Jump to content

Kobling av start/forbruksbatteri og elektriske komponenter.


MrPool

Recommended Posts

Hei. Skal koble opp et startbatteri og et forbruksbatteri i båten.

 

Planlagt oppsett:

 

Vri om en eller to brytere, så er det bare å starte opp båten og seile avgårde.

Begge batteriene må kunne lades opp av motoren/dynamoen, og reguleres automatisk via et skillerele (VSR).

Forbruksbatteriet må kunne brukes når motoren er avslått (til lys, musikk..), men jeg ønsker alltid å være sikret startstrøm fra startbatteriet.

 

Fra forbruksbatteriet skal jeg hente strøm til bl.a stereo, lys, lanterner, lensepumpe og eltilt, som skal styres via et bryterpanel.

Hvordan kan jeg koble opp dette, med koblingskinner, sikringer osv?

 

At jeg er nybegynner innenfor dette er ikke noen hemmelighet, så gode råd og tips mottas med stor takk.

Kan det grunnleggende angående krymping/lodding, montering av utstyr osv. Men når det gjelder hvordan ting skal kobles er jeg nokså grønn.

Edited by MrPool (see edit history)
Link to post

bilde

 

Joda, har søkt en del på forumet, og blitt mye klokere.

Men ikke 100% enda. Fant dette skjemaet.

 

Tegnlesning har jeg ikke mye erfaring med. "m"en til venstre av batteriene er jording i blokk?

Laderen trenger man vell ikke, så ser bort i fra den.

Ser at "sense" kabelen går til forbruk, betyr det at forbruksbatteriet er prioritert, og lades først opp?

 

Jeg kobler strømskinnene på "forbruk", en på pluss og en på minus. Deretter kobler jeg minus fra lys, stereo osv på minusskinnen, så pluss fra lys osv. til plussskinnen gjennom bryter og sikringsboks?

Trenger jeg sikring foran skinnen, eller holder det med sikringene på ledningene som går til skinna?

 

Jeg bruker vanlig on/off bryter, ikke 1,1+2,2 da jeg har VSR rele?

Edited by MrPool (see edit history)
Link to post

"M" er symbol for jording. Her gjelder det motorblokka. Skjema er en oppstilling som jeg har brukt. Riktig som du antyder, forbruksbatteriet prioriteres. Men da må B+ gå til forbruk. Jeg fant at dette var den beste løsningen for meg. Hvis du senser på startbatteriet, må B+ kobles dit. Du kan gjerne ha en hovedsikring på forbruk nær batteriet.

Link to post

Ok, men skal ikke dynamoen jordes også? Ser ikke det på tegningen:)

Hvis forbruksbatteriet er prior, og en bruker strøm fra dette batteriet konstant under kjøring (kartplotter, musikk). Da vil ikke forbruksbatteriet bli fullt oppladet, og dermed vil ikke relet starte laddingen av startbatteriet. Tilslutt sitter jeg med flatt startbatteri. Stemmer dette eller er jeg på bærtur nå?

Edited by MrPool (see edit history)
Link to post

Slike VSR legger inn ved 13,3 -13,7 volt og kobler fra ved ca 12,8, så med mindre det er store batterier som er tappet langt ned vil det koble sammen kort tid etter ladingen begynner. Og faller spenningen så mye ved bruk av kartplotter og musikk at det kobler fra har du alt for dårlig lading.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...