Jump to content

Dieseldyr


SveinHa

Recommended Posts

Løfter denne frem igjen.

 

Har noe vann i dieselen min, etter å har brukt ca 150 liter diesel så ligger det ca 1/4 dl. Vann i vannutskilleren min.

Har også noe grums som flyter mellom vannet og dieselen. (dieseldyr?)

 

Har blitt advart mot å fylle på kondensfjerner, da dette vil skade diesel pumpa til motoren (rust), og gjøre at dieseldyrene vil dø og bli et større problem.

 

Jeg har ikke tappekran på min dieseltank.

Motoren er en VP TAMD 41P...

 

Har lest mange poster her på forumet og ser at mange har gode erfaringer med Hammerdown, er det en fornuftig løsning for meg?

 

Hva bør jeg gjøre nå?

 

 

Kent

Link to post
Share on other sites

.....og ser at mange har gode erfaringer med Hammerdown, er det en fornuftig løsning for meg?

Hammerdown kan eventuell hjelpe deg i å få flere dieseldyr - altså et rent forebyggende tiltak, men klarer IKKE å fjerne de du allerede har i tanken. Du vil antageligvis ende opp med en tanksjau - eneste salige løsning. Håper at du har et mannhull i tanken, slik at du kan få inspisert omfanget og komme til for rengjøring.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hammerdown kan eventuell hjelpe deg i å få flere dieseldyr - altså et rent forebyggende tiltak, men klarer IKKE å fjerne de du allerede har i tanken. Du vil antageligvis ende opp med en tanksjau - eneste salige løsning. Håper at du har et mannhull i tanken, slik at du kan få inspisert omfanget og komme til for rengjøring.

<{POST_SNAPBACK}>

 

HER FINNER DERE LITT STOFF OM HAMMERDOWN

iflg den artikkelen eliminerer den dieseldyr :eek:

 

klippet fra artikkelen

 

Bruk av Hammerdown eliminerer dieseldyr, renser dieseltanker og brennoljesystem, gir renere forbrenning, lar motoren operere med effektiviteten den er konstruert for, gir mindre uønskede utslipp fra motoren, og reduserer vedlikeholdskostnader.

 

Fordelene mer enn betaler kostnaden med Hammerdown

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

HER FINNER DERE LITT STOFF OM HAMMERDOWN

iflg den artikkelen eliminerer den dieseldyr  :eek:

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok ingen snarvei til lykken i dette tilfellet heller. Den sørpa du har på tanken må jo ut, og det er vel bare "the hard way" som hjelper. Altså manuell tømming og vasking. Trasig jobb, men stor lykkefølelse etterpå (jeg snakker av erfaring...)

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at jeg må tømme diesel tanken min, men i første omgang vil jeg følge med på hvordan det utvikler seg nå i pinsen. Skulle det bli mer vann/dieseldyr i vannutskilleren så bør jeg gjøre "noe".

 

For øyeblikket har jeg ca 250 liter diesel på tanken, og jeg må innrømme at jeg er litt i tvil om hvordan dette bør gjøres.

Er det en mulighet å rense dieselen og la den gå tilbake på tanken umiddelbart, vil det fjerne dieseldyr/vann?

Hva bør jeg bruke til rengjøring av tanken, hvis det er den eneste muligheten til å bli kvitt problemet?

Bør jeg rense dieselen før jeg pumper den tilbake på tanken? Eventuelt med hva/hvordan?

 

 

Kent

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mulighet for å rense diselen mv, har jeg hørt om noen som med sukksess har benyttet noen rensepumper / filtre til å sette på drillen. En slange fra tanken og en slage til tanken, og dette systemet med drillen som motor kan surre og gå noen runder. Når tankinnholdet har vært igjennom dette noen ganger har det visstnok blitt relativt rent igjen, uten alfor stor arbeidsinnsats.

 

Har selv ingen erfaring med dette, mulig det er for godt til å være sant..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare vannet som gjør skade. Dersom dieseldyrene ikke fjernes kan de tette dieselpumpe og dyser. Bruker selv Hammerdown, men hadde en bra tanksjau for å få bort vann og skit i tanken før fåfyllingen av Hammenrdown.

 

Jeg brukte en liten pumpe på en drill og pumpet dieselen på 20l kanner. Pumpet først fra øverste del av dieseltanken og dermed var de første kannenne med diesel ganske rene. Brukte en nylonstrømpe som filter. Skiftet også filtre før jeg startet motoren igjen.

Link to post
Share on other sites

Hadde dieseldyr for 2 år siden. Fikk da tak i en 12volt dieselpumpe (til bruk for å fylle diesel på traktorer og andre maskiner). Pumper 45 liter i minuttet. Tok så en 1" slange fra bunnen av taken og koblet denne inn på et vannfilter (til å rense hyttevann - kjøpt på Biltema). Derfra gikk slangene til pumpen og videre tilbake til tanken. Støvsugde bunnen på tanken med slangen og tror jeg fikk opp alt. Filterinnsatsen måtte byttes underveis. Etter dette har jeg ikke hatt noe urenheter i filter/vannutskiller.

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Jeg pumpet ut 160 liter med diesel/dieseldyr.

Gjorde tank og slanger skikkelig reine, fylte på Bio Protect 2 før tanking.

Det fikk fint i fjor sommer. men ut på høsten var det igjen vann i dieselen.

Det var så mye at filtrene var tett og motoren stoppet.

Sjekket tankene trodde jeg hadde fått dieseldyr igjen men det var det heldigvis ikke.

Ved en grundig sjekk viste det seg at jeg hadde lekkasje gjennom begge lokkene til på fyllingsstussene.

 

.

Link to post
Share on other sites

Til dere som bruker Hammerdown mot dieseldyr: Det er ikke nødvendog å fjerne dieseldyr som allerede er dannet på tanken. De følger dieselen og legger seg i filteret. Men det dannes ikke nye dieseldyr når du har tilsatt Hammerdown på tanken, slik at så snart de allerede dannede "dyrene" er fjernet, utsettes ikke ditt filter for mere "dyr".

 

Men hvis du kan fjerne vannet fra dieselen ved å drenere, er det billigere enn å bruke Hammerdown, for det stoffet fordyrer dieselen din med 1%. Trøsten er at mange sier Hammerdown reduserer brennstofforbruket med flere prosent samt at motoren blir ren.

Link to post
Share on other sites

:sailing: GOD følelse, ikke sant LALUNA?

I hvertfall etter at jobben er gjort og man vet tilstanden på dieselsystemet.

 

Lykke til med sesongen, både når det er "flatt hav" og nå også hvis du skulle komme ut for skikkelig opprørt hav.

Betydelig mindre sjanse for tilstoppede filter eller rørkoblinger o.l. med motorstopp som resultat.

 

Har opplevd akkurat det av dieseldyr-gele og annen "gjørme" tidligere iår, og det var da ikke noe kjekt ute ved Ona fyr - i ganske så dårlig vær!

 

Men nå VET du tilstanden - og akkurat det vet jeg av erfaring er en god følelse! :yesnod:

 

Ha en God og trygg seilas videre! :flag::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

har ikke sjekket vannutskileren enda da jeg må vente til mandag før jeg får kjøpt nye filter så da blir det også tømt /renset for eventuell gørre

 

Om det er en god følelse ...JO det er det godt å få ut dritten :yesnod:

 

Hadde vært skikkelig kipt å gå til Lillesandtreffet med det i tanken

 

Renset tanken i fjor også og var også da noe vann men ikke lakrisgele der :confused:

må nok sjekke påfyllingslokket mitt om det kan trenge inn noe vann den veien :confused:

 

Ingen stor jobb å tømme tank for rengjøring men det er irriterende når disse "dyra" dukker opp

så jeg skal nok gjøre det lite levlig for dem med HAMMERDOWN :yesnod:

 

Så da ser jeg lyst på det :sailing:

 

og forhåpentligvis er det ikke vann i dieselen som evt. ødelegger sesongen :cool:

 

oppdatering følger

 

Har vært ute og sjekket filterene de var merkelig rene ingen dyr og så i grunn pene ut de :eek:

 

men bytter de uansett ..ang vann i vannutskiller IKKE EN DRÅPE VANN der :nonod:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...