mraa Startet 28.Mai.2014 Del på Facebook Startet 28.Mai.2014 Jeg har en Suzuki 15 hesters påhengsmotor som ikke har vært brukt/startet på ca. 10 år. Motoren har stått lagret tørt, men ikke frostfritt i alle disse årene. Den ble kjørt med ferskvann før den ble satt bort, men ingenting annet ble gjort. Er det noe jeg bør gjøre eller tenke på før jeg prøver å starte den? Eller er det bare å dra i snoren og håpe på det beste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Ville tatt ut pluggen og hatt litt 2-t olje nedi, dradd litt i snora, skru i pluggen og starte opp. Ville vurdert å bytte greasen i gearhuset før intens bruk. Går alt bra så går det bra :-). Potensielt får du trøbbel med forgasseren fordi noe har tørket ut/hengt seg opp osv. Da ville jeg renset den. ------ Men prøv det enkleste først, 2-t motor er enkle og robuste greier. Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Ser også for meg at membranen i mekaniske pumpa kan ha morknet og da kan den slite med å suge bensin. Sitér dette innlegget Link to post
mraa Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Takker for super gode tips. Jeg har svært begrenset erfaring med å skru på motorer, det å bytte membran i bensinpumpa og rense forgasseren, er det noe en kontorrotte med ti tommeltotter kan greie? Å skru ut tennpluggen og helle litt olje i skal jeg greie å få til :-) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Membranen er bare en flat gummi bit. Bare følg bensinslangen fra forgasseren så finner du den.. Pumpa er som regel flat og firkantet:-) Sitér dette innlegget Link to post
krokenss Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Jeg ville også byttet ut gearoljen, i underhuset/stammen. Det er enkelt å gjøre: Det du gjør er å åpne opp to skruer i stammen. Så renner oljen ut, så ha klar en bøtte. Så stikker du tuben med gearoljen i nederste hullet og presser den inn. Når det så kommer olje ut i øverste skrue, tar du en finger over hullet nede. For så og skru igjen skruen, nede først så fyller du litt på oppe før du skrur igjen den skruen og. Så er det fikset =) Du bør også vurdere å bytte ut tennplggen, da den fort kan blitt for slitt på 10 år pga temperatursvinginger. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Prøv motoren først før du knoter med membranen. Den kan og være helt ok. Ikke kluss med noe som virker. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Impelleren kan også være blitt hard eller morknet etter så mange år. Men blir det grei kjølestråle så kan den jo holde en kort stund, eller den går i oppløsning med dertil følgende problemer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mraa Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Takker igjen for mange gode tips. Jeg tok motoren frem idag, byttet gearolje som Krokness foreslo, dro to ganger i snoren og motoren startet :-). Kjørte en stille og rolig tur på et par timer, på vannet her, uten noen form for problemer. Det var bra trykk på kjølestrålen på hele turen, men burde jeg kanskje bytte impelleren uansett, for å unngå problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Ja. den er nok mer som bakelitt. :) som sakt over her, så er det greiere å bytte den før den går i småbiter.. Med det styret det medfører. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2014 Del på Facebook Svart 28.Mai.2014 Den trenger ikke være som bakelitt. Min var helt fin etter 6 år. Men det kan jo variere antagelig. Men er nok lurt å bytte om man skal bruke motoren litt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Muren Motorsport Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Den trenger ikke være som bakelitt. Min var helt fin etter 6 år. Men det kan jo variere antagelig. Men er nok lurt å bytte om man skal bruke motoren litt. etter 10 år så har impelleren gjort jobben sin uansett.. sitte i motsatt fartsretning å se etter kontrollstrålen blir litt feil.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Jeg demonterte en 50 år gammel Evinrude 18hk for en tid tilbake. Impelleren var litt slitt på vingene etter utallige timers bruk, men konsistensen på selve gummien var "som ny". Jeg skrur vanligvis ikke på noe som fungerer. Så jeg ville nok bare snudd meg en gang i mellom for å sjekke, og så tatt impellerskifte på høsten når den skal vinterkonserveres. Men det er meg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Men impelleren på denne 50 år gamle motoren kan jo ha vært skiftet en eller annen gang ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ahamm Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Min far kjøpte i 1981 en yamaha 40.Når jeg hjalp ham med klargjøring i 2009 spurte jeg om vi skulle skifte impeller før sjøsetting. Nei det så han ikke nytte av da den virket godt året før. spurte når han skiftet sist. Aldri skiftet sa han, den virket jo :) den er enda ikke skiftet etter vi solgte båten for 3 år siden. Om man ikke skifter impeller så ofte er det nok lurt å åpne av og til før hele skiten sitter så godt at det aldri kommer av igjen Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.