Jump to content

wallas 1800, varm skroggjennomføring farlig?

JørgenS

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en maxum 2800. Tidligere eier innstallerte en wallas 1800. Til ekosen har han bare brukt en vanlig syrefast skroggjennomføring slik som de man bruker på vann ut fra vask og lignende. Så det er ikke noe innsug til brennluft på utsida.

Er det noe fare forbunnet med det? Kan skroget bli så varmt at det blir farlig/tar noe skade?

Om det skal bli litt brunt akkurat rundt kanten så er ikke det krise. Da bytter jeg bare til den riktige gjennomføringen med brennluft på utsida til høsten.

Men jeg kunne tenkt meg å testa det ut slik det er nå denne sesongen hvis ikke det er noe fare forbunnet med å ha det slik.

Jeg vil fraråde deg å kjøre med den gjennomføringen der. Tilsvarende triks var gjort på båten vår når vi kjøpte den, trolig for å spare noen kroner. Resultatet ble skade og krakkelering i gelcoat i et ganske stort område rundt gjennomføringen. Jeg løste problemet med å mekke meg en gjennomføring selv da jeg syntes nærmere tusenlappen for en slik gjennomføring var en uetisk pris. Jeg kjøpte meg en 5/4" syrefast skroggjennomføring og satte inn et passende rør i senter. Så vidt jeg husker dreiet jeg en liten styring som jeg presset inn i gjennomføringen, men husker ikke nøyaktig. Det kostet meg ikke mange minuttene i hvert fall.

Forrige eier tror jeg ikke hadde brukte varmeapparatet noe særlig. Da tror jeg at jeg bytter den ut ja. Noen gode tips for å bore opp hullet større? Litt vanskelig med hullsag uten senterbor. Dessuten ønsker jeg helst å bore hullet så høyt som mulig. Sette hullsaga slik at jeg akkurat får med meg nedre del av det originale hullet.

Best å bore fra utsiden.

Når jeg skal bore i "følsomme" materialer med hullsag, borer/sager jeg med maskina i revers til jeg har kommet forbi ytterste laget. Slipper at det river så mye i overflaten

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...