Jump to content

Fjernkontrollvaier løsnet i suzuki DF15 - spørsmål og noen svar


Erlend Thune

Recommended Posts

Vi tok båten ut for første gang i vår. Vi har en suzuki DF15 som er festet på en seilbåt. Vi putret et stykke ut fra havnen og alt så lyst ut helt til jeg skulle gi litt gass for å snu båten opp mot vinden slik at vi kunne sette seil. Motoren gikk plutselig tilbake til tomgang og gasspaken kunne plutselig beveges frem og tilbake uten at noe skjedde! Fikk litt småangst da, men vi fikk satt seil og jeg fikk av dekselet på motoren kun for å se at vaieren ikke var festet til noe, og det var umulig å komme til der den skulle vært festet. Jeg hadde ikke særlig erfaring med motorer inntil da... Med kone og en 6-åring om bord, tenkte jeg det var best å ringe redningsselskapet og be om assistanse. Vi er jo medlemmer der og hadde rett på 3 timers assistanse. Og bedre å melde fra for tidlig enn for seint? Redningsbåten i Tromsø var ikke operativ var svaret! Men jeg skulle få hjelp. Litt etterpå ringte hovedredningssentralen i Bodø. De kunne sende kystvakten(!), men lurte på om jeg ville klare å komme meg til land på egen hånd da de hørte jeg hadde seil. Jeg tenkte det kanskje burde gå. Jeg skulle ringe tilbake dersom jeg mente det ikke ville gå. Vi satte kursen mot havna vår, men rett etterpå fikk jeg ny telefon fra hovedredningssentralen. Brannvesenet hadde en båt parat, så jeg kunne ringe dit dersom jeg trengte assistanse. I mellomtiden hadde vinden frisknet til, og jeg begynte å tenke på hva som ville skje hvis jeg feilet når jeg skulle legge til! Ikke rette tidspunkt å trene på det på ble konklusjonen. Så jeg ringte 110, og brannvesenet sendte båten sin. Den var der i løpet av 10-15 minutter, og tre rolige brannmenn fikk tauet meg hjem igjen. I mellomtiden hadde jeg også fått tak i styreformannen i havna, og han kom og tok oss i mot. Tusen takk til han, brannmennene og hovedredningssentralen!

 

I går/dag fikk jeg skrudd løs sidedekselet på motoren for å komme til festet til gassvaieren. Var litt usikker på om jeg burde begynne å fikle med det, men etter å ha snakket med suzuki fikk jeg vel inntrykk av at det var noe jeg burde klare. Det kunne vel også være greit å kjenne litt bedre til motoren. Jeg hadde jo allerede fått tips fra styreformannen i havna vår om hvordan jeg kunne gi gass ved å trykke på riktig sted når toppdekselet var av... Hadde jeg visst det når uhellet var ute, så kunne vi nok kommet oss hjem for egen maskin. Girvaieren var nemlig i orden.

 

Jeg festet en presenning under motoren i frykt for at deler skulle havne i vannet. Alt så lovende ut helt til den siste av fem skruer skulle løs. Den satt selvfølgelig bom fast. Etter mye pes og forsøk med en slagskrutrekker jeg måtte gå til innkjøp av etter å ha slitt med en annen skrue en gang, googlet jeg "hvordan få løs fastrustne skruer" og kom rett inn på baaplassen.no. Grisepikk (skrueuttrekker) var tydeligvis tingen. Og jommen funket det perfekt. Det billigste settet med grisepikker fra Biltema gjorde susen. Endelig fikk jeg se festet vaieren hadde løsnet fra. Alt tydet på en feilmontering. Skruen hadde tydeligvis bare vært skrudd noen millimeter inn, og med tid og stunder løsnet. I følge han på suzuki skulle det ikke gå an. Vaieren kunne ikke rotere rundt sin egen akse.Det så heller ikke ut som sporene i pluggen som vaieren var skrudd inn i hadde røket, så det hele var veldig merkelig. Men, jeg skrudde nå i hvert fall på en ny plugg og fikk satt alt sammen igjen. T

 

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen i forumet klarer å svare på:

 

  1. til min store skrekk falt plutselig en pakning ned i presenningen! Shit, hvor kom den fra. Den måtte ha ligget rundt skruen for påfyll av girolje fant jeg ut. Det var jo ingen andre muligheter. Men, hvis noen kunne sett på bildet nedenfor og bekreftet at den skal være der så ville jeg vel blitt litt lettet. Ut fra delebeskrivelsene jeg finner på nettet ser det ut til å stemme, men det er nå sinnsykt mange deler på de beskrivelsene man finner på nettet.
  2. En rød slange som hang i løse luften er så vidt jeg kan se en slange som gjør det mulig for motoren å "puste", Hva i all verden betyr det!? Det er vel ikke luftinntaket, for der er det vel et luftfilter? Kunne ikke se at det var noe sted å koble den til, så den skal vel bare henge slik (se bilde).
  3. Det var også en slange på toppen av motren som var løs. Jeg fikk puttet den inn - der den skulle være håper jeg... Vi må ha kommet borti den da vi prøvde å feilsøke.

Vel, jeg er noen erfaringer klokere nå, og jeg tenker vel kanskje at det er greit å kjenne litt til motoren sjøl. Samtidig vil det jo være lett å skylde på meg hvis noe skulle skje igjen, nå som jeg har tukla med den...Hva om jeg ikke hadde oppdaget at en slange var ute av hullet den skulle være i!? Kan den ha vært ute av det hullet fra før? På den annen side mo jo de på verkstedet som monterte gassvaieren ha gjort en bommert, så selvgjort er kanskje velgjort allikevel.

 

Spørsmål 1: Har jeg fått pakningen tilbake på rett plass?

bilde

 

Spørsmål 2: Hva er denne røde slangen til?

bilde

 

Spørsmål 3: Hvar den sorte slangen til, og hva ville skjedd hvis jeg ikke hadde oppdaget at den var ute av hullet til høyre!?

bilde

 

 

bilde

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...