SveinHa Startet 10.April.2003 Del på Facebook Startet 10.April.2003 Har fått noe gugge på tanken som jeg mistenker at kan være dieseldyr. Har ALDRI hatt problemer med kondens på tanken men når jeg sjekka vannutskilleren i går var den smekkfull (ca 1/2 liter) med en blanding av brun klumpete saus og geleaktig vann. Vannet og noe av sausen fikk jeg drenert av og tok ut filteret og det så slik ut: Motoren gikk greit selv om filteret så tett ut. Har jo hørt mange skrekkhistorier om total utskifting av slanger og demontering og steaming av tanker o.a. Det ser ikke særlig ille ut sammenlignet med disse historiene. Er der noen som kan si noenlunde sikkert om dette ser ut som dieseldyr eller om det bare er "generelt grums"? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Dieseldyr og dieseldyr, det kan i alle fall bli noe virkelig griseri etter hvert. Mest sannsynlig har tanken din fått i seg gammel diesel og kondensvann i rikt monn. Dette så brunt ut, men tror at dieseldyrene lager svart, seig guffe. Kanskje det bare er godt lagrede dieselutfellinger og vann? Uansett må du bli kvitt så mye som mulig. Det betyr å tappe tanken og skylle ut det som du kan få ut. Ellers vil jo de nye filterene dine tette seg kjapt. Dieseldyrdreper er jo fint å helle på - hvis det er dieseldyr. Er det bare gammel diesel og kondensvann, gjør rengjøringen susen. Lotus PS: Dette er jeg ingen ekspert på og ta rådet kun som et velmenende tips, Bruk det inntil noen forteller deg noe smartere om veien videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jolla Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Tok en telefon til Esso teknisk avdeling da det var noe sort "guggete" som fløt rundt etter tapping av vannutskiller. Ble forklart at dette var koks som var skilt fra dieselen. Benyttet også anledningen til også å spørre om dieseldyr og fjerning av slikt. Ble anbefalt kondensfjerner til fjerning med begrunnelsen -intet vann -ingen dyr. Bør det gjøres vanskelig hvis løsningen er så enkel? Jolla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 Her er et innlegg fra BM om dieseldyr og drit på tanken: Ifjor var jeg mye plaget med dritt i dieselen. Problemet mitt er at jeg har store tanker(2 x 500l), ikke mannlokk, og tappekran som kun er laveste punkt når vanntankene er tomme. Det ballet seg skikkelig på, på vei til Sandefjord. Spesiellt den ene motoren fikk ordentlig astmanfall. Vi kom nå inn der vi skulle, bare for å oppdage at nyinnkjøpte filtre var feil. Filtrene ble renset, og holdt til Risør, hvor vi fikk kjøpt nye. En lang historie, kort: Tur retur Oslo - Lillesand gikk det med 3 sett. Det 3. settet sitter i ennå, der skal det sitte til ferien begynner. Men jeg kunne ikke ha det sånn. Løsningen ble filtrering via eksternt filter og sirkulasjonspumpe. Hadde et 10"s filterhus fra den tiden da hytta hadde brønnvann. Fikk tak i 3 20 micron filtre og satte igang dagen etter sjøsetting iår. Kjørte tankene ganske tomme i høst, før opplag, for å få god sirkulasjon og så mye plasking som mulig. Først kom det litt dritt og slim, så kom det bare diesel. Men så, etter en halvtimes tid, kom det igjen små kladder. Slik fortsatte det en times tid. Etterhvert ble dieselen klarere, og etter ca 3 timer var jeg fornøyd. I mellomtiden fikk jeg gjort masse andre ting. Neste tank,samme prosedyre. Satte i nytt filter og startet pumpen og lot den surre og gå. Har allerede logget 23 timer iår, uten problemer. Dersom dette er løsning for andre, får dere tak i filterhus og filter der de selger hytteutstyr. Jeg har brukt Hytrex filter/filterhus som Profinor importerer. www.profinor.no Her en kommentar fra TMe til overnevnte: Jeg har gjort noe lignende etter å ha fått vann,slam og dieseldyr ved bunkring.Selv om jeg har pung og tapping under tanken ble jeg ikke kvitt driten før jeg gjorde noe lignende som du beskriver.Jeg laget dog et filter av ei bøtte og en skroggjennomføring og en pose av tykk filt(fiberduk) oppi.Som pumpe ble brukt ei enkel drillpumpe Min erfaring er videre at hypping tapping av pungen er viktig, men etter at båten har lagt stille en stund slik at grumset får tid til å bunnfelle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Svart 10.April.2003 Del på Facebook Svart 10.April.2003 SveinHa Prøv denne linken http://www.invicta.no/ Arne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 10.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2003 Takk for svar. Spesielt Invicta linken inneholdt mye nyttig info. Har bare skumlest litt enda.... Jeg snakket med bunkersanlegget der jeg fylte sist og prøvde svært forsiktig å antyde at jeg muligens kunne kanskje ha fått noe uren diesel der men han avviste det blankt og noe annet hadde jeg heller ikke ventet.... Litt småguffent at slike ting skjer så plutselig. Jeg har jevnlig sjekket vannutskilleren og aldri funnet en dråpe vann og nå var den plutselig smekk full. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
emmis Svart 12.April.2003 Del på Facebook Svart 12.April.2003 :fishing:her er en adresse til dere som har lyst til å lese litt om dieseldyr og div. www.invicta.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 12.April.2003 Del på Facebook Svart 12.April.2003 Ser at de også har magnet til å sette på oljefilteret. Som jeg nevnte i en tidligere tråd https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...4374498;start=2 så kan man helt gratis plukke ut "verdens sterkeste" magnet fra kasserte harddisker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 7.Desember.2003 Del på Facebook Svart 7.Desember.2003 Ser at de også har magnet til å sette på oljefilteret. Som jeg nevnte i en tidligere tråd https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...4374498;start=2 så kan man helt gratis plukke ut "verdens sterkeste" magnet fra kasserte harddisker. Jeg kom på ideen om istedenfor å kjøpe Volvo dieseldyr magnet filter til over 800 kr kunne jeg jo bruke en eller to neodym (kraftige) magneter (fåes billig på Claes Ohlsson). Søkte på forumet for å finne en link til dieseldyr for å poste dette tipset. Ser da at Ingar allerede tidligere har vært inne på denne tanken. Tenkte å teipe fast en magnet på hver side av dieselslangen. Dermed slipper jeg å kappe drivstoff slangen, skru opp filter, lufte etc. Det burde virke likebra som Volvo sitt filter da det er bare magneter i dette også. Magneten bevirker til å ødelegge encellede bakterier/soppers elektriske potensial og cellene dør/celleveggen sprenges. Hadde da tenkt å sette magnetene så nærme tanken som mulig slik at cellene som blir magnetisert får tid på seg til å ødelegges å disintegrere i mindre partikler før det når primær dieselfiltret. Har aldri hatt problem med dieseldyr - og bruker dieseltilsetning med cetanforhøyer, vannspreder og bakteriedreper som vintertilsetting i dieselen. Men da dette forsøket koster lite kroner er det trolig verdt det!? Added: hva med å sette magneter under bunn av dieseltanken, da kan de jo virke hele tiden og ikke bare det korte sekundet dieselen strømmer forbi i slangen. Event. vann/dieselskikt i tanken med vekst av dieseldyr vil jo være helt i bunn av tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 7.Desember.2003 Del på Facebook Svart 7.Desember.2003 Men hvordan kan du se at det virker da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 7.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2003 Jeg så en artikkel på et amerikansk forum for noen år siden der en kar hadde satt magneter (en slik Volvo dings eller tilsvarende) på ene motoren i en dobbeltinstallasjon. Etter et antall timers kjøring med nye filter på begge motorer tok han bilde av begge Racor filtrene og det som hadde magnetdingsen foran seg så helt nytt ut mens det andre var ganske så svart. Det ser da ut som om magnetene får smussen til å gå gjennom filtrene og jeg føler meg ikke ubetinget sikker på at det er en god ting. Motorene var Detroit Diesel og disse har en dieselretur på over 90% av tilført diesel. Jeg føler det vil være en fordel å fange opp smusset i filteret i stedet for å la det sirkulere i systemet. Uansett om partiklene blir så små at at de går gjennom filteret vil de kunne medføre slitasje på dyser og pumpe. Just my 5 cents........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 7.Desember.2003 Del på Facebook Svart 7.Desember.2003 Nei om magnetene virker eller ikke vil jeg vil ikke få vite. Tenkte å teipe de fast rundt diesel slangen bare "just in case". At magnetene kan få små partikler til å bli enda mindre slik at de kan gå i gjennom filtret og inn i maskin er vel også sikkert noe å tenke på. Jeg lurte derfor lenge på hvor finmasket filter jeg skulle skifte til i Racor primær filtret. Kan velge mellom 30 um, 10 um og 2 um. Yanmars motor filter (sekundær filter) skal visstnok være 8 um. Da motoren bare er 27 hk ble jeg anbefalt det fineste - altså 2 um (2 tusensdels millimeter). Dette er jo så fint at jeg håper det tar det aller meste. Ved kraftigere motorer som suger mer diesel ville de anbefale 30 um som primær filter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stover Svart 9.Desember.2003 Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Trenger input om temaet da jeg er i gang med tanksjau akkurat nå. Forskjellen på dieseldyr og 'vanlig' bunnfall? Hva med kjemiske tilsetningsstoffer, eksisterer de og ikke minst fungerer de? Er vi i kalde nord mere eller mindre utsatt pga temp? stig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 9.Desember.2003 Del på Facebook Svart 9.Desember.2003 Under kategorien "Brenselsystemet - tank, filter, slanger", vil du kanskje finne noe om dette. Det er skrevet en god del om emnet tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode_B. Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Ditt viktigste bidrag etter tankregjøringen er å holde systemet rent for vann. Kjemikalier, såkalte biosider kan tilsettes og de virker. Glutaraldehyd er for eksempel et slikt kjemikalie. Hvor ofte du må behandle varierer jo med dieselkvaliteten du får på tanken. Problemet er vel at som enkeltstående forbruker betaler du mye for noe som egentlig er billig. I industriell sammenheng selges nemlig slike produkter over en lav sko til en rimelig penge. Det finnes mange "raser" av dieseldyr. Noen trives ved lavere temperaturer og andre ved høyere. Når man får det såpass kaldt som vi har det om vinteren, vil jeg tro vekstraten er noe begrenset. Det betyr ikke at dieseldyren dør, bare at de går over i en "sovende" tilstand og ikke er aktive. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Var i båten i dag og pumpet ut 90 liter med diesel/dieseldyr. Gjorde tank og slanger skikkelig reine, fylte på Bio Protect 2 før tanking. Håper at jeg ikke for noe mere problemer i sommer. Ferien begynner på mandag, skal nordover i Sogn og Fjordane. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Rene dieseltanker er et godt utgangspunkt. Ser du skal til Sogn og fjordane. Noen spessielle planer? Vil anbefale Rugsund og Silda. Lune og koslige havner... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 9.Juli.2004 Del på Facebook Svart 9.Juli.2004 Gjorde tank og slanger skikkelig reine, fylte på Bio Protect 2 før tanking. Jeg høytrykkspylte i tillegg tankene mine innvendig, og byttet alle rør, slanger og ventiler til og fra tankene.Har ikke hatt problemer siden selv om jeg fortsatt ser at "gruff" samler seg i bunnen av sikteglasset på Racoren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 9.Juli.2004 Del på Facebook Svart 9.Juli.2004 Jeg hadde dieseldyr på begge tankene, den ene gjore jeg rein før pinse og det har ikke vært noen problemer med den tanken etter det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KARALASS Svart 20.Februar.2005 Del på Facebook Svart 20.Februar.2005 Hei. trenger noen råd og tips vedr dieseldyr. jeg er i ferd med og kjøpe det største prosjektet jeg kunne forestille meg. 8 år på land , plastbelagt tre som har råtnet opp, og båten ligger 30 mil fra meg. men det første først:DIESELDYR fikk jeg med på kjøpet. må få rettet opp i det så jeg får startet motoren og kjørt båten opp hit til fr-stad. er det noen som har noen råd / heksekurer og tips på dette er jeg utrolig glad. jeg har 2 trebåter til så er ikke helt ukjent med trebåt så resten er bare en utfordring. Men dieseldyr har jeg ikke noen erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomgott Svart 20.Februar.2005 Del på Facebook Svart 20.Februar.2005 www.invicta.no/no/index.php/article/articleview/11/1/2/ Fant ditte på nettet men har aldri prøvd det sjøl kansje det kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 20.Februar.2005 Del på Facebook Svart 20.Februar.2005 Vidundermiddelet til Motorkonsult: Hammerdown. Finner det under Leverandør annonser her på Baatplassen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady Svart 20.Februar.2005 Del på Facebook Svart 20.Februar.2005 Vidundermiddelet til Motorkonsult: Hammerdown. Finner det under Leverandør annonser her på Baatplassen <{POST_SNAPBACK}> Jeg har også hatt dieseldyr og brukte Hammerdown. Dieseldyrene forsvant som dukk for sol, vil anbefale dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 20.Februar.2005 Del på Facebook Svart 20.Februar.2005 I Emneoversikten finnes det linker til tidligere innlegg om dette, sjekk Brenselsystemet - tank, filter, slanger. Har du svineriet på tanken må du tømme denne og gjøre rent først. Drivstoffledninger må også gjøres rene og filter(e) byttes. Hvis tanken innholder "grøt" av dieseldyr må dette ut før eventuelle vidundermidler kan fylles på. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 20.Februar.2005 Del på Facebook Svart 20.Februar.2005 Jeg kan bare fortelle noe som du sikkert allerede frykter. Rengjøring av tanker, skifting av filter og manuell lufting av anlegget. Noe bruk av vidundermiddel er jeg ikke så sikker på om jeg ville brukt. Tross alt lufter du godt. får start på motoren kjører den for så å skifte filter igjen skulle du klare deg. Ved andre filter skift får du en god pekepinn på om du fremdeles har dieseldyr. Tross alt må det vann til for å få nye alger. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.