Jump to content

Påhengsmotor som ikke har vært brukt på 10 år


mraa

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki 15 hesters påhengsmotor som ikke har vært brukt/startet på ca. 10 år. Motoren har stått lagret tørt, men ikke frostfritt i alle disse årene. Den ble kjørt med ferskvann før den ble satt bort, men ingenting annet ble gjort.

Er det noe jeg bør gjøre eller tenke på før jeg prøver å starte den? Eller er det bare å dra i snoren og håpe på det beste :-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Ville tatt ut pluggen og hatt litt 2-t olje nedi, dradd litt i snora, skru i pluggen og starte opp. Ville vurdert å bytte greasen i gearhuset før intens bruk.

 

Går alt bra så går det bra :-). Potensielt får du trøbbel med forgasseren fordi noe har tørket ut/hengt seg opp osv. Da ville jeg renset den.

------

 

Men prøv det enkleste først, 2-t motor er enkle og robuste greier.

Link to post

Jeg ville også byttet ut gearoljen, i underhuset/stammen.

 

Det er enkelt å gjøre:

Det du gjør er å åpne opp to skruer i stammen.

 

Så renner oljen ut, så ha klar en bøtte.

 

Så stikker du tuben med gearoljen i nederste hullet og presser den inn.

Når det så kommer olje ut i øverste skrue, tar du en finger over hullet nede.

For så og skru igjen skruen, nede først så fyller du litt på oppe før du skrur igjen den skruen og.

 

Så er det fikset =)

Du bør også vurdere å bytte ut tennplggen, da den fort kan blitt for slitt på 10 år pga temperatursvinginger.

Link to post

Impelleren kan også være blitt hard eller morknet etter så mange år.

Men blir det grei kjølestråle så kan den jo holde en kort stund, eller den går i oppløsning med dertil følgende problemer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker igjen for mange gode tips.

 

Jeg tok motoren frem idag, byttet gearolje som Krokness foreslo, dro to ganger i snoren og motoren startet :-). Kjørte en stille og rolig tur på et par timer, på vannet her, uten noen form for problemer.

 

Det var bra trykk på kjølestrålen på hele turen, men burde jeg kanskje bytte impelleren uansett, for å unngå problemer?

Link to post

Den trenger ikke være som bakelitt. Min var helt fin etter 6 år.

Men det kan jo variere antagelig. Men er nok lurt å bytte om man skal bruke motoren litt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den trenger ikke være som bakelitt. Min var helt fin etter 6 år.

Men det kan jo variere antagelig. Men er nok lurt å bytte om man skal bruke motoren litt.

etter 10 år så har impelleren gjort jobben sin uansett.. sitte i motsatt fartsretning å se etter kontrollstrålen blir litt feil.. :)

Link to post

Jeg demonterte en 50 år gammel Evinrude 18hk for en tid tilbake. Impelleren var litt slitt på vingene etter utallige timers bruk, men konsistensen på selve gummien var "som ny". Jeg skrur vanligvis ikke på noe som fungerer. Så jeg ville nok bare snudd meg en gang i mellom for å sjekke, og så tatt impellerskifte på høsten når den skal vinterkonserveres. Men det er meg... :cool:

Link to post

Men impelleren på denne 50 år gamle motoren kan jo ha vært skiftet en eller annen gang ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min far kjøpte i 1981 en yamaha 40.Når jeg hjalp ham med klargjøring i 2009 spurte jeg om vi skulle skifte impeller før sjøsetting.

Nei det så han ikke nytte av da den virket godt året før. spurte når han skiftet sist. Aldri skiftet sa han, den virket jo :) den er enda ikke skiftet etter vi solgte båten for 3 år siden.

 

Om man ikke skifter impeller så ofte er det nok lurt å åpne av og til før hele skiten sitter så godt at det aldri kommer av igjen

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...