småbåtentusiasten Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 (edited) Firetakts utenbordsmotorer av forskjellig merke. Gjelder både 2- og 4-sylindret motor. Små dunk som gjør at motoren dropper i turtallet en kort stund. Kan ikke høre at det smeller i forgasseren. Inntreffer lite / sjelden med giret i nøytral.Ved mer gass og turtall blir et helt borte. Motorene starter lett og alt er bra ellers. Bensinen har stått over vinteren på 10-liters kanner. Hva er den vanligste årsaken til dette? Edited May 29, 2014 by småbåtentusiasten (see edit history) Link to post
SSS7633 Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Høres ut som samme symptomer som jeg hadde på min 2-takt. Får for lite bensin på tomgang. Er vel egentli bare å prøve å skru ut litt på tomgangskruen. Du merker når du har skrudd på rett gasser hvis det er flere gassere Link to post
Søringen Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Første hadde prøvd, var å tilsette kondensfjerner på bensintank. Kan være det er vann i flottørkammer / bensin som gjør at motorene får noen feilslag, slik at turtall dropper av og til. Link to post
småbåtentusiasten Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 (edited) Skulle den ikke også dunke/feiltenne i høyere fart? Takk for svar. Men dette er bare 12 hhv 24 liter plastkanner. De blir vel ikke særlig kondensholdige? Skjer også når den har brukt opp en halv tank og blitt påfylt igjen. Vannet i flottørkammeret forsvinner vel etter hvert som all væsken der byttes ut? Edited May 31, 2014 by småbåtentusiasten (see edit history) Link to post
Søringen Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Evt vann som står i tanker / flottørkammer blir liggende i et eget sjikt nederst, og løser seg ikke opp uten kondensfjerner. Så forsvinner ikke (vann er tyngre enn bensin). Du kan jo prøve å drenere flottørkammere ved å skru ut dreneringsskrue som sitter nederst. Og så ha på noe kondensfjerner på tanker (eller aller helst tømme tankene, rengjøre disse og fylle på med ny bensin). Hvis tanker er utsatt for temperatursvingninger blir det ofte dannet kondens. Og synes det er rart at 2 motorer plutselig får samme symptomer, så ville definitivt prøvd med drenering / kondensfjerner. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now