men vi fant da ikke noe fornuftig mellom 19 og 44 fot, så nå har vi det (rib til "barna" står på ønkelisten). Alt i mellom ble "for smått" (les ønsket ikke mer stuing av bagger og re opp - pakke ned liv, slik at køyer til alle var et must), eller ga egentlig ikke mer enn vi kunne få i 19 foteren. Lykke til med båtvalg, og slenger meg på de anbefalinger som allerede er gitt rundt, heller noe nyere enn rimeligst pris. Kjøper man nyere kurant båt er det letter å få pengene igjen (erfart med Weslingen vs Yamarinen) når den tid kommer.

Tror jeg ville gått for skjærgårdsjeep eller rib med utenbordsmotor og en nytt telt. Siden budsjettet er så lavt antar jeg vedlikejoldsbudsjettet er tilsvarende lavt. Da kjøper du ikke gammel drevbåt med innenbordsmotor, men en nyere utenbordsmotor. Med dette budsjettet blir selv det litt vanskelig. Ville vurdert en enkel seilbåt som Alo Mikkel 26 i stedet, tror jeg.

Ikke for å være kritisk- det er godt ment.

Skjærgårdsjeep er en dårlig løsning med små barn om man skal være mange timer utpå. En plass til å ta seg en lur, kunne skifte klær, og en do, gjør livet mye enklere. En båt hvor man kan stå og styre under en kalesje er også et stort pluss når regnet melder seg. En draco på 23-24 fot løser alle disse behovene, og en familie klarer fint å reise en kort weekend og bo i båten. Større er selvsagt bedre, men i valget mellom trangt og ingen båt, så velger man da vel trangt? Med dracoen får du stått på vannski, laget mat, sovet, solt deg, badet, gått på do... men en Nidelv 24 er en bedre turbåt.

Skal du for det meste på dagsturer i finværet, men kunne overnatte en sjelden gang iblant, ja da hadde jeg gått for Dracoen.

Overnatter dere derimot regelmessig ville jeg gått for Nidelven... men aller helst hadde jeg byttet bilen i en billigere en og brukt mellom legget på en større båt.

Nei det er ikke det jeg sier, men ha et realistisk forhold til hva man får for budsjettet. Kanskje får man ikke det man drømmer om, men man kan få veldig mye glede av det som står litt lengre ned på ønskelista. Men finner du en godt vedlikeholdt båt som passer din spekk er jo det veldig fint. I dagens marked er mulighetene mange, men gjør i alle fall gode undersøkelser. Det har jo akkurat gått en tråd om den som kjøpte båt i dette prisleiet, hvor det var spørsmål om å heve kjøpet grunnet store kostander kort tid etterpå. Men undersøker du grundig og har et realistisk forhold til påfølgende vedlikehold så er det jo bra.

(Jeg synser generelt - ikke om noen konkret båt eller annonse. Men jeg har nok vedlikeholdt egen båt for snaut 400 000 på 6 år, og vet at det fort kan koste noen kroner. Men finner du en hvor forrige eier allerede har gjort det er jo det fint)

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...