Jump to content

Kjøper står ikke ved sitt skriftlige bud, hva gjør jeg?

nofish

Recommended Posts

Hei,

Jeg har vært innom her en stund, og jeg må si at jeg er veldig imponert over all kompetanse og ferdigheter som folk har.

Jeg er i en knipe og lurer på hva jeg skal gjøre.

I forbindelse med salg av en båt på finn.no mottok jeg for en tid tilbake et skriftlig bud. Pr mail, uten forbehold.

Budet var noe lavere enn jeg håpte på, og kjøper ble informert om dette. Vel, han ønsket ikke å øke budet, men bekreftet at han stod ved det. Nå har jeg sendt han en mail, og bekreftet at jeg aksepterer budet. Han svarer da at han har kjøpt en annen båt....og ønsker meg lykke til med salget.

Bør jeg kreve at salget gjennomføres eller bare glemme hele greia?

Mvh

Nofish

.... eller bare glemme hele greia?

Ja, den tror jeg at du bør glemme, både budet og budgiveren.

Det kommer neppe noe godt ut av å forfølge dette rettslig, eller hva du måtte ha i tankene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis budet ikke inneholder noen tidsangivelse for hvor lenge budet er gyldig, så er vel budet det?

Kan vel allikevel bli mere mas enn hva man har godt av for å få inn de pengene.

Har vært borti tilsvarende selv og hater slike useriøse budgivere

Mange skambud ute å går når man skal selge båt, og mange som ønsker mer for båten en hva folk er villig til å betale..

Hadde gjort som du, sendt mail og hørt om interessen er tilstede enda, om ikke.. så får man prøve å selge videre.. var veldig

døtt når jeg solgte sea rayen min.. helt til sola og finværet kom nå.. da var det mange av de som hadde gitt bud før som sjekket

tilbake med bedre bud en før... men, båt solgt rett før finværet til for lav pris :D gjort er gjort og elg er elg :D

Selv om en ikke setter tidsfrist på bud så vil det gå ut.

Om en kommer med bud i mai, og en bruker lang tid på å etterlyse en som er villig til å gi mer. Så kan en jo ikke komme på slutten av fellesferien å kreve den solgt til han som gav bud på våren.

Finnes nok en del saker som har vært i rettsapparatet på bil/båt som har fastsatt hva som er gjengs tid. En som har tilgang til å søke i rettspapirer kan nok på 10 min komme opp med flere eksempler på tider.

Fristen på vinteren for ferieklar båt er også kanskje lengre en et bud på våren på en båt som krever jobb før den er ferieklar for alt jeg vet?

Jara Wynja

Jeg mener (uten at jeg vet om det holder i retten) at når du svarte at budet var for lavt så ville jeg oppfattet det som å ikke akseptere budet.

Jeg sendte også inn noen lave bud på noen båter som var litt for dyre før jeg kjøpte min i håp om å få en litt finere båt billig, men alle budene ble avvist da prisen var for lav.

Om en av de plutselig ringer la oss si 2 uker etterpå og aksepterer budet mitt likevel betrakter jeg det som et NYTT tilbud fra selger som jeg kan velge å akseptere eller avvise.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takk for gode tips.

Her har det gått lang tid, og kanskje for lang tid fra bud til aksept. Dialogen etter det skriftlige budet har kun vært muntlig.

Jeg kommer ikke til å forfølge dette videre. Blir bare så lei!

Glem denne kjøperen, som jeg leser innlegget ditt, har du avslått budet hans i håp om å få et høyere bud fra andre, nå begynner du å "bli stressa" for ikke å få solgt, og har angret deg og akseptert budet hans allikevel, siden du tidligere har avslått budet hans er han ikke lenger bundet av det. Din "aksept" av budet, er da egentlig et nytt tilbud til ham om å kjøpe båten. Det står han selvsagt fritt til å avslå.

Trygve

Glem det... selv om det er surt og selv om du kanskje kunne ha vunnet fram, så er det neppe verdt tiden, kosten og risikoen...

I snittt ligger båtene på finn ute i to måneder... så det kan ta tid.

Glem saken, du kommer ingen vei, du skaffer deg bare uvenner med å presse. Husk han har allerede brukt sine penger på båt og han kommer ALDRI til å kjøpe to båter.

Juridisk så har du ikke en sjanse...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Til info:

Kjøpers bud ble aldri avvist. Han fikk beskjed om at jeg hadde håpet på en høyere pris. Men at hans bud ble notert og at jeg skulle vurdere det. Han har flere ganger bekreftet budet muntlig.

Når det er sagt så er jo dette min opplevelse. Det er godt mulig at vedkommende følte seg på trygg grunn....når han gikk for å kjøpe en annen båt.

Jeg satser heller på å finne en annen kjøper hvor vi begge blir fornøyde med både kjøp og salg.

Glem hele saken og ta det som en erfaring. Du kommer sikkert til å oppleve det på nytt.

Jeg har kjøpt en båt og solgt en annen.

Ved salget, startet det hele med at jeg mottok epost, uten diskusjon om pris. Så snakket vi sammen samme dag og avtalte visning. Visning gjennomført og kjøper gav et bud 10-15% under prisforlangende. Det ble ikke akseptert og de gikk hjem for å se hva de kunne skrape sammen av penger. Nytt bud dagen derpå, hvor han opplyste om at det stod i 24 timer. Dette ble avvist og neste dag kom bud på prisforlangende. Da var det i orden og vi avtalte gjennomgang av båten og overlevering.

-Nå skal det sies at kjøper er eiendomsmegler og var nok over middels kjent med god opptreden ved kjøp og salg.

Da jeg kjøpe, fikk jeg visning av båten, gikk hjem og regnet over hva jeg ville og kunne gi. Sendte epost, med bud, med forbehold om at det ikke ble påvist nye feil og mangler av betydning ved landsetting. Dette ble bekreftet med tilsagn. Så ble det avdekket feil og selger gav tilbud om avslag. Dette aksepterte jeg hender ble ristet. Neste dag var penger på kontoen hans og jeg kunne hente båten.

To smertefrie handler.

Utgangspunktet mitt er at bud i første epost/ kontakt, ikke er alvorlig ment, særlig når det kommer til større summer/ verdier. Kontakten deretter er den som binder. Fikk noen eposter på båten jeg solgte, hvor jeg så bort ifra budet og det var kontakten deretter som jeg forholdt meg til.

Igjen, glem saken og ta det som erfaring. Gi raks tilbakemelding neste gang, samme dag, og start kontaktetablering med kjøper. Det er nok mange som sitter og sender ut "bud" på mange båter samtidig. Disse er som regel ikke alvorlig og seriøst ment, men for en selger så kan det jo kanskje gjøre det.

Ser av ditt nye innlegg at han flere ganger bekreftet budet muntlig, da har han jo holdt fast på dette, og er jo mere seriøst ment, dog tror jeg du skal bruke energien din på noe annet enn å irritere deg over ham og heller fokusere på siste stell av båten og selge den til en seriøs kjøpe.

Edited by Eureka (see edit history)

Har man bestemt seg for å kjøpe båt så vurderer man som regel flere båter samtidig. Man har et budsjett og ønsker mest mulig for pengene. Sommeren er kort og man vil ha båt fortest mulig. Kanskje til og med har startet å betale leie for båtplass? Hadde jeg fått ett bud på en båt jeg skulle selge så ville jeg nok regnet dette som ferskvare. For alt man vet så får kjøper et tilslag på en annen båt neste deg og kjøper denne i stedet. Da er nok tilbudet på din båt lite verdt.