zooper Startet 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2014 I båten jeg har kjøpt står et startbatteri (Ah?) og to forbruksbatterier på 110 eller 120Ah hver, samt en Ctek MXS 7.0 batterilader på 7A. Et sted står det at den har ladekapasitet for batterier på 14-150Ah og egnet til vedlikeholdslading av inntil 225Ah-batterier. Dette er jo mindre enn den samlede batteribanken i båten. Likevel, tidligere eiere har jo levd med dette, så jeg antar at de har fått dette til å virke på et vis. Oppsettet i båten er slik at aligatorklipsene til laderen er koplet på polene til noe jeg tror er en skillediodeboks som forgrener seg ut til samtlige batterier og dynamoen. Om det er korrekt å plassere laderen her vet jeg ikke, men for meg virket det som den mest logiske plasseringen. Batteriene er lokalisert under madrassen i hver sin akterlugar så det er svært upraktisk å flytte laderen fra ett batteri til et annet,. og ikke er det lang nok ledning heller fra laderen som er fastmontert i motorrommet sammen med startbatteriet. Jeg kan sikkert få strukket kabler fra hvert av batteriene til motorrommet og til en eller annen batterivelger for laderen, men dette koster både tid og innsats - og jeg vil helst slippe å ofre noen av delene om jeg ikke behøver. Spørsmålet mitt er hva dette faktisk innebærer for min del. Vil batteriene mine kunne fullades med oppsettet mitt, og at det feks bare vil ta lengere tid eller noe i den dur... altså at laderen er anbefalt for mindre batterier men faktisk kan lade kembobatterier om man bare har god nok tid? Om noen kan fortelle meg hva en skillediodeboks er og hvordan det fungerer så blir jeg svært glad. Og, som et siste bonusspørsmål Hvor mye lader dynamoen på en Yanmar 3gm30? Altså hvor lang tid kan jeg anta at det tar å lade opp til feks henholdsvis 80, 90 og 100%??? Og da fra feks 0%, 10% 30% eller 50%... eller hvilket som helst referansepunkt (trenger bare en viss peil). Jeg har forstått det slik at det tar like lang tid å lade fra "tomt" til 80% som de siste 80 til 90 og at fra 90 til 100 tar det enda lengre tid. Følgelig har de fleste sjelden mer enn 80% fulladede batterier. Man skal også ikke tømme batteriene til under 30% om man vil få mange ladesykluser ut av batteriet (eller var det under 50%?). Følgelig så er den kapasiteten man ofte har kun 30-50% av betteriets oppgitte Ah-kapasitet... vet ikke helt hvorfor jeg tok med den siste infoen, men tenkte kanskje den kunne være relevant for diskusjonen. Alle innspill mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 I båten min har jeg 208 amp forbruksbank, altså ca. like mye som deg. Jeg har en ctec m200, den er på 15 amp. Den er akkurat stor nok, hadde jeg kjøpt på nytt hadde jeg nok kjøpt en m300 som er på 25 amp. 7 amp blir snaut hvis du vil lade opp i løpet av natten. Særlig hvis du har på kjøleboks og lignende samtidig. Da har du plutselig 5 amp effektiv lading. Laderen i båten min er koblet direkte på forbruksbanken. I båten min brukes startbatteriet kun til å starte motoren, da trenger ikke startbatteriet lading. Har du vinsj koblet på startbatteriet, kjører du vel den kun når motoren går. Da tror jeg heller ikke det er nødvendig med lader til startbatteriet. En skillediode står etter dynamoen, og deler strømmen til f.eks startbank og forbruksbank. Den tillater ikke strøm å gå mellom bankene. Ofte går + fra dynamo inn i den, så går det 2 "+kabler" ut. En til forbruk og en til start. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Seasu Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kjøp en c-tec til så du har 2 stk. Laderen er lydløs som som er et stort +. Har 1 stk 25A på 2 stk 105 a + en cteck 7a på startbatteri. Hvis du ikke trenger raskere ladere, er den genial. Fint også med dioder på kabelen som viser status på batteriene.(rød, gul og grønn) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Laderen bør være ca. 15% av batterikapasitet om jeg husker rett. Snakket litt med Farco om dette, men jeg husken er på et lavmål. Jo mindre du tømmer batteriene jo flere sykluser tåler de. Tøm aldri mer enn 50% Redigert 27.Mai.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
knut1955 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har samme lader med 2 stk 110 Ah batterier, dette har fungert flott for meg i 7-8 år. Var bekymret for at laderen var for svak, men det har fungert fint i praksis. Nå ligger ikke vi mer enn en natt i uthavn om gangen, så jeg skviser nok ikke all "krem" ut av batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Det meste fungerer, men det dreier seg jo om å redusere tiden batteriene ikke er topp-ladet mest mulig for å få lengst mulig levetid. Da sier det seg selv at laderen bør ha en viss størrelse i forhold til batterikapasiteten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
zooper Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Å kjøpe en lader til er kanskje en god idé... Hva tenker dere om å sette aligatorklipsene på skilledioden slik jeg har gjort og ikke direkte på startbatteriet feks? Vil jeg da lade alle batteriene jevnt og samtidig eller lader jeg ingen spesielt godt? Jeg tok et multimeter og merket at det var forskjell i Volt på startbatteriet og forbruksbatteriene når jeg hadde laderen koplet til eller fra på dioden, så i min verden betyr det at alle batteriene får lik lading... tror forskjellen var på ca en halv volt. Mitt rasjonale for å kople laderen på skilledioden og ikke på et enkelt batteri for å lade hele banken er at min logikk tilsier da at batteriet som er tilkoplet må fullades først før det "renner over" til de andre batteriene, og at dette fører til at det fulladede batteriet blir ladet for hardt/koker da det fortsetter å motta full lading inntil resten av batteriene i batteribanken er fulladet. Alternativt at laderen slår ut når det første batteriets spenning antyder fulladet, og at laderen ikke slår seg på igjen før det har rent tilstrekkelig med strøm fra det fulladede til de øvrige batteriene og spenningen gått ned igjen, og at med dette vil det ta en evighet å lade batteriene. Eller spiller det ingen rolle hvor man kopler til laderen - altså at alle batteriene i banken vil lade seg jevnt uansett? For meg er dette med strøm litt som svart magi - umulig å forstå, og vanskelig å tro på... Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 en av hver av disse på hvert batteri gir batteristatushttp://www.ctek.com/no/no/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M8 Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Med et voltsensitivt skillerelè vil du lade begge batterier, men tappe bare forbruk når lader er skrudd av. Disse relèene forbruker heller ikke nevneverdig med strøm. Se en tråd om Biltemas rimelige løsning her på BP: https://baatplassen.no/i/topic/77293-funksjonstest-biltemas-nye-voltsensitive-skillerele/ Redigert 27.Mai.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
zooper Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg tror løsningen for min del blir å kjøpe DEFA sin 2 X 7A lader slik at jeg er sikker på at batteriene lader jevnt. Jeg har akkurat fått input på at det i teorien, når man lader i serie, med lader koplet til ett batteri, så lades banken ujevnt. Det som i teorien skjer er at batteriet som er koplet til laderen lades mest/først, og at det siste batteriet i serien lades sist/minst - altså at det renner over slik jeg først beskrev. Men, i motsetning til det jeg trodde så er det ikke det første batteriet som får mest juling, men det siste i serien og at dette kan få sin levetid kraftig redusert - fordi dette sjelden vil få full lading og vil følgelig også tappes lengre ned, og dermed miste flere ladesykluser. Med kostnaden på batteriene blir det fort god økonomi å ha god ladekapasitet og sikre jevn lading. DEFA sin 2-batterilader er beste alternativ. Jeg har alltid vært fornøyd med DEFA sine produkter. C-tek har jeg en følelse av at lader godt i begynnelsen, men at ladingen avtar når laderen blir varm... må nesten sjekke dette engang Det jeg da vil gjøre er at jeg vil bruke C-tekladeren til startbatteriet og DEFA til forbruksbanken - og det bør gjøre vei i vellinga. Jeg mener nå at batteriene lader jevnt ved at jeg har koplet til skilledioden, men 7A blir nok snaut når man forbruker litt samtidig som man forsøker å fylle på. Som det sies her så trenger neppe startbatteriet mye lading, men jeg vil etterhvert gå til anskaffelse av en ankervinsj, og da vil det komme godt med. I tillegg tappes startbatteriet noe fra VHF som er direktekoplet til startbatteriet (tror jeg). Jeg skulle gjerne ha visst mer om skillediode... gjør denne samme jobben som feks en galvanisk isolator? De ser jo nesten identiske ut... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Generelt sett bør man ha et voltsensitivt skillerele mellom batteriene og på batteripolene skal det ikke sitte koblinger i det hele tatt ! Da har man full kontroll. Redigert 28.Mai.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
njal Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 En skillediode er et utmerket alternativ så lenge du kompenserer for spenningsfallet. 7 amp lader er for lite på forbruk. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Joerg Becker Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Det finnes sjelden ladere i denne klasses som eier noe som helst brukelig justermulighet og helt sikkert ikke spenningssense.Så, ikke koble ladere via skillediode. Mindre flertrinn-ladere (og flertrinn-solcelleregulatorer mm.) burde heller ikke kobles over aktive fordelinger, enkelt for å ikke å forstyrre programsekvensene. Så, koble best rett på batteriene, eller bruk utgangene av fordelere i tilfellet den står der både fra før og med ordentlige kabler slik at dette kan brukes med fordel. Ellers om dimensjonene. Til trådstarteren: Forutsatt at startbatteriet og forbruksbatteriet er skillt fra hverandre ved utladingen er det bare forbruksbatteriet som gjelder. I tillegg pluss evtl parallelt forbruk, så sant laderen tåler parallelt forbruk. En slik 4 - 7A leketøy er ellers interessant som floatlader, eller som lader for batterier i klasses 70 - 100Ah maks. Ladere som bare går i float (passe til spenninger som batteriene trenger/kan tåle) kan være så små som de ville være, "1A" er da nok => men bare så sant det er nok for å holde floatspenningen konstant. (!) Ønsker en derimot å lade et batteri som ha vært i syklisk drift da er det alltid bra å se på både Ah som må etterlades i forhold til laderens effekt OG maksimalt bulk-/ utjevningstid. (forutsatt det er flertrinnslader). Er laderen for svak, og har for kort bulktid, da klarer den ikke å topplade OG desulfatere batteriene, som betyr at batteriene dør tidelig pga. en lader som ikke passer. Batterier som ikke liker konstant høye spenninger (f.eks. AGM) burde uansett bulklades med den strømmen som batteriene tåler maksimalt, enkelt for å avkorte nødvendig utjevningstid med konstant høy spenning etter hvert. Ellers er den gjeldene tommelfingerregelen fortsatt:10% av forbruksbatteriets kapasitet (ikke mindre, men kan gjerne økes opp til ca.18%) + 1 - 3A til startbatteri og trusterbatterier (som ikke går syklisk) + parallelt forbruk. (kjøleskap, radio, ladere, spill, isbit-maskin, m.m. og ikke minst lys som gjerne er minst 15W per pære = 1,2A .....per stykke......) = Dette sikrer at batteriene kan topp-lades ila. én natt, slik at man er sjøklar med velstelte batterier dagen etter. Så, tipps som vanlig: Ikke bruk så små ladere hvis den skal brukse til bare noe mer enn bare å etterlade mindre batteribanker. Tipps 2: Husk å se på spenninger. Dobbeltsjekk med multimeter om det du leser på laderen / datablad også stemmer med det som a) kommer ut og b) batteriene trenger/tåler.Gjør du ikke det da risikerer du at den billige løsningen blir et dyrt resultat. Jørg Redigert 28.Mai.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.