Marte Ree Nolet Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Hei. Guttungen min var på fjorden og skiftet gir fra revers til framover og så sluttet giringen/gassingen å funke. Ble dratt inn til land og nå skal jeg- mamma- fikse båt. Det er en Yamaha 9,9 hk som vi har tatt av plomben på (den går 18 kn med meg alene). Må vippe den opp og ned manuelt, og starte med å dra. Nå virker det som vi ikke får den i fri slik at vi heller ikke får starta motoren. Det mest sansynlige er vel wire tenker jeg, men kvier meg for å mekke på båten som ligger i vannet. Jeg har ikke henger og heller ikke hengefeste så det er veldig mye styr å få opp. Har vært å kjøpt nye wire til både gass og gir, men jeg ser jo at wire inne i motoren beveger seg når jeg drar på litt. Det må nevnes at i begynnelsen var det bare framover som fungerte, uten start på. Det er som noe har kilt seg fast. Vi flyttet på en dings oppe på toppen av motoren, der du kan starte manuelt og da klarte vi å dra snoren uten å få noe start. Jeg har en ekkel følelse av at vi bare har gått glipp av noe helt elementert og lurer på hva jeg skal gjøre...all medfølelse og hjelp taes i mot med takk. Marte Link to post
Sjeldenutpå Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Eg kjenner ikkje så mange påhengere, men noen har gearspake utvendig som wire er festet i. På en tohatsu vi hadde var det etter en tids bruk behov for å justere wiren slik at gear virket fint igjen. Kanskje de er så enkelt. Kanskje noen med meir kjennskap til Yamaha her inne kan hjelpe vist du veit årsmodell på motoren ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Søringen Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Du bør vel først og fremst sjekke om en av wirene er røket. Du sier det skjer ting bak ved motoren når du gir på på kontrollen. Kan du ved hjelp av sønnen din få sjekket om både girspak og gass-spjeld beveger seg når du beveger kontrollen? For øvrig er det vel en del "leamikk" både i kontrollboks og i overføringer til gass / gir ved motoren. Link to post
ivar Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 kan hu høres ut som at det kun er gasswiren som beveger seg...? girwiren kan feks ha røket, eller hoppet av i kontrollboks eller på motor Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts