Jump to content

Single damer som eier, kjører og vedlikeholder båt


Mette

Recommended Posts

Min store drøm har i alle år vært å kunne nyte sommerene på sjøen i en cabincruiser. Men har av en eller anen grunn alltid tenkt at jeg måtte ha en mann for å å kunne oppfylle denne drømmen.

 

Jeg er nå akkurat fylt 34 år, har 2 barn, enebolig, bil og er alene. Men hvorfor skal jeg ikke kunne oppnå drømmen min på egenhånd? jeg har jo klart alt annet jeg ønsket ;) Så derfor har jeg tatt båtførerprøven og planlegger å kjøpe meg en båt. Har aldri styrt en båt i hele mitt liv -så kjenner at dette er ett skummelt farvann jeg begir meg ut på. MEN klart jeg skal klare det :)

 

Vurderer å melde meg på ett kurs for å lære å håndtere båt eller få noen til å lære meg opp..

Er det flere kvinner her inne som har båt og gjør alt selv?

 

-Mette

Link to post
Share on other sites

Jeg er hverken singel eller dame men vet at det er et kurs som heter" ta roret kjerring" eller noe i den duren. Der lærer damer det grunnleggende hva gjelder båtliv og kjøring. Ellers er det flott at du vil prøve båtlivet selv:)

http://www.redningsselskapet.no/kurs/ta-roret-kjerring

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er ikke singel men mannen min står på god avstand til alt som har med båt å gjøre. Jeg trenger hjelp til å få den inn og ut av sjøen, og til tunge løft. De fleste hjelper til dersom du ber om det på marina, men jeg har oppdaget at ingen kommer av seg selv..du må spørre. Jeg har en LITEN og åpen båt, og jeg tror jeg vil anbefale å starte opp med noe overkommelig i størrelse dersom du heller ikke har båterfaring. Kurs er tingen- tror redningsselskapet har flere kurs.

Link to post
Share on other sites

Ta et praktisk båtførerkurs, det er gull og du lærer ting som hadde tatt lang tid å lære. I tillegg ville jeg prøvd å komme meg på tur med noen for å finne ut hvilken båt du liker/trenger. Ikke kjøp for liten båt... Da må du bare kjøpe større senere.

Dame med skikkelig båtinteresse, det er alle båtmenns drøm!

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Vil kanskje anbefale en båt med forholdsvis ny påhengsmotor. Langt enklere vedlikehold enn innenbordsmotor dersom en ikke har mekka noe videre fra før, og mindre å passe på. Båtgleden er ofte ikke proporsjonal med størrelsen på båten, og har du små barn trenger du ikke allverdens plass til å begynne med. Faller båtlivet i smak, er det jo mulig å få "3 fot syken" siden.

 

Ellers er det flere og flere damer som jeg ser på fjorden uten gubben med! Båtførerprøven er vel også bra å ta for å lære en del om navigasjon og sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Flott dette Mette, og velkommen skal du være både her på forumet og som skipper på egen skute når den er på plass :flag_bp:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

råder deg veldig å ta et praktisk kurs. Det er veldig mye læring av å være sammen med andre og få prøve seg i praksis... Ulike teknikker for å legge til osv.

Men, hva slags båt tenker du selv kunne passe? For 160 ' får du store gamle båter, evt mindre og nyere day cruisere eller skjærgårdsjeeper.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Flott dette Mette, og velkommen skal du være både her på forumet og som skipper på egen skute når den er på plass :flag_bp:

Takk takk :) Kommer til å kjøpe en litt eldre båt siden jeg ikke har så mye penger å bruke. Men kanskje greit å begynne med en eldre båt i starten! Har falt veldig for Nidelv 26 som hadde vært perfekt for meg og mine barn.

Vet det enda er litt fordommer for kvinner på sjøen. Kanskje enda litt mer for unge blonde jenter... men likestillingen kommer nok ut på sjøen etterhvert og ;)

Link to post
Share on other sites

Men, hva slags båt tenker du selv kunne passe? For 160 ' får du store gamle båter, evt mindre og nyere day cruisere eller skjærgårdsjeeper.

Har falt veldig for Nidelv 26 som hadde vært perfekt for meg og mine barn.

 

Har undersøkt kurset til redningsselskapet http://www.redningsselskapet.no/kurs/ta-roret-kjerring og skal nok ta det når det er i Bergen

Link to post
Share on other sites

Damer med bein i nesa og egen båt skulle det vært mange flere av ;-) Bitre og/eller misunnelige mannfolk er det bare å drite i.

Skal være fullt mulig å få seg en grei og letthåndterlig båt for denne summen.

Kanskje noe ala en scand classic 25 fot snekke kunne vært noe?

Som nybegynner ville jeg sett etter en båt med ankervinsj akter, og kanskje baugpropell. Gjør det mye enklere å manøvrere alene ved tillegging og avgang. En snekketype kan være et godt alternativ å starte med, og de finnes det veldig mange av.

Finn deg en båtforening/marina du kunne tenkt deg å ha båtplass, og bare begynn å prate med folk der nede, så skal du se at det dukker opp mange gode hjelpere. Tror nok mange mer enn gjerne bidrar med hjelp til både å finne båt og lære deg og bruke den uten at det koster deg en krone.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Om du ser på Nidelv 26, kan det se ut som det er smart å titte på denne tråden (har ikke lest hele, men ser ut som å omhandle en som tenkte å kjøpe samme båt)

 

https://baatplassen.no/i/topic/92491-nidelv-26-kjoepsraad-plussminus-feller/

Supert :) Tusen takk. Tar imot alle råd og forslag jeg kan få.

En av fordelene til Nidelv er at 15 åringen min kan få sitt eget "rom" akterut, mens meg og minsten kan ha "rom" i baugen :)

Link to post
Share on other sites

Damer med bein i nesa og egen båt skulle det vært mange flere av ;-) Bitre og/eller misunnelige mannfolk er det bare å drite i.

Skal være fullt mulig å få seg en grei og letthåndterlig båt for denne summen.

Kanskje noe ala en scand classic 25 fot snekke kunne vært noe?

Som nybegynner ville jeg sett etter en båt med ankervinsj akter, og kanskje baugpropell. Gjør det mye enklere å manøvrere alene ved tillegging og avgang. En snekketype kan være et godt alternativ å starte med, og de finnes det veldig mange av.

Finn deg en båtforening/marina du kunne tenkt deg å ha båtplass, og bare begynn å prate med folk der nede, så skal du se at det dukker opp mange gode hjelpere. Tror nok mange mer enn gjerne bidrar med hjelp til både å finne båt og lære deg og bruke den uten at det koster deg en krone.

 

Lykke til!

Tusen hjertelig takk for mange gode råd. :)

Jeg har båtplass rett nedenfor her (min mor og de sitt naust) Skal prøve å finne best mulig ordning på hvordan jeg skal få den inn og ut av vannet etter årstidene. Kanskje kjøre ut en båthenger i sjøen!? usikker på om det er en god ordning.

Uansett satser jeg på å kjøpe stor båt med det samme. Kjøpte Caddy maxi for 3 år siden og syntes det var ufattelig uvant ettersom jeg hadde en småbil først. Man blir jo vant til det :D

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten tro båtferdigheter var medfødt... Kan en mann kjøpe seg ny stor båt og finne ut av det er jeg helt sikker på at en kvinne klarer det samme minst like bra.

 

Det er en annen fordel ingen har nevnt... Både muskel og eksperthjelp er oftest lettere tilgjengelig for kvinner. De tør også spør de dumme spørsmålene mannfolka må "gjemme" seg på forum for å finne ut av...

Link to post
Share on other sites

Med denne størrelse båt er det nok kran og tilhenger/traktor som er tingen, om dere ikke tilfeldigvis har en slipp tilgjengelig da.

Få med deg noen som er kyndige på motor og teknisk utstyr i båt når du skal rundt og titte, og særlig før du kjøper noe. Dette er kanskje det viktigste du gjør. Ting som ser fint ut på overflaten for et utrent øye, kan vise seg å være pill råttent under fasaden.

 

Ellers, ikke vær redd for å spørre andre folk med båt om hjelp. De aller fleste er meget vennlige og hjelpsomme. At du er ung og blond gjør nok ikke behjelpeligheten noe mindre ;-)

 

Synd du bor så langt unna. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, singel pappa med to barn på sjøen, men har allerede båt da ;-)

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten tro båtferdigheter var medfødt... Kan en mann kjøpe seg ny stor båt og finne ut av det er jeg helt sikker på at en kvinne klarer det samme minst like bra.

 

Det er en annen fordel ingen har nevnt... Både muskel og eksperthjelp er oftest lettere tilgjengelig for kvinner. De tør også spør de dumme spørsmålene mannfolka må "gjemme" seg på forum for å finne ut av...

Hahaha...ja, båt har jo alltid vært en "manneting" og vil nok være det lenge enda ;) men kvinner skal nok klare det like godt som menn om de bare tørr... Det er jo både menn og kvinner bak rattene på biler..

 

Ja,jeg får heller ta å smile pent når jeg trenger hjelp og håpe at de synes det er kjekt å hjelpe en kvinne i "nød"

Link to post
Share on other sites

Med denne størrelse båt er det nok kran og tilhenger/traktor som er tingen, om dere ikke tilfeldigvis har en slipp tilgjengelig da.

Få med deg noen som er kyndige på motor og teknisk utstyr i båt når du skal rundt og titte, og særlig før du kjøper noe. Dette er kanskje det viktigste du gjør. Ting som ser fint ut på overflaten for et utrent øye, kan vise seg å være pill råttent under fasaden.

 

Ellers, ikke vær redd for å spørre andre folk med båt om hjelp. De aller fleste er meget vennlige og hjelpsomme. At du er ung og blond gjør nok ikke behjelpeligheten noe mindre ;-)

 

Synd du bor så langt unna. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, singel pappa med to barn på sjøen, men har allerede båt da ;-)

Ja, da får jeg finne ett sted i nærheten som kan ta betalt for å forflytte båten ut og inn i vannet. :)

Og jeg er nok "typisk kvinne" når jeg ser etter båter ;) Jeg ser på farge, interiør, romfølelse og slikt. Motor, elektrisitet og lignende har jeg ikke snøring på :D så får nok ta med meg en som kan båter når jeg skal se på en jeg vurderer å kjøpe.

 

Du og barna dine koser dere kanskje på båttur i helgen da? Mange som har tatt langhelg :) her i Bergen er det iallefall nydelig vær

Link to post
Share on other sites

Ha, ha. Her er det kanskje noen forskjeller ute og går. Sist jeg byttet båt husket jeg ikke fargen på puter verken ute eller inne, eller om det i det hele tatt var gardiner i cabinen, etter første gang jeg så på den.

Men husket på rams timetallet på motor, årsmodell og betegnelse på drev, type motorolje, alder på alle innretninger som var byttet, og samtlige ting tidligere eier hadde papirer på som var utført ved siste service :-)

 

Langhelgen er forbeholdt båtfix så den er klar til neste helg. Når jeg fikser den ene lekkasjen på trykkvannssystemet, så dukker det mirakuløst opp en ny, og slik har jeg holdt det gående en stund :-)

Link to post
Share on other sites

Mette, du høres jo ut som ei skikkelig drømmedame. :lol::thumbsup:

 

Men det er klart du klarer dette. Tror også du har sett deg ut en bra båt/båttype med Nidelv 26. Det er ikke sikkert en slik båt er det kuleste for 15 åringen din, men ei snekke omtrent som denne, er en båt som ofte fungerer uten alt for mye trøbbel.

 

Stå på og lykke til!

Link to post
Share on other sites

hehe takker ;)

15 åringen min har ikke noe særlig erfaring med båtlivet hun heller og er ikke så opptatt av om båten er kul, ny eller dyr. Hun er derimot i fyr og flamme med at vi skal få oss "hytte på sjøen" som hun sier. så tror både mor og barn blir kjempe fornøyd med en Nidelv 26...

Var veldig skeptisk til årstall under 2000. Men satser på at de er trygge nok til at vi får oss noen flotte år fremover. -håper jeg..

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to båter fra 1985. De gikk begge to uten et feilslag. Så er du heldig, eller nøye. Kan du finne en god båt. Se mye på hvem du kjøper av. Det gir ofte en pekepinn på hvordan båten er blitt behandlet. Lykke til. Å bare spørre om hjelp. Alle liker å hjelpe til i blant.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ha, ha. Her er det kanskje noen forskjeller ute og går. Sist jeg byttet båt husket jeg ikke fargen på puter verken ute eller inne, eller om det i det hele tatt var gardiner i cabinen, etter første gang jeg så på den.

Men husket på rams timetallet på motor, årsmodell og betegnelse på drev, type motorolje, alder på alle innretninger som var byttet, og samtlige ting tidligere eier hadde papirer på som var utført ved siste service :-)

 

Langhelgen er forbeholdt båtfix så den er klar til neste helg. Når jeg fikser den ene lekkasjen på trykkvannssystemet, så dukker det mirakuløst opp en ny, og slik har jeg holdt det gående en stund :-)

hehe... vell....det vil alltid være forskjell på kvinner og menn -heldigvis

 

Gleder meg veldig til å pynte og ordne i båten ;) hihi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...