Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Heisann folkens, tenkte jeg skulle komme med en liten forhåndsomtale av Biltemas nye voltsensitive batteriskillerele som jeg oppdaget i dag. (En hyggelig godbit får jeg håpe)

 

PS! Dette releet er, i skrivende stund, enda ikke nevnt BT-katalog eller web. side.

Det beste er prisen: kr.149,- som må sies å være svært billig i forhold til tilsvarende andre releer i samme kategori.

 

Biltemas Art.nummer: 25-230

 

Releet er oppgitt til å tåle kontinuerlig gjennomgang på 125 A og 140 A kortvarig (Antar ca.5 sekunder)

Innslag er oppgitt til 13.3V og Utslag til 12.8 V.

 

Dette måtte testes!

 

Dette er hva du får for 149,-

 

ralt.jpg

 

Har lagt ved en BT penn som viser ca. størrelse.

 

All elektronikk er innbakt i Gel og er derfor å anse som hermetisk. Baksiden ser slik ut:

 

gelbak.jpg

 

To hovedterminaler med M6 bolt/mutrer. Sensespenning føles på den røde (primær) og minus signalkabel.

 

Måtte teste innslags- og utslag- spenning med digitalt multimeter.

 

innslag.jpg

 

Og som oppgitt så koblet releer sammen ved nøyaktig 13.3 V.

 

utslag.jpg

 

Utslaget ved tilnærmet oppgitt. Dvs. 12.79 V.

 

Så var det strømtrekk ved de to tilstandene.

 

forbrinnsl.jpg

 

Ved innslag så trekker releet 263.5 mA

 

forbrutsl.jpg

 

Ved utslag, og innaktiv, så trekker det ca. 7 mA.

 

Virker meget lovende til en slik pris.

Nå er det bare å finne noe å bruke det på! Har jo allerede en ordning med eget ladesystem!

 

Snakka med en i betjeninga som nevnte at den nye vårkatalogen ville bli gitt ut i løpet av kommende uke 8. PS! Dette releet kan det bli rift om !!

 

I tillegg så jeg at BT også kommer med en galvanisk skille, ala Zink-saver, til under 500.- (Godkjent av noe svenske elektro-normer)

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Flott tiltak mateco

 

Med den prisen vil det jo være aktuelt å koble for eksempel en ekstra kjøleboks via et slikt rele.

Mange av disse boksene trekker ganske mye strøm, men koblet over et slikt rele vil det være ukomplisert å ha en større mengde Farris kald og god...

 

Helt uten å kjempe til seg plass i kjøleskapet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Husk nå, at du får hva du betaler for!

Enig. :yesnod:

 

Releet er oppgitt til å tåle kontinuerlig gjennomgang på 125 A og 140 A kortvarig (Antar ca.5 sekunder)

Ikke noe i mot priser, Bjørn.

Men "125A kontinoerlig og 145A kortvarig"?

 

Hvis man forestiller en slik relé som sansylig bra da både kunne og skulle man samtidig også spørre om hvorfor at de fleste andre produsenter velger forhold med med minst 1:2 og bedre.

 

I tall betyr det hos andre (kontinuerlig/kortvarig)

f.eks. 80/150, 100/200-300, 125/400, 200/400-1000 200/1500 eller også 120/1800 180/3600A etc.

 

Spørs er da også hvordan BT-reléet svarer f.eks. på en liten forsinkelse ved "et dumt tilfelle".

Det er nemlig det andre produsenter husker på og en av flere grunn for å overdimensjonerer reléene de bruker.

 

Bare å styre en liten forbrukskrets (kjøleskap?) som holder seg innenfor 30% er sikkert ikke noe problem,

heller ikke for BT.

Men jeg ville sikkert ikke prøve å montere et sånt mellom store batterier, startkretser m.m. uten å tenke over det ganske nøye.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg!

 

Når det gjelder dette releet så forholder jeg meg til de oppgitte spesifikasjonene (Se første bildet og den vedlagte bruksanvisning)

 

Ellers så forstår jeg godt at man kan bli en smule skeptisk når prisen er en fjerdedel av tilsvarende relee hos mer anerkjente produsenter.

 

Det var da også derfor at jeg valgte å utføre den omtalte testen med hensyn på innslagsspenning og utslagsspenning. Og verdiene her var helt i tråd med de oppgitte spesifikasjonene.

 

Har ikke fått testa maks strømgjennomgang, men skulle det vise seg at releet, av en eller annen grunn, skulle svikte, så er det bare å ta det med hos BT og få det byttet, evt. pengene tilbake. Kan også nevne at BEP sitt tilsvarende rele også har oppgitt 125 A som kontinuerlig belastning.

 

Men til den prisen så er det jo verdt et forsøk, og skulle det svikte så passer et originalt BEP-rele rett inn i systemet da de synes identiske.

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

De oppgitte spesifikasjonene kunne være vanskelig å lese på første bildet.

 

Har derfor skannet dokumentet:

 

rdoku.jpg

 

Legg også merke til at releet er oppgitt til å beskytte spenningsømfintlig utstyr for spenningspeeker i systemet. (Understreket med rødt).

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da var jeg ikke helt tydelig, Bjørn, beklager.

 

Det dreier seg ikke om kontenuerlig belastningen,

men om det som et relé må kunne takle ellers.

Og slik skjer bare ikke "etter 5 minutter" eller når det passer best.

 

Når kontaktene først er forsveiset med hverandre, eller i beste fall er vaporisert, da blir det vanligvis ikke særlig bedre når man vet at man kan kjøre til BT for å bytte det.

 

Men som sagt, hvis en ikke bruker slik for systemviktige fordelinger da spiller det ingen rolle.

 

Dessuten sier siste setningen (understreket i rød) ikke annet enn at reléet skiller strømkretsen så lenge det ikke finnes lading.

 

Dvs. at startstrømmen ikke hentes fra forbrukskretsen

=> at den derfor ikke mister spenning

=> at apparater som er tilkoblet forbrukskretsen kan jobbe videre men ikke detter ut pga. for lav spenning.

 

Det gjør alle VSR, det er bare spørs hvor rask og hvor bra.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Greit nok Jørg! :smiley:

 

Skal ikke gi meg ut på en diskusjon her, til det er dette releet for nytt og uprøvet til å trekke noen som helst konklusjon! :wflag:

 

Men om vi antar at dette skillereleet holder samme funksjonalitet og kvalitet som BEP sitt tilsvarende, så kan man jo spørre seg:

 

Hvordan er det mulig å selge produktet til en fjerdedel av prisen som samme rele av et anerkjent merke??

 

Har Biltema gått på en bleme og priset produktet for lavt? (Som tidligere nevnt så er katalogen enda ikke sluppet) Kanskje jeg bør kjøpe inn noen flere før de oppdager en evt. prissetnings tabbe??

 

Er det veletablerte elektromarkedet som tar seg altfor godt betalt?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

..og jeg bruker selv BEP-rele.

Ikke verst.

Men alle andre kan se på mange andre i utvalget også.

 

Det finnes f.eks. Philippi, Mastervolt, Victron, Osculatti, Merlin, Thomson, flere no-name som er ganske så o.k., m.m.

 

Og t.o.m. Sterling holder på med å utvide programmet sitt med både enda flere og forskjellige relébaserte løsninger.

 

Det er bare å velge det man trenger.

Men hovedvekten skulle da helst ligge på både behov og tekniske data.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det mulig å selge produktet til en fjerdedel av prisen som samme rele av et anerkjent merke??

Verden vil bedras. Det ser man ikke minst her på BP hver gang det startes en tråd om biliige varer hos Biltema, da kommer det minst 10 kommentarer om at man "får hva man betaler for", og felles for de fleste av dem er at de stort sett ikke inneholder et eneste saklig argument.

 

Og dette har nok også Biltema lært seg, se bare her.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er det veletablerte elektromarkedet som tar seg altfor godt betalt?

Bruk dette BT-relé jevnt i løpet av neste 5 årene, hver dag.

Det samme gjør du med BEP, eller enda bedre.

Etterpå forteller du hvor ofte du måtte bytte reléet.

 

Kanskje du var heldig med BT.

Ellers går du inn i vanlige kalkulasjoner som sier at det var svært lønnsomt for produsenten

allerede når "bare" hver 10. stykke ble reklamert.

På dette basis bygger man billigprodukter.

 

Nå behøver man ikke å diskutere om reklamasjonsrett,

men man kan diskutere om pålitelighet.

 

Og da tror jeg at det skiller seg noe, Bjørn.

De fleste jeg vet om mangler nemlig minst alt lyst for å reklamere,

helt bortsett av lysten for å montere og framontere for så å montere igjen, osv.

 

En gang henting, montering, framontering, kjøring, bytting, og gjenmontering

blir sansynlig for de fleste det samme pris som å kjøpe og montere noe ordentlig ved første anledning.

 

Men, som sagt: Lykke til, flest går det jo bra for minst 9 av 10. :smiley:

 

...nå må jeg jobbe videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

ByggMax lærte samme leksen. De gikk først inn på det Svenske markedet med lave priser og fikk suksess, deretter "adopterte" de samme prispolitikk i Norge og det ble en fiasko.

Etter de satte opp alle sine priser går salget bedre.

 

Vi er nok litt for "enkle sjeler" når det gjelder å tro at alt billig er dårlig. Denne tråden er jo det beste bevis, BEP produseres i Kina og selges dyrt, mens Biltema etter all sannsynlighet får sitt produkt fra samme fabrikk og selger det billig. Så billig at vi betviler kvaliteten. Da er det kanskje vi her i Norge som er vant med dårlig logistikk, mange mellomledd og høye påslag i motsetning til hva en kjede som Biltema kan få til med sentrale innkjøp, felles lager/distribusjon og et påslag som tar utgangspunkt i kostnadene, ikke hva man kunne ønsket å tjene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi kanskje ikke om engangs-malerullsett,

dessuten skulle man da også spørre malerbedrifter hvor de handler.

 

Men det verste er etter min syn er at folk stoler på noe sånt som "Din Side" "FBI", "TV2 for you",

såkalte "Test" og andre tullegreier.

 

Hvis slike "institusjoner" ville jobbe seriøst da måtte de klare å ordne f.eks. en liste om -realistiske- priser.

 

Jeg f.eks. reagerer ikke i det hele tatt når engangs- eller luksusprodukter varierer med "10%" i prisene.

 

Men jeg reagerer sterkt hvis jeg må se hver dag på skyhøye prisforskjell av det man trenger til daglig.

 

...iiiii går i Notodden:

Seter Rømme: Ica 21,50 Menu 19,50 Spar 19,- REMA 18,50

I Larvik handler jeg det for 17,50 og 18,50 og på tilbud for 16,50.

Prisforskjell: Opp til 25%, rengevinnst opp til 400%

 

Slike greier registerer jeg og har en gang regnet ut at en vanlig norsk husholdning faktisk kunne spare

mellom 1000 og 3000 -hver måned- hvis folket bare ville reagere på slike forskjell.

 

Eller for noen måneder siden, the Hammer: "FBI" prater med REMA.

I samtalen henter hun "programm-pratolog" av REMA-mannen at han lover å prøve å være de billigste fortsatt.

Ikke mer enn blabla.

Men det var billig reklame, med resultat at REMA økte nesten alle priser i løpet av 2 måneder rett etter hvert.

 

Det fører litt for langt å skrive så mye om slik her på tråden,

men norsk folk betaler allerede minst 200% og i enkle tilfelle også

opp til 1000% mer bare for maten dems så snart at andre land (untatt DK)

ligger på andre siden av Skagerakk, Kattegatt og østersjoen.

Og kvaliteten blir dårliger med hvert halve år.

 

Stol på det, Sjøtunga, folk her bruker urimelig mer penge for unødvendige prisforskjell på matvarer

enn de klarer å bruke for prisforskjell av båtrelaterte produkter.

Sistenevnet kjøper man nemlig flest bare en gang.

 

Så, men nåå må jeg virkelig jobbe litt.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For det første: eg har ikkje noko erfaring med "bep" ellet "bt" sine elektriske komponentar, men fleirfoldige gongar her det blitt nevnt i tråden "man får hva man betaler for".

 

Eg kan komme med ein parallell frå mitt eige fag, bakaryrket:

 

Om "Bakeri 1" produserar td. Kneipp og sel den ut som Kneipp - i grå posar, og tek 5,50 pr stk tenker kunden "supert, den tar eg".

Men; "Bakeri 1" sel også "Rykende fersk kneipp" - denne i ein fargesprakande pose. Denne kostar derimot 20 kr. Kanskje kunden no tenke "supert, den er sikkert bedre, men prisen er litt høgare. Men uansett, denne er ferskare og heilt sikkert verdt pengane"

"Bakeri 1" har endå ein variant av kneipp, men denne heiter ikkje kneipp, men for eksempel "Dreggen", og har litt stø på toppen og er snitta i eit fancy mønster. Denne blir solgt uten pose. Prisen her er 34 kr.

kanskje kunden då tenkje: "supert, i dag hadde eg lyst på noko nytt, prisen er litt høg, men en får kva ein betalar for. Så eg eg tar den."

 

Kanskje det er kunden som er lur, eller kanskje det er bakaren som er lur? Kunden ser tre forskjellige brød, bakaren ser ei deig. Ja, belit deg. Det er mykje lureri bak fancy navn og dekor. Merket gir salg.

 

Ja, her i Bergen har eg fartstid frå fleire bakeri. Dei like brødsortane er stort sett like mtp innhold. EMn nokon sel dei som gråstein og andre sel dei som gull.

Merket gir salg.

 

Dette vart vel ein dårlig parallell.

 

Betalar du overpris?

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post
Share on other sites

Vi er nok litt for "enkle sjeler" når det gjelder å tro at alt billig er dårlig. Denne tråden er jo det beste bevis, BEP produseres i Kina og selges dyrt, mens Biltema etter all sannsynlighet får sitt produkt fra samme fabrikk og selger det billig. Så billig at vi betviler kvaliteten.

 

Og akkurat det er påstandene som billigmarkeder lever av.

 

Jeg betviler at det er det samme pga. dataene de leverer.

125/140A lover bare ikke godt, da kan en forsvare BT og diskusjonene så lenge en vill.

Nesten like kasser og design betyr vanligvis ikke mer enn at noen vill gjerne ride på samme bølgen,

og det gjør de akkurat når andre produkter er både lenge og veletablert slik at nye kjøpere tror "det er det samme".

 

Alt er bare pykkolllogissk, vettu, det bevises også her igjen. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...