Jump to content

Motorfester for 8hk diesel motor

Jens

Recommended Posts

Hei!

Poden har kjøpt en Neptun 23 med 8 hk Sabb.

Det er et stort problem som han var klar over.

Motor festene i stål og betong var defekt.

Hva er den beste måten å lage nye fester på.

Og bør vi kjøpe gummi fester.

Du kan bruke gummilabber, det demper vibrasjonene litt. Men jeg går ut fra at det er selve fundamentet som er ødelagt hos dere? Hva er defekt, og hvor omfattende er det egentlig? Et bilde hadde ikke vært dumt..;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Far min bygde eit slikt fundament inn i ein båt i forrige årtusen. Der var det lagt inn furulekter 30 mm tjukke, som skulle vera vibrasjonsdemping. Sabb motor anbefalte dengang at der IKKJE blei brukt gummifester, dei ville vera for mjuke sammen med vridbar propell, var det sagt

Ein annen ting som dengang var anbefalt, var å leggja eit rør i bunnen av båten, gjennom fundamentet, for å sleppa gjennom det som måtte vera av lensevatn.

Hvis vibrasjonen er voldsom, kan det ogso nevnast at Sabb 2H er laga for å passa direkte nedpå fundamentet til G, slik at det skal vera direkte utskiftbart, bolt on, plug and pray.

Røret skal vi få satt inn. Men det er da eneste måten. Vill jo ikke tro at det skulle være så vanskelig. Lager en form etter de gamle plassene å støyer ny.. Sjekke høyde og sånn å vinkel å tilpasse forma.. Støpe i to deler. Hvordan gjorde far din?

Kordan han gjorde dette, husker eg ikkje i dag (det er langt over 30 år siden), men eg har ei meining om at hylsa blei satt på plass og retta inn etter at dette var støypt.

Magne