JørgenS Startet 27.Mai.2014 Del på Facebook Startet 27.Mai.2014 Hei. Jeg har en maxum 2800. Tidligere eier innstallerte en wallas 1800. Til ekosen har han bare brukt en vanlig syrefast skroggjennomføring slik som de man bruker på vann ut fra vask og lignende. Så det er ikke noe innsug til brennluft på utsida. Er det noe fare forbunnet med det? Kan skroget bli så varmt at det blir farlig/tar noe skade? Om det skal bli litt brunt akkurat rundt kanten så er ikke det krise. Da bytter jeg bare til den riktige gjennomføringen med brennluft på utsida til høsten. Men jeg kunne tenkt meg å testa det ut slik det er nå denne sesongen hvis ikke det er noe fare forbunnet med å ha det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Jeg hadde en wallas 2400 (?) som jeg installerte uten å koble innsug til "skorsteinen" som fulgte med. Ble ingen merker i skroget de årene jeg hadde båten. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Okay. Men var det nippel til det slik at det var likevel luft imellom ekosrøret og det stålet som ligger ann mot skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Båt-W: du brukte vell orginale gjennomføringen tenker jeg? den har jo avstand fra eksos til skrog.. denne som er i bruk hær har ikke dette om jeg skjønner rett.. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Ja stemmer, jeg brukte den orginale.... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Har den forrige eieren brukt dette uten problemer, så er vel saken grei ( dog ikke helt etter læreboka) Hadde kjent etter og fulgt litt med den første gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Jeg vil fraråde deg å kjøre med den gjennomføringen der. Tilsvarende triks var gjort på båten vår når vi kjøpte den, trolig for å spare noen kroner. Resultatet ble skade og krakkelering i gelcoat i et ganske stort område rundt gjennomføringen. Jeg løste problemet med å mekke meg en gjennomføring selv da jeg syntes nærmere tusenlappen for en slik gjennomføring var en uetisk pris. Jeg kjøpte meg en 5/4" syrefast skroggjennomføring og satte inn et passende rør i senter. Så vidt jeg husker dreiet jeg en liten styring som jeg presset inn i gjennomføringen, men husker ikke nøyaktig. Det kostet meg ikke mange minuttene i hvert fall. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JørgenS Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Forrige eier tror jeg ikke hadde brukte varmeapparatet noe særlig. Da tror jeg at jeg bytter den ut ja. Noen gode tips for å bore opp hullet større? Litt vanskelig med hullsag uten senterbor. Dessuten ønsker jeg helst å bore hullet så høyt som mulig. Sette hullsaga slik at jeg akkurat får med meg nedre del av det originale hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2014 Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Slå en treplugg i hullet så får du styring, ellers så tar du lett opp hullet noen mm. med en rettsliper også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JørgenS Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Takk, det var lurt ja:) Hullet skal fra 28 til 48mm Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Da kan du og legge den største hullsaga på nedre kant av hullet, og borre rolig opp til du får styring. Deretter retter du opp drillen og kjører rett ut. Teip over yttersiden så går det litt mindre flak av ved utgangen.. Ikke press, bare la hullsaga gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Om det ikke er for mange mm du skal utvide med, så går det helt greit å sette på et nyere 10mm borr på drilllen og frese det større. Tegn inn sirkelen først, masker med tape for å unngå avskalling. Om det ikke blir heeelt jevn kant, så dekkes det uansett av gjennomføringen... Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Men bør man ikke helst bore fra utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Best å bore fra utsiden. Når jeg skal bore i "følsomme" materialer med hullsag, borer/sager jeg med maskina i revers til jeg har kommet forbi ytterste laget. Slipper at det river så mye i overflaten Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
JørgenS Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Jeg fikk montert den nye gjennomføringen idag. Saga ut en kjerne fra en 2"-6" med 29mm hullsag som jeg brukte som styring på 51mm hullsaga i båten. Saga i revers til jeg kom igjennom ytterste lag. Det ble perfekt resultat uten å rive av et eneste flak:) Takk for hjelpa:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.