Jump to content

Bronse eller messinggjennomføring - hvordan se forskjell?

S/Y Emma

Recommended Posts

Skal til å bytte skroggjennomføringer på vår Beneteau Oceanis 411 (1998). Ble litt i tvil om gjennomføringene er messing eller bronse. Om de er bronse, er det vel ikke vits å bytte dem.

Går det an å se forskjell på legeringen? I så fall, hvordan?

Legger ved et par bilder. På det øverste er det slik gjennomføringen så ut egentlig. På det nederste har jeg pusset litt på godset med sandpapir.

Hva tror dere?

bilde

bilde

Vanskelig å si ut fra det bildet der, men jeg tror det er messing. Men jeg stusser litt på resonomentet ditt. Hvorfor skal du bytte hvis de er av messing, men ikke hvis de er av bronse? Jeg ville fulgt logikken; bytte hvis de er dårlige, men ikke hvis de er bra.

Hvis du sjekker tilstanden fra utsiden får du en god indikasjon på om den er tæret. Ta en rundfil og fil den blank inni. Hvis den er tæret vil du se porer i overflaten. Hvis den er av messing med tvilsom kvalitet vil du trolig se tegn på avsinking. Det ser du ved at messingen blir rød.

Jeg har skrevet en del om akkurat dette i denne tråden hvis du vil fordype deg litt.: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/

En av mine konklusjoner var at det finnes messing av god kvalitet.

Takk for svar

Om det er originalgjennomføringene, er det helt sikkert messing. Men de kan ha vært byttet med bronse i ettertid.

Bronse har, etter slik jeg har forstått det, langt lenger levetid enn vanlige messinggjennomføringer.

Vi skal ha båten på land om to uker, derfor må jeg bestille nye gjennomføringer og kuleventiler (kompositt) nå om vi skal rekke det. Jeg har ikke lyst å bruke 5000-6000 kroner på nye gjennomføringer om det er helt unødvendig.

Edited by Steinsvik (see edit history)

Anriket messing vil også være meget bra. Sjekk om de er røde i fargen når du får opp båten. Det du virkelig skal sjekke er om det er gods nok i materialet. Med det mener jeg at en del billigsaker er så tynne i godset at det ikke er mer enn en drøy halvmillimeter gods igjen i bunnen av gjengepartiet. Kommodo, Hulda og en del andre har skrevet en masse om legeringer, materialtykkelser etc. her på batplassen.

Bronsen kan være noe mørkere i fargen men tipper det et orginal messing hos deg? Eg skifta noen i fjor og gjennomføring/ventil var ok, men slange stussene knekte eg for hånd.

Vær obs. På at det kan bli vanskelig å få plass til komposit på noen av ventilene. Du skal jo både dypt og langt så ville jo hatt kontroll på dette. Bruk en god fil som nevnt, rødfargen er lett å se men den kommer ofte fra innsiden og utover så ikke så enkelt å se før man plukker ned.

Ok, da forstår jeg. Jeg foreslår at du sjekker gjennomførningen din når du er på land, og bytter den til nese år hvis den ikke er helt ille. Tipper at gjennomføringen og bendet er i god stand, men den kulekrana di ser ut til å være en billig variant av forniklet messing, den ville jeg byttet uansett. Hvis du finner ut at alt er risig når du kommer på slipp kan du jo bare dure bort til nærmeste Maritim e.l. og handle deg inn alle deler i syrefast, det er en god løsning som faktisk ikke blir veldig dyr. Bare sørg for at du får kran med syrefast kule, ikke forkrommet messing! Ellers bør du pakke fittingsen litt bedre så du slipper slike smålekkasjer med villedende irr som resultat, alt ser mye verre ut da.

Bronse har, etter slik jeg har forstått det, langt lenger levetid enn vanlige messinggjennomføringer.

Jeg vil sterkt anbefale deg om å lese innelgg nr. 29 i tråden jeg linket til lengre opp, legg særlig merke til avsnittet om admiralitetsmessing.

Hvis du er nysgjerrig finner du et innlegg lengre ut i tråden som beskriver bronse, og enda et som beskriver rustfritt stål.

Da jeg opprettet den tråden var mye av hensikten å få fram en dypere forståelse for metaller til gjennomføringer. Det er allerede et "hav" av tråder om dette på forumet, men de fleste er en smule overfladiske. Ta gjerne opp debatten i tråden jeg linket til også :smiley:

Edited by Komodo (see edit history)