Jump to content

130 S Seildrev slurer


mikke

Recommended Posts

VP 130 S Seildrev Slurer , men ikke i revers. er det noen som vet om det er kon eller lameller i dette drevet :confused: , eventuelt har tegninger ,sprengskisse .. :pray:

 

og kan det skiftes med båten på vannet eller må den opp ?? :worry::worry::worry:

 

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post

Det er lameller, og det er en lamellpakke for forover og en for bakover, så det kan selvfølgelig være problemet.

Det er nok ikke sikkert båten må opp ettersom girmekanismen sitter i den øvre delen, altså den som er inne i båten, men det er helt sikkert enklere å ta opp båten.

 

Dette er vel forholdsvis nytt drev, og sitter som regel på D1/D2, og du er sikker på at det ikke bare er en justeringssak.

Edited by adeneo (see edit history)
Link to post

Ardeno

 

Ja dessverre peker alle bevis for att problemet ligger inne i kassen ,, koblet fra alt og vekslet mellom fram,bakk,,, og hører kassa går i gir ved bakk men kommer bare et lite klikk når det veksles fram ,,blir faktisk antydning til framdrift av og til , men opphører så snart turtallet økes over tomgang.

 

Du har rett i att drevet er forholdsvis nytt D1-30/130s gått 500,timer montert i 2007 , Så det burde jo holde noe lengre! ,,mistenker en produksjonsfeil,, men og få VP til og innrømme noe sånt er vel bare mulig for Tor erling staff ,, men har jo ingen garanti for hvordan tidligere eier har behandlet redskapen :nonod:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post

Samme var det min. Byttet fra den røde giroljen til vanlig motorolje, og har aldri hatt problemet siden. VP sier det var feil viskositet på giroljen, så bytt til vanlig motorolje så burde det gå som smurt. Min fra 2007 slurret ikke, det skjedde ingenting når jeg prøvde å få den bakover før kanskje på forsøk 3-4-5. Litt kjedelig i havn..

Link to post

Er du helt sikker på at kassa kommer helt i gir?

Prøv å hekte av wiren og betjen giret rett på gearkassa.

Den røde gearolja er ATF. ZF fant ut etter en stund at det var ikke særlig lurt, og anbefalte bytte til motorolje.

For å ta ut kassa må båten på land. Kassa er skrudd fast under belgen. Hadde trodd at ZF hadde funnet en bedre løsning, men nei.

Link to post

Da var der dags for en liten oppdatering på hvordan det har gått så langt :smiley:

 

Kassa virker nå etter oljebytte (Det var ikke atf,rød olje på den fra før) og justering av turtall og demontering og montering og justering av betjeningswire,

 

Det ser ut til at det var en kombinasjon av vann i oljen og høyt turtall på motor som gjorde att drevet ikke slo inn i gir , jeg skiftet olje til volvo's orginal motorolje og begynte og veksle mellom fram og bakk direkte på kassen , etter en god stund begynte den og gå i gir også framover og viste ingen tegn på og slure ,selv ved fullt pådrag :smiley: Så nå er det bare og få brukt den så mye så mulig fram til båten skal opp , men det er fremdeles ikke ett solid klonk når den går i gir framover , noe som alle jeg har snakket med sier det skal være,,den går bare silkemykt i gir og en hører kassa begynner og gå :-)

 

Så takk til alle for gode råd :smiley: og skjer det noe mer så kommer det oppdatering :smiley:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post

Det er nok noe mykere giring på et drev med lamell clutch enn med kon, med kon skal man normalt høre at man setter drevet i gir, hvis ikke slurer det for mye, med lamellpakker skal det nok skifte mer slik du beskriver.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...