Jump to content

Dieseldyr


SveinHa

Recommended Posts

Har fått noe gugge på tanken som jeg mistenker at kan være dieseldyr. Har ALDRI hatt problemer med kondens på tanken men når jeg sjekka vannutskilleren i går var den smekkfull (ca 1/2 liter) med en blanding av brun klumpete saus og geleaktig vann. Vannet og noe av sausen fikk jeg drenert av og tok ut filteret og det så slik ut:

Bilde

Motoren gikk greit selv om filteret så tett ut.

 

Har jo hørt mange skrekkhistorier om total utskifting av slanger og demontering og steaming av tanker o.a. Det ser ikke særlig ille ut sammenlignet med disse historiene.

 

Er der noen som kan si noenlunde sikkert om dette ser ut som dieseldyr eller om det bare er "generelt grums"?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dieseldyr og dieseldyr, det kan i alle fall bli noe virkelig griseri etter hvert. Mest sannsynlig har tanken din fått i seg gammel diesel og kondensvann i rikt monn. Dette så brunt ut, men tror at dieseldyrene lager svart, seig guffe. Kanskje det bare er godt lagrede dieselutfellinger og vann?

 

Uansett må du bli kvitt så mye som mulig. Det betyr å tappe tanken og skylle ut det som du kan få ut. Ellers vil jo de nye filterene dine tette seg kjapt.

 

Dieseldyrdreper er jo fint å helle på - hvis det er dieseldyr. Er det bare gammel diesel og kondensvann, gjør rengjøringen susen.

 

Lotus

 

PS: Dette er jeg ingen ekspert på og ta rådet kun som et velmenende tips, Bruk det inntil noen forteller deg noe smartere om veien videre.

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til Esso teknisk avdeling da det var noe sort "guggete" som fløt rundt etter tapping av vannutskiller.

 

Ble forklart at dette var koks som var skilt fra dieselen. Benyttet også anledningen til også å spørre om dieseldyr og fjerning av slikt.

 

Ble anbefalt kondensfjerner til fjerning med begrunnelsen -intet vann -ingen dyr.

 

Bør det gjøres vanskelig hvis løsningen er så enkel?

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Her er et innlegg fra BM om dieseldyr og drit på tanken:

 

 

Ifjor var jeg mye plaget med dritt i dieselen.

Problemet mitt er at jeg har store tanker(2 x 500l),

ikke mannlokk, og tappekran som kun er laveste punkt

når vanntankene er tomme.

Det ballet seg skikkelig på, på vei til Sandefjord. Spesiellt

den ene motoren fikk ordentlig astmanfall. Vi kom nå inn der

vi skulle, bare for å oppdage at nyinnkjøpte filtre var feil.

Filtrene ble renset, og holdt til Risør, hvor vi fikk kjøpt nye.

En lang historie, kort: Tur retur Oslo - Lillesand gikk det med 3 sett.

Det 3. settet sitter i ennå, der skal det sitte til ferien begynner.

Men jeg kunne ikke ha det sånn. Løsningen ble filtrering via eksternt

filter og sirkulasjonspumpe. Hadde et 10"s filterhus fra den tiden da

hytta hadde brønnvann. Fikk tak i 3 20 micron filtre og satte igang

dagen etter sjøsetting iår.

Kjørte tankene ganske tomme i høst, før opplag, for å få god sirkulasjon og så mye plasking som mulig.

Først kom det litt dritt og slim, så kom det bare diesel. Men så,

etter en halvtimes tid, kom det igjen små kladder. Slik fortsatte det

en times tid. Etterhvert ble dieselen klarere, og etter ca 3 timer var jeg fornøyd. I mellomtiden fikk jeg gjort masse andre ting. Neste tank,samme prosedyre. Satte i nytt filter og startet pumpen og lot den surre og gå.

Har allerede logget 23 timer iår, uten problemer.

Dersom dette er løsning for andre, får dere tak i filterhus og filter

der de selger hytteutstyr. Jeg har brukt Hytrex filter/filterhus som Profinor importerer. www.profinor.no

 

 

 

Her en kommentar fra TMe til overnevnte:

 

Jeg har gjort noe lignende etter å ha fått vann,slam og dieseldyr ved bunkring.Selv om jeg har pung og tapping under tanken ble jeg ikke kvitt driten før jeg gjorde noe lignende som du beskriver.Jeg laget dog et filter av ei bøtte og en skroggjennomføring og en pose av tykk filt(fiberduk) oppi.Som pumpe ble brukt ei enkel drillpumpe

 

 

Min erfaring er videre at hypping tapping av pungen er viktig, men etter at båten har lagt stille en stund

slik at grumset får tid til å bunnfelle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Spesielt Invicta linken inneholdt mye nyttig info. Har bare skumlest litt enda....

 

Jeg snakket med bunkersanlegget der jeg fylte sist og prøvde svært forsiktig å antyde at jeg muligens kunne kanskje ha fått noe uren diesel der men han avviste det blankt og noe annet hadde jeg heller ikke ventet....

 

Litt småguffent at slike ting skjer så plutselig. Jeg har jevnlig sjekket vannutskilleren og aldri funnet en dråpe vann og nå var den plutselig smekk full.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ser at de også har magnet til å sette på oljefilteret.

Som jeg nevnte i en tidligere tråd https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...4374498;start=2 så kan man helt gratis plukke ut "verdens sterkeste" magnet fra kasserte harddisker.

Jeg kom på ideen om istedenfor å kjøpe Volvo dieseldyr magnet filter til over 800 kr kunne jeg jo bruke en eller to neodym (kraftige) magneter (fåes billig på Claes Ohlsson). Søkte på forumet for å finne en link til dieseldyr for å poste dette tipset. Ser da at Ingar allerede tidligere har vært inne på denne tanken.

 

Tenkte å teipe fast en magnet på hver side av dieselslangen. Dermed slipper jeg å kappe drivstoff slangen, skru opp filter, lufte etc.  Det burde virke likebra som Volvo sitt filter da det er bare magneter i dette også.

Magneten bevirker til å ødelegge encellede bakterier/soppers elektriske potensial og cellene dør/celleveggen sprenges.

Hadde da tenkt å sette magnetene så nærme tanken som mulig slik at cellene som blir magnetisert får tid på seg til å ødelegges å disintegrere i mindre partikler før det når primær dieselfiltret.

Har aldri hatt problem med dieseldyr - og bruker dieseltilsetning med cetanforhøyer, vannspreder og bakteriedreper som vintertilsetting i dieselen. Men da dette forsøket koster lite kroner er det trolig verdt det!?

 

Added: hva med å sette magneter under bunn av dieseltanken, da kan de jo virke hele tiden og ikke bare det korte sekundet dieselen strømmer forbi i slangen.  Event. vann/dieselskikt i tanken med vekst av dieseldyr vil jo være helt i bunn av tanken.

Link to post
Share on other sites

Jeg så en artikkel på et amerikansk forum for noen år siden der en kar hadde satt magneter (en slik Volvo dings eller tilsvarende) på ene motoren i en dobbeltinstallasjon. Etter et antall timers kjøring med nye filter på begge motorer tok han bilde av begge Racor filtrene og det som hadde magnetdingsen foran seg så helt nytt ut mens det andre var ganske så svart. Det ser da ut som om magnetene får smussen til å gå gjennom filtrene og jeg føler meg ikke ubetinget sikker på at det er en god ting. Motorene var Detroit Diesel og disse har en dieselretur på over 90% av tilført diesel. Jeg føler det vil være en fordel å fange opp smusset i filteret i stedet for å la det sirkulere i systemet. Uansett om partiklene blir så små at at de går gjennom filteret vil de kunne medføre slitasje på dyser og pumpe.

 

Just my 5 cents........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei om magnetene virker eller ikke vil jeg vil ikke få vite. Tenkte å teipe de fast rundt diesel slangen bare "just in case". At magnetene kan få små partikler til å bli enda mindre slik at de kan gå i gjennom filtret og inn i maskin er vel også sikkert noe å tenke på. Jeg lurte derfor lenge på hvor finmasket filter jeg skulle skifte til i  Racor primær filtret. Kan velge mellom 30 um, 10 um og 2 um. Yanmars motor filter (sekundær filter) skal visstnok være 8 um. Da motoren bare er 27 hk ble jeg anbefalt det fineste - altså 2 um (2 tusensdels millimeter). Dette er jo så fint at jeg håper det tar det aller meste.  

Ved kraftigere motorer som suger mer diesel ville de anbefale 30 um som primær filter.

Link to post
Share on other sites

Ditt viktigste bidrag etter tankregjøringen er å holde systemet rent for vann.

Kjemikalier, såkalte biosider kan tilsettes og de virker. Glutaraldehyd er for eksempel et slikt kjemikalie. Hvor ofte du må behandle varierer jo med dieselkvaliteten du får på tanken.

Problemet er vel at som enkeltstående forbruker betaler du mye for noe som egentlig er billig. I industriell sammenheng selges nemlig slike produkter over en lav sko til en rimelig penge.

 

Det finnes mange "raser" av dieseldyr. Noen trives ved lavere temperaturer og andre ved høyere. Når man får det såpass kaldt som vi har det om vinteren, vil jeg tro vekstraten er noe begrenset. Det betyr ikke at dieseldyren dør, bare at de går over i en "sovende" tilstand og ikke er aktive.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

:crazy:

 

Var i båten i dag og pumpet ut 90 liter med diesel/dieseldyr.

Gjorde tank og slanger  skikkelig reine, fylte på Bio Protect 2 før tanking.

Håper at jeg ikke for noe mere problemer i sommer.

Ferien begynner på mandag, skal nordover i Sogn og Fjordane.

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Gjorde tank og slanger  skikkelig reine, fylte på Bio Protect 2 før tanking.

:yesnod:

Jeg høytrykkspylte i tillegg tankene mine innvendig, og byttet alle rør, slanger og ventiler til og fra tankene.

Har ikke hatt problemer siden selv om jeg fortsatt ser at "gruff" samler seg i bunnen av sikteglasset på Racoren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei.

trenger noen råd og tips vedr dieseldyr.

jeg er i ferd med og kjøpe det største prosjektet jeg kunne forestille meg.

8 år på land , plastbelagt tre som har råtnet opp, og båten ligger 30 mil fra meg.

men det første først:DIESELDYR fikk jeg med på kjøpet.

må få rettet opp i det så jeg får startet motoren og kjørt båten opp hit til fr-stad.

er det noen som har noen råd / heksekurer og tips på dette er jeg utrolig glad.

jeg har 2 trebåter til så er ikke helt ukjent med trebåt så resten er bare en utfordring.

Men dieseldyr har jeg ikke noen erfaring med.

Link to post
Share on other sites

I Emneoversikten finnes det linker til tidligere innlegg om dette, sjekk Brenselsystemet - tank, filter, slanger. Har du svineriet på tanken må du tømme denne og gjøre rent først. Drivstoffledninger må også gjøres rene og filter(e) byttes. Hvis tanken innholder "grøt" av dieseldyr må dette ut før eventuelle vidundermidler kan fylles på.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare fortelle noe som du sikkert allerede frykter. Rengjøring av tanker, skifting av filter og manuell lufting av anlegget. Noe bruk av vidundermiddel er jeg ikke så sikker på om jeg ville brukt. Tross alt lufter du godt. får start på motoren kjører den for så å skifte filter igjen skulle du klare deg. Ved andre filter skift får du en god pekepinn på om du fremdeles har dieseldyr. Tross alt må det vann til for å få nye alger.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...