Mogens Startet 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2014 Hei folkens. Jeg har nå fått tak i en 2005 modell Mariner Viking 10hk påhengsmotor. På disse så skal det være vanlig kjølevannsstråle bak på undersiden av lokket?? Eller går det et annet sted? Jeg kan egentlig ikke se noe stråle. Og kan det være fordi jeg har for lite vann i balja jeg bruker? Hvor høyt ta den inn vann? Legger ved et bilde av motoren så dere kan se hvordan det ser ut. Er utrolig takknemlig for noen svar! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Søringen Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Du bør jo i hvert fall ha vann til over kavitasjonsplaten over propellen. Som regel er sjøvannsinntaket under der. Ellers kan det jo være at det er saltavleiringer i utløpet for kontrollstrålen. Kan jo se om du får staket dette opp. En annen her inne brukte en litt tykk fiskesen til dette, sikkert bra. Du bør jo kunne se bak på stammen på motoren hvor kontrollstråle skal komme, eller ta av motorlokk og se om ikke er en slange fra motorblokk som går til et utløp helt bakerst. Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Det er termostat på disse. Tar en stund før kontrollstrålen kommer.. Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Alfonzo Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 termostat? Jåsskuk! Stak opp utløpet til kontrollstrålen du,så kommer nok strølen :) Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Er termostat på min. Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Arvid_A Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Ikke bare er det termostat på motoren, men kontrollstrålen går sannsynligvis også via termostaten. I så fall kommer det lite vann i strålen før motoren er så varm at termostaten åpner! - men selvfølgelig er første betingelse at dysehullet for kontrollstrålen ikke er igjengrodd av salt. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Kjør motoren til den er skikkelig varm da, og se om kontrollstråle kommer. Men høres litt rart ut for meg. Har aldri vært borti noen utenbordsmotor der sladrestråle "venter" til motoren er gjennomvarm Skal en da sitte og lure på om termostaten er åpen eller lukket hver gang sladrestråle ikke er der?? I tilfelle bør jo sladrestråle gå utenom termostat-sløyfe, slik at en vet at impeller og sirkulasjon fungerer. Men holder meg jo stort sett til Yamaha da, der er det meste logisk. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Har mercuruy viking 10 hk som også har kontrollstrålen om termostat. Optimalt er det jo ikke men går greit når man er klar over problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Fikk sett litt mer på det nå. Dvs at jeg lot den svive på tomgang. Det kom så vidt noe vann til å begynne med men det kom en vanlig jevn stråle etter hvert (etter en 3-4 minutter). Det jeg reagerte på er at strålen som da kom var rimelig varm. Tipper en 50 grader (altså langt varmere enn hånda mi og nesten så jeg brant meg). Vil det kanskje være slik med denne motoren at fordi den til å begynne med ikke spytter ut noe særlig, og bare spytter ut når det trengs, så er det som kommer ganske varmt?? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
BåtGeir Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jeg har en Mercury Viking (samme motor som du har ), riktiig nok en -97 mod, og den oppfører seg helt lik det du beskriver her, og det har den gjort i de sesongene jeg har hatt den. Så jeg regner med at det er helt ruktig at den skal oppføre seg slik. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Slik jeg ser det virker dette helt som det skal. Siden kontrollstrålen tas ut etter termostaten, vil strålen variere med termostatens åpning/lukking. Varierende kontrollstråle og varmt kjølevann er altså en god indikator å at termostaten gjør jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jo men da er alt i skjønneste orden da . Takk for svar. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Sturee Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Vil du være helt sikker er det jo bare å bytte impeller, må jo gjøres etterhvert uansett. Høres ut som den er helt i orden nå, men er jo en slitedel som bør byttes med jevne mellomrom. hvis den aldri har vært byttet er det nok på tide. Hvor ofte man bør bytte er jeg ikke sikker på, men mener å ha lest hvert 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.