Jump to content

Eberspächer D5 dieselvarmer starter ikke

AndersH

Recommended Posts

Skal på tur i dag og akkurat i dag har dieselvarmeren bestemt seg for å streike... Har digitalmodulator og den står på 32 grader. Trykker på "varme" knappen men ingenting skjer. Det er lys i displayet, og "on" lyset tenner, men varmeren starter ikke. Den oppfører seg som om jeg ber om en temperatur lavere enn den måler nå.

Det står 17 grader i displayet, og 32 når jeg trykker på + eller - (det jeg bar bedt om).

Jeg har forsøkt å ta ut sikringene til varmeren uten at det hjalp. Ligger på landstrøm og har god spenning. Ser på måleren at den ikke forsøker å gløde eller noe heller. Da trekker den fort litt strøm så det viser.

Ingen feilmeldingsblink, ingenting.

Desperat.... Hjelp... Langhelgen står i fare for å ryke...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Mulig kommunikasjonsproblemer, kontroller tilkobling av modulator, ledninger farge til farge, spes. blå/hvit som er k-linjen. Er sikringen til varmeren ok ? Varmer og modulator har separate sikringer.

Jeg regner med at det er en D5 Airtronic, eller er det en LC eller evt. vannvarmer ? Benevnelsen Eber D5 kan være noen forskjellige varmere.

Det er en D5 luftvarmer. Fungerte fint i går kveld, satte den ned på 16 når jeg la meg og i morges skrudde jeg den opp på 25 for å fyre opp. Da gikk viften på fullt en stund, men det kom ikke noe varme. Så stoppet den og ble slik som dette.

Om jeg trykker på ventilasjon starter vifta og går. Betyr det at kommunikasjon er ok, eller er det bare en spenning på en ledning? Jeg ser det blinker kort i det blå lyset når jeg ber om feilkoder.

Jeg har lagt ut de to ledningene som skal kortsluttes for å starte varmeren med relé fra GSM styring (ref tidligere tråd). Den setter 12v på en ledning (husker ikke fargen). Når jeg kortslutter de starter den heller ikke. Har sjekket de 2 sikringene som står i en egen holder på ledningspakka til varmeren. Varmeren er koblet rett på batteri, utenom hovedstrøm, så det er ikke flere komponenter. Er det flere sikringsholdere?

AndersH

Går varmer på ventilasjon er sikringer ok.

Dersom modulator legger spenning på gul ledning når du tykker på start, er startsignalet i orden.

Neste post blir da tilkobling av separat diagnoseutstyr, kontrollur eller Edith, som nærmeste forhandler bør ha, alternativt å lese av styrenhet på en "blåboks".

Målt på gul og den får spenning i samme øyeblikk som jeg trykker på "varme" knappen.

Det er ikke noen måte å få resatt elektronikken eller noe? I tilfelle den har gått i lås? Har forsøkt å ta ut sikringene 10 min, men ser at innstilt temperatur fortsatt er lagret, så den er ikke helt resatt iallefall... Har også hatt av pluggen bak ved varmeren i et minutt eller så...

Er det ingenting mer jeg kan gjøre? Å få en forhandler til å se på dette i Bergen i dag er vel håpløst... Siste dag før langhelg... Og båten ligger på Askøy..

AndersH

Forsøk å sette modulator i "da" for deretter å trykke og holde inne begge piltaster samtidig i ca 5 sekunder. Dette skal normalt slette evt. feilkoder og blokkeringer, men idet du ikke får opp noen feilkoder, er det uvisst om dette virker.

Ta en kontroll av glødeplugg og glødesil , men feil skulle kommet opp som koder i display.

Du kan alt. ta ut styrenhet(ta av luftinntak, 4 torx 25 og en stjerneskrue) og ta denne med til en forhandler. Det tar 5 min. å teste og lese av den på en "blåboks" for verkstedet.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Problem løst!:-)

Ringte Diesel og elektroservice i Alvøen, egentlig for å høre om de kunne feilsøke for meg. Etter at jeg hadde gått gjennom det jeg hadde forsøkt med god hjelp fra I.M.S, sa han det mest sannsynlig var glødeplugg.

Jeg tok den ut og den så ikke pen ut... Laster opp et bilde etterpå. Kjørte ned til dem og fikk ny sil og plugg, byttet og varmeren startet på første forsøk.

Det betyr vel også at jeg har et problem med can-bus kommunikasjonen, så den må sjekkes, for jeg burde fått opp feilkode på modulatoren.

Jippi, turen er reddet! :-)

Tusen takk for å peke meg i rett retning I.M.S! Uvurderlig hjelp!!!:-)

Riktig god langhelg! :-)

AndersH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...