Jump to content

TMC viskermotor - hvordan få mindre vinkel enn 83 grader?

Slip

Recommended Posts

Jeg har montert inn en viskermotor i min 19 fots DC. Har montert parallellarm. Viskermotoren er monter på dekk under vindskjerm.

Problemet mitt er at viskeren visker for stort område - utenfor ruta.

Motoren er en TMC 00901 Heavy Duty Wiper Motor:
http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/viskermotor-25mm-12v

Bruksanvisningen sier at motoren kan viske i følgende vinkler:

I: 60 70 80 90

II: 40 45 50 55

III: 83 100 110 120

Link til bruksansvisning:
http://www.maritim.no/content/mma/publish/06/628/62865/10540-00.pdf

Jeg får til å velge mellom 83,100,110 og 120 grader. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare få til vinklene under dette. Det er ikke vist hva I, II og III skal angi. Og det fulgte ikke med flere deler, så jeg har hverken andre vinkelhjul eller andre linkarmer og bytte til.

Er det noen av dere som vet hvordan jeg får til vinklene i modus I og II?

hei og takk for svar :-)

Det mulig å skru av "sweeping angle plate", men denne er låst til å ligge i senter av tannhjulet, slik at jeg får ikke justert vinkelen til mindre enn 83 grader. For å få mindre vinkel trenger jeg et hull enda nærmere senter enn 83graders hullet.

Godt mulig at det er slik jerognal antyder - at det finnes flere varianter av motoren med ulike sweeping angle plater.

Vurderer å bore et nytt hull på egenhånd, og bare ta en sjanse på vinkelen.

Jeg sjekket med leverandør. Det er bare produsenten som har felles bruksanvisning for ulike viskermotorer. Dermed kan jeg ikke få til andre vinkler enn 83 100 110 og 120 grader.

Løsningen for min del ble å bore et femte hull i vinkelplata:

bilde

Fungerer fint.
(Veldig hard metall å bore i..)

• 1 år senere...

Disse kan også snus fra høyregående til venstregående, derav bokstavene R og L i bruksanvisningen.

Framgangsmåten er Ikke omtalt i bruksanvisningen men relativt enkelt om man skjønner prinsippet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...