Jump to content

Kjølevannstrålen på en Mariner Viking 10hk 2005 mod

Mogens

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg har nå fått tak i en 2005 modell Mariner Viking 10hk påhengsmotor. På disse så skal det være vanlig kjølevannsstråle bak på undersiden av lokket?? Eller går det et annet sted? Jeg kan egentlig ikke se noe stråle. Og kan det være fordi jeg har for lite vann i balja jeg bruker? Hvor høyt ta den inn vann? Legger ved et bilde av motoren så dere kan se hvordan det ser ut. Er utrolig takknemlig for noen svar!

bilde

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Du bør jo i hvert fall ha vann til over kavitasjonsplaten over propellen. Som regel er sjøvannsinntaket under der.

Ellers kan det jo være at det er saltavleiringer i utløpet for kontrollstrålen. Kan jo se om du får staket dette opp. En annen her inne brukte en litt tykk fiskesen til dette, sikkert bra. Du bør jo kunne se bak på stammen på motoren hvor kontrollstråle skal komme, eller ta av motorlokk og se om ikke er en slange fra motorblokk som går til et utløp helt bakerst.

Det er termostat på disse. Tar en stund før kontrollstrålen kommer..

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Er termostat på min.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Ikke bare er det termostat på motoren, men kontrollstrålen går sannsynligvis også via termostaten. I så fall kommer det lite vann i strålen før motoren er så varm at termostaten åpner!

- men selvfølgelig er første betingelse at dysehullet for kontrollstrålen ikke er igjengrodd av salt.

Kjør motoren til den er skikkelig varm da, og se om kontrollstråle kommer.

Men høres litt rart ut for meg. Har aldri vært borti noen utenbordsmotor der sladrestråle "venter" til motoren er gjennomvarm :confused: Skal en da sitte og lure på om termostaten er åpen eller lukket hver gang sladrestråle ikke er der?? I tilfelle bør jo sladrestråle gå utenom termostat-sløyfe, slik at en vet at impeller og sirkulasjon fungerer.

Men holder meg jo stort sett til Yamaha da, der er det meste logisk. :saint:

Fikk sett litt mer på det nå. Dvs at jeg lot den svive på tomgang. Det kom så vidt noe vann til å begynne med men det kom en vanlig jevn stråle etter hvert (etter en 3-4 minutter). Det jeg reagerte på er at strålen som da kom var rimelig varm. Tipper en 50 grader (altså langt varmere enn hånda mi og nesten så jeg brant meg). Vil det kanskje være slik med denne motoren at fordi den til å begynne med ikke spytter ut noe særlig, og bare spytter ut når det trengs, så er det som kommer ganske varmt??

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Jeg har en Mercury Viking (samme motor som du har ), riktiig nok en -97 mod, og den oppfører seg helt lik det du beskriver her, og det har den gjort i de sesongene jeg har hatt den. Så jeg regner med at det er helt ruktig at den skal oppføre seg slik.

Slik jeg ser det virker dette helt som det skal.

Siden kontrollstrålen tas ut etter termostaten, vil strålen variere med termostatens åpning/lukking. Varierende kontrollstråle og varmt kjølevann er altså en god indikator å at termostaten gjør jobben sin.

Vil du være helt sikker er det jo bare å bytte impeller, må jo gjøres etterhvert uansett. Høres ut som den er helt i orden nå, men er jo en slitedel som bør byttes med jevne mellomrom. hvis den aldri har vært byttet er det nok på tide. Hvor ofte man bør bytte er jeg ikke sikker på, men mener å ha lest hvert 4 år.