Jump to content

Single damer som eier, kjører og vedlikeholder båt


Mette

Recommended Posts

hehe... vell....det vil alltid være forskjell på kvinner og menn -heldigvis

 

Gleder meg veldig til å pynte og ordne i båten ;) hihi

Og takk for det. Men flere damer på sjøen med egen båt ønskes hjertelig velkomment! Egentlig rart at det fortsatt er sjelden å se, men som noen nevner over her, det kommer sikkert da det er masse jenter i joller og skjærgårdsjeeper å se rundt om.

 

På sjøen er folk mye mer hjelpsomme og mindre grinete enn ellers i hverdagen på landjorda. Iallfall min oppfatning, så ikke nøl med å spørre andre om hjelp.

Redigert av Madserazzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-det var ei dame/jente her på forumet som kjøpte seg sin første båt for 2 år siden, og det var en seilbåt på 27 fot. Den skulle hun pusse opp litt etc. Hørte ikke mere om prosjektet hennes, men hun var nok litt i samme situasjon som deg. Kunne seilbåt være noe?

Du kan både få en stor og fin seilbåt med nyere motor for 160tusen. Dessuten er det nok lettere å komme i kontakt med båtmiljøet gjennom en seilforening. -og seiling er faktisk ikke vanskelig, og det er en helårsaktivitet om man vil. Her i vest har vi jo isfrie havner.

Link to post
Share on other sites

Det er flott at du tar båtførerprøven!
Men med en Nidelv 26 er det et supert utgangspunkt for å lære seg resten den praktiske veien. Ingen grunn til kurs for alt, dette er ikke rakettforskning.
Etter noen dager vil du oppleve at du behersker manøvrering og andre basics.

Foreslår denne linken med en ung dame som kjøper seg en seilbåt (som ikke er i god stand).
Hun starter omtrent der du starter ;-)
http://www.youtube.com/user/WhiteSpotPirates

Jeg holder også en knapp på seilbåt ;-)

Link to post
Share on other sites

Uansett satser jeg på å kjøpe stor båt med det samme.

 

Skal du ha med ungene må de være fornøyde, og egen akterlugar er jo midt i blinken. Tror nok du håndterer 26ft helt fint. Bruk sunn fornuft, tenk fremover når du skal inn og ut av havn og bruk god tid, da får du til det meste. Etter litt tid får du båten "under huden" og vet akkurat hvordan den reagerer på sidevind, rorutslag, hvordan den er å bakke osv. Med en 15åring ombord får du jo god hjelp også.

 

Jeg er en del alene på tur og det er helt topp å ligge på svai, da kommer man lett iland med gummibåt, som sikkert 15-åringen kan ha stor glede av også.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være bastant,men jeg tror at en seilbåt vil det være mer "styr" med enn en motorbåt. Seil skal opp og ned o.s.v. Tror det vil bli vanskeligere å håndtere for en som er uerfaren på dette området.

Prøv å få kontakt med noen som er motorkyndig, har peiling på båt og som du kan stole på,før du inngår en handel.

Ikke for å å være negativ, men det kan vel tenkes at det finnes useriøse selgere som ser sitt snitt til å "slå noen plater" når kjøperen er en dame uten særlig peiling på båt. Ikke ment å være "kvinnediskrimerende".

Synes ellers at det var veldig trivelig med et innlegg fra en båtinteressert dame her på forumet.

Ønsker deg lykke til med båtdrømmen.

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo elektriske snekker, og mulighet for å omgjøre snekker til el-drift.

Veldig enkelt vedlikehold og drift :smiley: Men må jo lades da.

Og kan jo ha med en jolle og/eller påhengsmotor i tilfelle man går tom for strøm før beregnet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være bastant,men jeg tror at en seilbåt vil det være mer "styr" med enn en motorbåt. Seil skal opp og ned o.s.v. Tror det vil bli vanskeligere å håndtere for en som er uerfaren på dette området.

Prøv å få kontakt med noen som er motorkyndig, har peiling på båt og som du kan stole på,før du inngår en handel.

Ikke for å å være negativ, men det kan vel tenkes at det finnes useriøse selgere som ser sitt snitt til å "slå noen plater" når kjøperen er en dame uten særlig peiling på båt. Ikke ment å være "kvinnediskrimerende".

Synes ellers at det var veldig trivelig med et innlegg fra en båtinteressert dame her på forumet.

Ønsker deg lykke til med båtdrømmen.

Takk :)

Nei seilbåt er ikke noe for meg.

 

Har sendt mail til ett par annonser jeg fant på finn. Men googlet en del først etter hva som er lurt å spørre om ved henvendelse av salg før jeg skrev mailen. I tillegg tenkte jeg det var lurest å skrive at vi var 2 voksne (bare i tilfellet) og ikke bare meg :D Prute har jeg ikke gjort....enda ;) tenkte at det ikke er så lurt å ta helt i starten. Når jeg skal se på båten og evt kjøpe, tar jeg med meg en mann som kan båt og salg (evt min far).

Link to post
Share on other sites

Ikke for å å være negativ, men det kan vel tenkes at det finnes useriøse selgere som ser sitt snitt til å "slå noen plater" når kjøperen er en dame uten særlig peiling på båt.

Dette er en fornuftig advarsel uansett hvilket kjønn en potensiell kjøper har; en gammel innenbordsmotor som streiker kan bli en svært dyr affære.

 

KNBF har en ordning med besiktigelsesmenn (maritime begreper er ikke helt kjønnsnøytrale ennå ...), før kjøp kan det kanskje være fornuftig å bruke noen hundrelapper på å få en skikkelig vurdering.

Link to post
Share on other sites

En ting som er verdt å tenke på ved kjøp av eldre båt er behovet for vedlikehold, elektriske og mekaniske duppeditter har dessverre ikke evig liv og om de går i stykker så skjer det som oftest når det passer dårligst! En eldre båt kan være feilfri i mange år og man gjør ikke annet enn å kose seg, derimot kan man, om man er uheldig kjøpe noe som mer eller mindre råtner på rot og som gir deg fler bekymringer enn du noen gang har drømt om. Mener på ingen måte å skremme deg, men vil bare minne deg på at båtlivet ikke bare er røde solnedganger! Jeg vet ikke hvor nevenyttig du er, men en viss grad av praktisk sans må man ha om man eier en litt eldre båt, man kan risikere å være både skipper, maskinist og elektriker på samme tur!

 

Sånn, det var skremselen :) Snekkelivet derimot, slik jeg oppfatter det er noe av det bedre som finnes, for meg blir det tvungen avslapning når vi har kasta loss, man kommer frem når man kommer frem og nyter turen underveis! På sjøen er de aller fleste hjelpsomme også, så om man skulle råke borti problemer man ikke rår over selv, så er det som regel noen i nærheten som kan komme med gode råd og kanskje en hjelpende hånd!

Ønsker deg lykke til med båtlivet!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

De fleste gruer seg i slike tilfelle bare for at de blir sett av andre, mens noe skjer eller ser uproft ut.
Men slapp av, det er ikke mer enn at man bidrar til havnens alminnelig underholdningsprogram.
Og tvertimot, de fleste tilskuere kjenner seg da overlegne, og er nettopp derfor "mye vennligere" til en etter hvert fordi en blir husket mye bedre av andre. :yesnod:

 

Mye verre er det med alle ting som da pleier å skje både ellers og når ingen andre er til stede....

 

Da er det bedre hvis en har både lært riktig, helst opplevd alt det elementare praktisk (også bare simulert), og er god forberedt på å kunne fikse det meste selv.

Bare så kan en tar ansvar for både omverden, andres og egen båt, sin egen person, og ikke minst alle andre som "sitter på samme båt".

 

Sjøen er ofte trivelig, forfriskende, og også på strandkanten noe nok så unikt.

Men nettopp derfor må en være klar over at sjøen også både kan og vill straffe, hard og uten forvarsel for faktisk mange tabber man tillater seg.

 

Derfor mener jeg ganske bestemt at en hver, og også kloke kvinner, bør gå den riktige veien

via både grundig utdanning og å samle passe men seriøs erfaring før en ferdes på sjøen.

 

Jeg personlig ville derfor helst ønske at du, Mette,

og alle andre "Mette´s" som enten er med eller uten "Herr Mette",

helst bruker hjernen uten å være "bare noe veldig blond med miniskjørte" og å vente på et hjelpende hånd.

Det er nemlig bare noe som samfunnet har vist Dere mens akkurat det verken trengs eller hjelper på sjøen.

 

Og skulle "Dere" være seriøs urolige, tygg på den:
Kvinner har (be-)vist i både alle tider og land at de hva som helst "kan" hvis de enten må, eller "bare" har seriøs vilje.

Dette gjelder alt som mennesker har gjort, og så gjelder dette vel også for båtliv, -strev og båt-glede,

som ikke krever særlig mer enn virkelig interesse.

Alle "Mette´s" (også de andre, med DingDong) kan altså godt både lære og unngå alle negative poeng ved "learning by doing the right thing" med en gang.

Så blir de fleste Mette´s uavhengigere, respektert (greit, kanskje ikke alle vill dette...),

og har i tillegg mye mer tid for alle de fine og trivelige opplevelser etter hvert.

Tross alt er det kunnskap som kjøper både tid og fred, så er det bare.

God sommer! :smiley:

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ha, ha. Her er det kanskje noen forskjeller ute og går. Sist jeg byttet båt husket jeg ikke fargen på puter verken ute eller inne, eller om det i det hele tatt var gardiner i cabinen, etter første gang jeg så på den.

Men husket på rams timetallet på motor, årsmodell og betegnelse på drev, type motorolje, alder på alle innretninger som var byttet, og samtlige ting tidligere eier hadde papirer på som var utført ved siste service :-)

Det er jo en liten fordel å være gift da, slik at man får orden både på interiør og det tekniske :-)

Link to post
Share on other sites

Tenk hvor trivelig Mette får det i båten når interiøret har fått en kvinnes vurdering og shining :-). For egen del har jeg en frue som nærmest må trues med våpen for å bli med ut i båt.

Da drar jeg heller alene, blir ikke noe kos allikevel med ei misfornøyd kjerring ombord...

Link to post
Share on other sites

..mmh, en god kvinnelig kombinasjon mellom virkelig interessert og sans for pynt er jo fint?
De fleste sjø-nektende kvinner som jeg vet om er jo bare negativ innstilt fordi de flest bare føler seg som i veien,

eller blir brukt som mål for frustrerte "ekte-kaptainos" som ikke klarer å legge til uten å bli skikkelig nervøse.
De fleste andre trives, skulle man tro.

Så, jeg kan godt tenke meg at det kunne bli mange flere kvinnelige på sjøen hvis de bare kunne få pusterom.
Og den, tror jeg, får en automatisk når man vet hva det handler om.

 

Det er jo tross alt ikke akkurat som med bil at man bare kan nekte å dra videre, å ringe til drosje, eller å sette seg i en kaffe..

Besetningen på hvilken som helst båt bør kunne hjelpe seg selv..

Om det er en, eller flere, med-DingDong eller kvinner, spiller etter min oppfatning ingen rolle.

Men det er jo ikke så farlig, bare å sette i gang.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hos oss reiser fruen ut når jeg er på jobb, bare for å kose seg i båten. Ekte skogs matros som har gått fra kano på insjø til både seilbåt og motorbåt både i fjord og på havet. Så det er ikke umulig, en må bare tørre å gi slipp og lukke øynene :-)

Link to post
Share on other sites

Tøff dame. Hva med å melde deg inn i en båtforening? Når alt kommer til alt og du skal se på båt så kjenner du vel kansje noen som kan være med deg ut å se? Er noen tegn som man bør se etter når man kjøper eldre båt. :yesnod: Både når det gjelder skrog og motor. Vell å merke for min del så kan jeg klare å fikse det meste selv å dermed spare en del penger på det og ting som skremmer andre skremmer ikke meg så lett, men dette utgangspunktet er det ikke alle som har.

 

Få deg et lynkurs i mekanikk også på den motoren som evt. står i den båten du ender opp med. Fort gjort at du må skru på; impeller eller dieselfilter osv. "on the go" utpå. Nå er heldigvis eldre båtmotorer såre enkle i oppbygning så dette får du til. :thumbsup: Når det kommer til å spørre folk i havnen om råd, så finnes det nok likemange svar og meninger som det finnes båtfolk. :confused: Så er vel kansje ikke alltid man blir like klok. Jeg for min del kjøpte min første båt for snart 6år siden uten noen form for erfaring før dette med båt. Det var en 26 fot offshore seilbåt i tillegg. Lært meg det meste på veien med å spørre, grave og lære selv utpå. Alltid hyggelige folk som kan hjelpe med både svar og hjelp på bryggene. (Min erfaring vertfall) I dag har jeg en 31fot Mamba seiler. Har ikke angret et eneste sekund!!! :sailing:

Når du finner en båt som du lurer på så legg gjerne ut annonsen her så kan kompetansen her på forumet se på den også. Tenker det også vil kunne gi deg mange gode pekere på om dette er noe som er verdt å kikke nærmere på, Både når det gjelder pris og utstyr. Selv om dette ikke gir noen indikasjon på stand av båten vel å merke, men nå skal jeg slutte å skrive. :lol:

 

 

Masse lykke til og velkommen til baatplassen!

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...