Jump to content

Kobling av start/forbruksbatteri og elektriske komponenter.

MrPool

Recommended Posts

Hei. Skal koble opp et startbatteri og et forbruksbatteri i båten.

Planlagt oppsett:

Vri om en eller to brytere, så er det bare å starte opp båten og seile avgårde.

Begge batteriene må kunne lades opp av motoren/dynamoen, og reguleres automatisk via et skillerele (VSR).

Forbruksbatteriet må kunne brukes når motoren er avslått (til lys, musikk..), men jeg ønsker alltid å være sikret startstrøm fra startbatteriet.

Fra forbruksbatteriet skal jeg hente strøm til bl.a stereo, lys, lanterner, lensepumpe og eltilt, som skal styres via et bryterpanel.

Hvordan kan jeg koble opp dette, med koblingskinner, sikringer osv?

At jeg er nybegynner innenfor dette er ikke noen hemmelighet, så gode råd og tips mottas med stor takk.

Kan det grunnleggende angående krymping/lodding, montering av utstyr osv. Men når det gjelder hvordan ting skal kobles er jeg nokså grønn.

Edited by MrPool (see edit history)

bilde

Joda, har søkt en del på forumet, og blitt mye klokere.

Men ikke 100% enda. Fant dette skjemaet.

Tegnlesning har jeg ikke mye erfaring med. "m"en til venstre av batteriene er jording i blokk?

Laderen trenger man vell ikke, så ser bort i fra den.

Ser at "sense" kabelen går til forbruk, betyr det at forbruksbatteriet er prioritert, og lades først opp?

Jeg kobler strømskinnene på "forbruk", en på pluss og en på minus. Deretter kobler jeg minus fra lys, stereo osv på minusskinnen, så pluss fra lys osv. til plussskinnen gjennom bryter og sikringsboks?

Trenger jeg sikring foran skinnen, eller holder det med sikringene på ledningene som går til skinna?

Jeg bruker vanlig on/off bryter, ikke 1,1+2,2 da jeg har VSR rele?