mikke Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 VP 130 S Seildrev Slurer , men ikke i revers. er det noen som vet om det er kon eller lameller i dette drevet , eventuelt har tegninger ,sprengskisse .. og kan det skiftes med båten på vannet eller må den opp ?? ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
adeneo Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 (edited) Det er lameller, og det er en lamellpakke for forover og en for bakover, så det kan selvfølgelig være problemet. Det er nok ikke sikkert båten må opp ettersom girmekanismen sitter i den øvre delen, altså den som er inne i båten, men det er helt sikkert enklere å ta opp båten. Dette er vel forholdsvis nytt drev, og sitter som regel på D1/D2, og du er sikker på at det ikke bare er en justeringssak. Edited May 28, 2014 by adeneo (see edit history) Link to post
mikke Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Ardeno Ja dessverre peker alle bevis for att problemet ligger inne i kassen ,, koblet fra alt og vekslet mellom fram,bakk,,, og hører kassa går i gir ved bakk men kommer bare et lite klikk når det veksles fram ,,blir faktisk antydning til framdrift av og til , men opphører så snart turtallet økes over tomgang. Du har rett i att drevet er forholdsvis nytt D1-30/130s gått 500,timer montert i 2007 , Så det burde jo holde noe lengre! ,,mistenker en produksjonsfeil,, men og få VP til og innrømme noe sånt er vel bare mulig for Tor erling staff ,, men har jo ingen garanti for hvordan tidligere eier har behandlet redskapen ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
Heatseeker Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Samme var det min. Byttet fra den røde giroljen til vanlig motorolje, og har aldri hatt problemet siden. VP sier det var feil viskositet på giroljen, så bytt til vanlig motorolje så burde det gå som smurt. Min fra 2007 slurret ikke, det skjedde ingenting når jeg prøvde å få den bakover før kanskje på forsøk 3-4-5. Litt kjedelig i havn.. Link to post
mikke Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Så du bytta ikke lameller ,, ? bare olje ? ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
Mulligan Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Er du helt sikker på at kassa kommer helt i gir? Prøv å hekte av wiren og betjen giret rett på gearkassa. Den røde gearolja er ATF. ZF fant ut etter en stund at det var ikke særlig lurt, og anbefalte bytte til motorolje. For å ta ut kassa må båten på land. Kassa er skrudd fast under belgen. Hadde trodd at ZF hadde funnet en bedre løsning, men nei. Link to post
baatsman Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Gjør som Mulligan skriver. Det skal ikke være AFT olje på drevet. Kun motorolje. Mener det er 3,1 liter. Vanskelig og få på mer en 2,8/9 l. Vi sees! Link to post
mikke Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Da var der dags for en liten oppdatering på hvordan det har gått så langt Kassa virker nå etter oljebytte (Det var ikke atf,rød olje på den fra før) og justering av turtall og demontering og montering og justering av betjeningswire, Det ser ut til at det var en kombinasjon av vann i oljen og høyt turtall på motor som gjorde att drevet ikke slo inn i gir , jeg skiftet olje til volvo's orginal motorolje og begynte og veksle mellom fram og bakk direkte på kassen , etter en god stund begynte den og gå i gir også framover og viste ingen tegn på og slure ,selv ved fullt pådrag Så nå er det bare og få brukt den så mye så mulig fram til båten skal opp , men det er fremdeles ikke ett solid klonk når den går i gir framover , noe som alle jeg har snakket med sier det skal være,,den går bare silkemykt i gir og en hører kassa begynner og gå :-) Så takk til alle for gode råd og skjer det noe mer så kommer det oppdatering ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
adeneo Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Det er nok noe mykere giring på et drev med lamell clutch enn med kon, med kon skal man normalt høre at man setter drevet i gir, hvis ikke slurer det for mye, med lamellpakker skal det nok skifte mer slik du beskriver. Link to post
Euklid Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Det kan kanskje være verdt å gruble litt over hvorfor det har kommet vann i oljen? Sjelden et utpreget godt tegn, uten at det dermed trenger å være gravalvorlig. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now