Jump to content

Feilsøking Isotherm ASU-kjøleboks

Euklid

Recommended Posts

Jeg har en Isotherm ASU-kjøleboks med Danfoss-kompressor, som har gjort en helt utmerket jobb inntil den plutselig bestemte seg for å bli litt humørsyk. Når jeg nå slår den på er det hipp som happ om den kjøler eller ikke, men når den kjøler gjør den det til gjengjeld så det rekker: det blir iskaldt på svært kort tid, og den kunne sikkert klart tilværelsen som fryseboks greit.

Denne er utenfor garanti- og reklamasjonstid, men fungerer altså ypperlig når den vil antar også at det er like greit å kjøpe ny som å få noen proffe til å kikke på det. Samtidig er det litt fortærenede å svi av 8000 på et nytt system om det bare er en motstand som er blåst eller termostaten som er vrang.

Spørsmål som gnager i bakhodet:

er det noen enkel måte å sjekke om termostat eller elektronikk har tatt kvelden?

lar det seg gjøre å spore opp koblingsskjemaer til slikt? Har skrudd fra hverandre elektronikken, og dette ser jo ikke komplisert ut, men uten å vite hva logikken i systemet er kommer jeg kort.

om det kan være verdt å sette proffe til å reparere, finnes det noen i Rogaland som driver med det?

Setter pris på alle tanker og tips.

• 2 weeks later...

Fant du ut av noe med dette?

Virker som at det er noe rart med styringen av kompressoren min også.

Den kjøler fint, men det er ikke alltid den starter opp (selv om lyset på betjeningspanelet indikerer at den skal gå)

Noen ganger starter den helt fint, skrur seg av etter en stund og fungerer utmerket.

I natt skrudde den seg ikke av igjen, så den lå og kjølte gjennom hele natta.

• 2 years later...

Slet med samme problem og byttet bade rød og svart boks uten resultat. Imidlertid ordnet alt seg når jeg pusset de tre kontaktene  mellom den svarte boksen og selve kompressoren (hvit kontakt som er trykker inn I kompressor) med litt sandpapir. Hos meg var det litt rust som tydeligvis gjorde at spenning ble påvirket slik at kompressor og styring gikk bananas (diverse blinking på dioder og varierende om den gikk på økonomi eller max, selv med motor I gang eller landstrøm).

Prøv dette gratistipset før du bytter kostbare enheter I alle fall.      

• 3 years later...

Beklager å gjenopplive en gammel tråd, men har altså samme problem som Euklid hadde. Har en ISOTHERM ASU 2501 K kompressor og den lever sitt eget liv. Kan kjøle i noen dager og så slår den seg av. Rengjorde alle tilkoblingspunkter da noen av dem var irret, men ingen forskjell.

Er det noen som hadde samme problem og fant en løsning på det? Alternativt hvem er importøren i Norge så jeg eventuelt kan ringe dem?

Er litt usikker på hvor godt termostaten fungerer da jeg ikke kan høre noen klikk når jeg skrur på den. Er det noen spesielle krav til termostaten?Jeg har kjøpt en STC-1000 temperaturkontroll og lurer på om den kan brukes?