Jump to content

Yanmar 3gm30 klarer ikke full gass

niasjan

Recommended Posts

Hei.

Har en Yanmar 3gm30f som ved pådrag over 3000 omdreininger spytter ut svart olje eller uforbrent diesel ut gjennom eksos/kjølevann. Mengde med svart søl øker med omdreininger opp til 3400 som er maks jeg klarer å få, Den oppfører seg helt fint opp til ca. 3000 omdreininger. Motoren har gått ca. 5000 timer og dysene ble overhalt i fjord. Lurer på om noen har samme erfaringer og om det er noen som har en mulig løsning på dette.

Problemet er ikke at jeg ikke får fult turtall. men at det kommer svart gugge ut av eksosen/kjølevannet ved fult og nesten fult pådrag samt at den ryker en del.

Får du fullt turtall i fri, og høyere i revers enn framover (uten svart røyk) er det sannsynlig at du har groe på skrog og propell. Propellen går lettere rundt revers. Du kan også ha noe tau eller liknende i propellen. Du sier du har ny propell. Dersom denne er for tung å drive for motoren i den aktuelle båt vil du få samme symptomer som groe.

Fortell hva du finner ut.

Får du fullt turtall i fri, og høyere i revers enn framover (uten svart røyk) er det sannsynlig at du har groe på skrog og propell. Propellen går lettere rundt revers. Du kan også ha noe tau eller liknende i propellen. Du sier du har ny propell. Dersom denne er for tung å drive for motoren i den aktuelle båt vil du få samme symptomer som groe.

Får du fullt turtall i fri, og høyere i revers enn framover (uten svart røyk) er det sannsynlig at du har groe på skrog og propell. Propellen det lettere rundt revers. Du kan også ha noe tau eller liknende i propellen. Du sier du har ny propell. Dersom denne er for tung å drive for motoren i den aktuelle båt vil du få samme symptomer som groe.

Får fult turtall og vell så det uten belastning. Har ikke sjekket om det kommer guffe ut av eksosen på maks turtall uten belastning. Har ikke sjekket i revers, men lurer på om det kan være feil med tenning eller ventiler etter som det kommer guffe ut eksosen. Er ikke så bekymret for at jeg ikke får nok turtall.

Jeg slår et slag for feil propell, at du har noe i den, eller at båt/propell er gjengrodd.

Jeg kjøpte helt nylig en 36 fots seilbåt med samme motor som du har og opplevde samme problemer ved prøvekjøring som du møter, men mye verre. Motoren gjorde maks 1500 omdreininger med motstand framover og med svartlegging av hele havna. Maks fart var på en knop. I fri gikk den klokkereint og opp i fullt turtall. I revers, ikke like mye så, men likevel langt bedre enn framover. Jeg visste at båten hadde ligget på vannet lenge uten rengjøring og stoffing og tok en sjans på at feilen skyldtes gjengroing... jeg hadde rett.

Før du gjør noe som helst, ta på deg dykkemaske og sjekk. Dersom motoren aldri har gått bra med denne propellen, få noen prffe til å regne ut om den faktisk passer både båt og motor.

Er det ikke det, ja da kan du begynne å sjekke andre saker.

Det er mulig at propellen er litt tung, men mangler bare 2 til 300 omdreininger. Det er ingen Groe under båten. Det er justert ned 3 grader på propellen i forhold til hva leverandøren beregnet den til. Hor jo kjørt forskjellige motorer med for tunge propeller før, men det har aldri kommet svart guffe ut av eksosen.

Dersom problemet oppstod samtidig med propellskifte sitter du sannsynligvis med svaret. Test i revers hvor propellen går lettere. Har du ikke svartrøyk da, så kan du være rimelig trygg på at propellen er problemet.

Dersom problemet oppstod samtidig med propellskifte sitter du sannsynligvis med svaret. Test i revers hvor propellen går lettere. Har du ikke svartrøyk da, så kan du være rimelig trygg på at propellen er problemet.

Det var slik med den gamle propellen også. Det er ikke så mye svart røyk ( bare antydning ) det er guffen som kommer ut eksosen jeg er usikker på. Propellen kan jeg justere, men må opp i kran med båten. Skal prøve å få guffen i en plastbøtte for å se om det er uforbrent diesel. Fikk for øvrig 4000 omdreininger i fri.

Svart røyk skyldes ubrent diesel som følge av ubalanse i ratsioen mellom diesel og luft ved forbrenning. Enten så får motoren for mye drivstoff eller for lite oksygen til å brenne drivstoffet fullstendig. Årsakene kan være flere, men på en båtmotor uten turbo er de vanligste årsakene knyttet til overbelastning av motoren en følge av:

• Tett luftfilter - ta ut og rens... greit å gjøre med regelmessighet uansett
  • For stor propell eller for stor vinkel i forhold til motoren i den aktuelle båten. Originale propeller er ofte dimensjonert for maks fart med en ny båt med glattpolert skrog, ikke en gammel tungt lastet båt med et skrog som er gjennomtrukket med vann (tyngde) og en masse groe. Ved propellskifte bør man benytte en skikkelig fagmann til å regne ut hvilken propell som passer din båt/motor. Om du ikke har gjort dette enda ville jeg ha gjort dette nå. Dersom propellen er for tung ville jeg da også ha byttet uansett hva annet som også kan medvirke til den svarte røyken.
  • Groe på skrog og/eller propell - du må dykke
  • Tau i propellen - du må dykke
  • Tett eksos... søk råd på forumet. Muligens kan du stake, men det kan også hende du må ta ut eksosen og rense skikkelig eller til og med bytte

Spørsmålet du da bør stille deg først er når feilen oppstod og om dette skjedde feks samtidig med propellbytte. Dersom problemet var der før propellbytte, men du fikk mer eller mindre røyk etter propellbytte kan dette feks innebære at du hadde for stor propell før, og at du fortsatt har en for stor propell.

Dersom båten har ligget lenge på vannet uten å ha vært i bruk (måneder) og feilen har oppstått etter dette, da ville jeg tatt på meg dykkermaske og sjekket etter groe... morgenbad tar du vel uansett?

Dersom feielen har oppstått gradvis ville jeg sjekket luftfilteret/gitteret og rengjort dette

Dersom feilen har oppstått plutselig ville jeg dykket og sjekket om det var noe i propellen

Dersom båten har ligget lenge på vannet og vært i regelmessig bruk, ja da ville jeg også ha sjekket etter groe

I alle tilfeller ville jeg sjekket etter groe og kontrollert og rengjort luftfilteret. Med dagens vanntemperatur tar denne sjekken deg under et minutt :)

En dieselmotor skal belastes for blant annet å oppnå høy nok driftstemperatur til at stempel og stempelringer ekspanderer og tetter skikkelig, og på denne måten motvirke glattpolering av sylindere, feilforbrenning og slitasje som over tid vil redusere kompresjon, m.m. og til slutt føre til behov for overhaling. Men, en overbelastet motor med svart røyk vil føre til behov for overhaling før du aner det. Med andre ord, dette bør du få kontroll på.

Det kan være andre ting, som feks at portene inn til sylinderene er skitne/sotet, at du ikke har nok luft inn i motorrommet (testes enkelt ved å se om du får samme symptomer med motorluka åpen), du kan ha skittne eller slitte ventiler, feil med innsprøytning, med. mer... Men det er vel greiest å sjekke det som er mest sannsynlig først, og det som er enklest og rimeligst å gjøre noe med?

Jeg utelukker "tenning"... det er ikke tennplugger på en dieselmotor og tenningen skjer kun ved kompresjon. Rett mengde luft og diesel kommer inn i sylinderen til rett tid, presses til det sier bang, og blåser så ut gjennom eksosporten... simple greier. Bare veldig gamle dieselmotorer har forgassere slik som bensinmotorer har, titalls år før motoren din engang var tiltenkt satt i produksjon. I en bensinmotor blandes luft og drivstoff før det sprøytes inn i sylinderen og tennes med en tennplugg. I en diesel komprimeres luften i sylinderen først, og så sprøytes dieselen inn. Komprimeringen av luften varmer luften opp så mye at anntenning skjer. Men, det kan være feil med innsprøytning eller kompresjon, eller tenning om du vil... men da snakker vi verkstedsutgifter, og muligens store.

Men dersom røyken feks er blå og ikke svart, ja så har du andre problemer... feks at du får motorolje inn i sylinderen... som oftest pga en slitt motor... og overhaling kan være eneste løsning. Er røyken hvit skyldes dette sannsynligvis at du får vann eller kjøeveske inn i sylinderen...

Da har jeg tatt kjølvannet i ei bøtte. Det er svart og for meg ser det ut som det er sot som blander seg med kjølevannet. Motoren går fint opp til 3000 omdreininger, men derfra til 3400 blir det mere å mere sot i kjølevannet.

Hei du ,er det lenge siden du har overhalt dysene ? vist ja så hadde jeg begynt der da det er enkelt å få de ut og relativt rimelig å få de sjekket ... Bare husk å bestill nytt pakningssett om du bestemmer deg for å plukke de ut =)

• 4 years later...

Hei, fant du ut av problemet ? Var kjølingen tett på saltvannsiden ? Tett eksoskne ? Varmeveksler tett ? Har samme oroblem på ein yanmar 3gm 27hk. Den spytter svart væske i kjølevannet med eksosen og går ikke skikkelig.