Roger og Olina Startet 1.Juni.2014 Del på Facebook Startet 1.Juni.2014 Jeg og konemor vurderer sterkt å selge hus og pikkpakk når hun minste flytter ut om 2-3år. Drømmen er å bo i båt. Men er det egentlig så mye å velge mellom når en ser etter en båt en kan bo i hele året? Ser for meg en båt 45-50 fot. Kanskje større også. Pris 1.500.000 - 2.300.000kr. Etter hva jeg leser, så må en regne med at vedlikeholdsutgiftene må en regne ca 10% av båtens verdi i året. Videre ønsker jeg med en båt med en motor. Dette for å holde drivstoffutgiftene og kostnader nede. Eller tenker jeg feil? Ser at det er mye bra båter i Europa. Både Nederland og Tyskland har båter som er bygget med tanke på bobåt. Men er vel i tvil om de er gode nok med tanke på norske vintere her i Sør. Så er det noen her på forumet som kan komme med noen gode innspill, så hadde det vært topp. Mvh Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 må inntrømme at jeg ikke har sett så mange 45-50fot motorbåter med bare en motor :) der er nokk flere andre som vet bedre en meg :D Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) En gammel Skøyte må vel være det opptimale å bruke som en bolig. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48415642&searchclickthrough=true Her har du den gamle Redningsskøyta Ole O. Lian. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48639350&searchclickthrough=true Redigert 1.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Les gjerne tråden min om bokbåt. Jeg fikk mange gode tips der. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger og Olina Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Skøyte er bok uaktuelt. Konemor setter på håndbremsen med en gang jeg nevner trebåt. Men takk for tipset. Det skal jeg gjøre Bjørn. Du har jo en del fartstid der du Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Ser vel i grunnen for meg en slik type båt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47388650&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Jeg bor i en lillebror av den når jeg er hjemme i Norge på besøk. Mariell er kun 36 fot,(veldig store fot, som er vanlig på tradere). Mer enn stor nok for meg alene. koser meg glugg i hjel ombord. Eneste "ombygging" jeg har gjort. Er å bygge om ferskvannslinjene ombord. De lå inntill skuteside over vannlinje (kobberrør). Dårlig løsning i -20. En 50fots Trader må ha utrolig med plass. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Raymond Romsdal Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Bo skute :-) flott båt, hadde jeg hatt mulighet så hadde det vært fasit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 (redigert) Du skal ha kjøpt bruktbåten fra helvete for å få vedlikeholdsutgifter på 10% av båtens verdi medmindre båten har vært fryktelig billig. Kjøpte nesten en 46 fots stålbåt i Holland i 2006 men endte opp med en Bavaria 38 seilbåt i 2009. Disse stålbåtene er som regel ikke isolerte og jeg tror det hadde blitt kaldt. Redigert 12.Juni.2014 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Ser vel i grunnen for meg en slik type båt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47388650&searchclickthrough=true Er det ettermontert noen kraftige hydraulikkpumper på de motorene, og i tilfelle hva er de til? Trustere kanskje? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Tenker du motorbåt eller er du / dere åpne for seilbåt? Du får en anstendig seilbåt for den summen. En skikkelig dekkssalong så har du det som plummen i egget. hva med katamaran? -Da blir det riktignok 2 motorer, men service-utgiftene er vel ikke noe å snakke om. Ellers så så jeg en nydelig hollandsk båt her i Ålesund her forleden. Det var en slik typisk " kanalbåt", men ganske ny. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 (redigert) Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe for dyr båt. Båt er ingen investering; verditapet kan bli stort. Det er mulig dere ikke trives i båt i lengda. Det er ikke hus vi snakker om. Kjøp gjerne den minste båten du kan klare deg med. Oppvarming er ett problem; alle rom må ha varme ellers blir du plaget med kondens i kjølige rom. Er båten stor nok bør du ha sentralfyring. Større båt gir også større driftskostnader. De fleste båtboere ender i seilbåt. Det er mer båt for penga samt at driftskostnadene er adskillig mindre. Mange er relativt OK isolerte med dobbelt laminat. Det er betydelig mindre driftsutgifter på 38Hk Volvo Penta enn to 425hk motorer! Jeg er motorbåtmann sjøl men endte opp med seilbåt......men jeg har fremdeles lyst på en 14meter Super Van Craft.... Redigert 12.Juni.2014 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hvorfor ikke kjøpe en skikkelig båt, som koster litt, når man først tar steget, og ikke minst har muligheten. Tipper trådstarter har tatt frem kalkulatoren og regnet på hva han sitter igjen med for huset og kommet at den summen er en trygg innsats. Hvorfor ikke gjøre det? -man lever bare en gang. Nå skal jeg ikke vri dette over i hva det koster å ha et hus, med vedlikehold, oppussing, renteutgifter, eiendomsskatt, kommunale utgifter etc, men om man kan selge hus og kjøpe båt gjeldfritt, så blir det ikke så ille. Husk at om du bor i båt, så er det umiddelbart stopp på bytte av spisestuer, sofa, fancy lamper, bokhyller, hagemøbler, nips og naps, og du har ikke uendelig plass til klær. Kjøp stort nok til at dere trives og ikke bare har det komfortabelt med hva dere tror dere skal bruke båtlivet til, men også utvikle det! Hva med båtplass? -er det noen begrensninger? Hvor vil dere bo? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Er det ettermontert noen kraftige hydraulikkpumper på de motorene, og i tilfelle hva er de til? Trustere kanskje? Det er vel ei pumpe til truster og ei pumpe til stabilisatorene, hos oss har vi to pumper til stabilisatorene på styrbord motor og ei kraftig pumpe til trusterene på babord maskin . Til trådstarter, å bo i båt er topp . Har bodd ombord siden desember 2009 vi . Har Kabola sentralvarme på 19kw og 13 radiatorer, ingen problemer med å holde varmen selv i -30 . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.