Jump to content

Strong SRT 8950 dekoder og 12 V strømforsyning

mhemil

Recommended Posts

Har anskaffet en ny RiksTV dekoder av typen Strong SRT 8950. Denne kan koples til 12 V og spørsmålet er om jeg trenger en DC-DC konverter for å sikre nøyaktige 12 V eller om dekoderen håndterer klassisk variabel båtspenning?

Hei.

Jeg har også nettopp fått meg slik dekoder i båten, og lurte på det samme. Jeg sendte derfor spørsmål om dette til RiksTV, og fikk et generelt svar om at rett spenning var det beste. Deretter sendte jeg ny mail om Strong mottakeren virkelig kunne ta skade om spenningen varierte mellom 11,8V og 14,8V. Men det fikk jeg ikke svar på. Og så langt fungerer boksen utmerket rett på båtens 12volt anlegg. Grundig-boksen jeg hadde før, hadde heller ingen problemer med dette.

Så det svaret jeg fikk, var nok noe de sa kun for å ha ryggen fri. Alle som sier at deres utstyr funker på 12volt, vet jo at om en har båt, hytte eller bobil, varierer spenningen. Selv har jeg en stabilisert 12volt forsyning i bestilling fra eBay, sånn helt for sikkerhets skyld. Men om jeg kommer til å ta den i bruk, vet jeg ikke. Jeg ser på enheten som "kjekt å ha".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Koplet boksen i går uten å benytte stabilisert DC og den fungerte fint på float ladespenning rundt 13.1 V samt ved lader av. Tror også at den bør håndtere 11.5 - 14.4 V greit. Ser at min Telenor 4G router har en stabilisert forsyning på 12.25 V, mulig denne routeren er litt sær eller at fabrikanten vil forsikre seg mot spenningspeaker. Sålangt ikke jeg ikke opplevd problemer med noe elektronikk ombord uten stabilisert forsyning. Ringte også RiksTV uten å få noen kloke svar.

Dingsen er beregnet på RV og maritim bruk i følge brosjyren, så man handler i det minste i god tro om man kobler den på 12V.

Det er god praksis å lage apparater til nominell spenning på 12v slik at det takler batteridrift på en fornuftig måte.

Regnes ikke +/- 10% som en ganske vanlig toleranse for slikt utstyr?

Jeg har ennå ikke fått kikket inn i min enhet, men vil ikke bli overrasket om den internt tikker og går på 5V eller 3.3V. I så fall sitter det allerede en DC-DC-converter relativt langt "fremme" på kretskortet - dagens DC-DC-convertere er relativt tolerante, slik at typiske spenningsvariasjoner som vi ser til båt-/RV-bruk ikke skal være noe problem.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Åpner du boksen og sjekker litt, får du komme tilbake med rapport. Men noen generell ±10% regel, har jeg ikke hørt om. Og jeg har da designet en del elektronikk i jobbsammenheng. Men jeg har hørt om brukere som har meldt om 12volt TV'er som feiler ved spenning under 12volt. Men spenning under 12volt har jeg aldri i min båt, - stakkars batterier!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mnja, i første omgang må jeg få åpnet postpakken med dekoderen. ;)

Med tanke på at produsenten av ymse dingser sjelden er identisk med produsenten av de kraftforsyninger som benyttes, og vi i høyeste grad beveger oss i landskapet "forbrukerelektronikk" med ditto kvalitet (...og pris...) på de komponenter som benyttes, er det nødvendigvis gitt at det ikke opereres med rigide spenningskrav.

(Nei, spenning under 12V vil vi ikke ha i båten - fikk fjernet det forbruksbatteriet som var kaputt og som hadde betydelig varmgang ved lading. Anlegget friskemeldt).

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

• 2 weeks later...

Har noen fått litt erfaring med denne boksen? Jeg opplever endel hakking. Signalmeteret viser 100 % på "Styrke", men med veldig varierende % på "Kvalitet". BER er 1.0E-03, Signalstyrke er -40 dBm. Prøver å skru litt på Glomex antenneforsterkeren, uten at dette hjelper nevneverdig. Slo også av boksens antenneforsterker uten at jeg merket noen forskjell. Noen idé?