Jump to content

Så mange idioter det finnes på sjøen!

Pequod

Recommended Posts

Dette var et av de bedre innleggene jeg har lest på lenge Men med noen få unntak, treffer du nok ikke mange her på Båtforumet som ikke hilser.

Folk er så opptatt av seg og sitt at de passerer uten å ense at andre hilser og ikke minst tar hensyn.

Desverre, en avspeiling av det som stadig oftere skjer på land.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Jeg skjønner at jeg tydeligvis har bannet i kjerka her, eller tråkket i salaten eller noe slikt.

Jeg trekker meg derfor tilbake og skal ikke belemre dere mer med en landkrabbes oppfatning av saker og ting.

Jeg har aldri ment å framstå som en grinebiter eller noe slikt, men synes tonen i denne tråden har blitt noe ubehagelig.

Jeg ber derfor moderator om å stenge denne tråden. Jeg skal vokte mine ord vel heretter, men tar samtidig en pause fra forumet.

Ha en god båtsommer alle sammen!

Jeg skjønner at jeg tydeligvis har bannet i kjerka her, eller tråkket i salaten eller noe slikt.

Jeg trekker meg derfor tilbake og skal ikke belemre dere mer med en landkrabbes oppfatning av saker og ting.

Jeg har aldri ment å framstå som en grinebiter eller noe slikt, men synes tonen i denne tråden har blitt noe ubehagelig.

Jeg ber derfor moderator om å stenge denne tråden. Jeg skal vokte mine ord vel heretter, men tar samtidig en pause fra forumet.

Det er ingen som er sure, me e alle voksne mennesker :lol: , kanskje ikje Fru Jacobsen då. Men det kan jo være så mange grunner for det.

Det e ikje någen grunn til å ta pause fra någe. :cheers:

Jeg sitter her og leser denne tråden. Den er faktisk underholdene, selv om trådstarter har tatt opp et høyst seriøst tema. Da tenker jeg ikke på hilse-greia, det betyr ikke noe større. Hilser jeg og de hilser igjen, er det koselig, hvis ikke - skitt au. Men at noen setter sikkerheten for andre i fare. Det synes jeg ikke er greit.

Jeg tenker med meg selv; "her må det være mye dårlig samvittighet ute og går når de har behov for å krabbe i skyttergravene".

Jeg har har for tiden en liten 14 foter med en "ti" hester.

Når jeg er på vannet så er det for å kose meg. Jeg holder en hastighet som båten, motoren og jeg liker oss i. Jeg aner ikke hvor fort det går, men tipper det er et sted rundt 5-6 knop. Treffer jeg noen som er mindre enn meg setter jeg farten ned slik at mine bølger ikke er større en de som er der fra før. Jeg regner med at de jeg treffer også er ute for å kose seg. Hvorfor skal jeg ødelegge kosen for dem?

Men jeg har opplevd, oftere en jeg stetter pris på, å havne i situasjoner som trådstarter og Astor forteller om. Det er for mange båteiere som mistrives på vannet så de har behov av å gjøre den tiden på vannet så kort som mulig. Uten å tenke på at de setter andres sikkerhet og trivsel i fare. Det blir litt som en bøling som rømmer fra en fare og tråkker hverandre ned for å komme ut av det som føles farlig.

Når trådstarter sier at han ble passert på 3-5 meter høres det kjent ut. Jeg har blitt passert i av båter i halvplan hvor det ikke var plass for meg med en båt på drøye 4 meter å vende baugen mot sjøen. Det ville rett eg slett blitt kollisjon. Det har ikke med øye som ser, men det er faktiske forhold. Om jeg ikke hadde forholdt meg til denne situasjonen, ville jeg fått sjøen ombord. Mulig jeg ville bli kastet av toften. At det hadde blitt skader av en eller annen form er helt sikkert.

For dere som snakker om at jeg må regne med bølger når jeg er på vannet. Jeg hadde aldri tatt ut om det hadde blåst så kraftig at bølgene hadde blitt så store som de ble i denne situasjonen.

Så dere som forsvarer hensynsløshet. Mener dere virkelig at dere har rett til å ødelegge kosen til andre, til å sette sikkerheten til andre og kanskje skade mennesker eller endog ta liv bare for at dere har en båt som setter dere i stand til det?

Om det er så ubehagelig å være i båt at dere må gjøre den tiden så kort som mulig, så kanskje dere burde kjøpe hytte.

En hyttenabo av mine foreldre ble kjørt ned og drept av en større cabincruiser for endel år siden.

Jeg må innrømme at når det kommer store båter i stor fart i kjølevannet mitt og sikter rett på meg helt til de er tett innpå før de 'legger seg ut i "forbikjøringsfeltet', så tenker jeg faktisk på den historien.

Er det bare en nybegynner som ikke kjenner til TTT (Tidlig, tydelig, tilstrekkelig) som kommer, eller er det en som går på autopilot og er nede i kjøleskapet etter mer øl eller kanskje sitter og driter ?

Svaret får du ofte ikke før rett før det er for sent :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Når jeg er på vannet så er det for å kose meg. Jeg holder en hastighet som båten, motoren og jeg liker oss i. Jeg aner ikke hvor fort det går, men tipper det er et sted rundt 5-6 knop. Treffer jeg noen som er mindre enn meg setter jeg farten ned slik at mine bølger ikke er større en de som er der fra før. Jeg regner med at de jeg treffer også er ute for å kose seg. Hvorfor skal jeg ødelegge kosen for dem?

Når jeg hadde båt som laget bølger og gikk raskere, prøvde jeg alltid å ta hensyn til de jeg kjørte forbi (var en daycriuser, så det var ikke mye det var snakk om) ved å slakke farten ned til fem knop. Var en veldig god følelse å se at de i kajak eller liten bått satt pris på gesten og hilset anerkjennende tilbake. Noen ganger kan det å ta hensyn også være en egoistisk handling som gir noe til en selv, man føler seg bedre, samt at man har gjort noe bra for andre :-)

Bruk vest!

Ojjjjjooojjoj! Ikkje rart det vert krig i verda! Er det bare plastmotorbåtfolk her, og som har slike problemer?

Dei situasjonane eg leser om i tråden har eg ikkje opplevd mellom seilfolk, sjøl i innerste Oslofjord.

Skal du også oppleve skikkelig høflighet, så skaff deg ein trebåt! Trebåteigarar helser ALLTID på kvarandre, kanskje fordi lykke i tre knapt kan kjøpast, men må mykje arbeid til.

Har dog opplevd når eg har hilsa frå brønnen imin lille seil-tre-båt til flybridger på plast- Princesser 30++++ at dei ikkje vil nedverdige seg til å helse tilbake til nokon i noko så lite....

Tja, kall meg TROLL, det var ikkje meininga å kasta bensin på diskusjonen, men berre gje av mi årelange erfaring med både plastmotorer, tremotorer, plastseilere og treseilere.

Redigert av SIR DAY (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

For meg høres det ut som om de fleste her er på fjorden for ok kose deg.?

og har innført hilse plikt :nonod:

Kan vi prøve det samme i trafikken en dag? alle skal kjøre sakte, hilse på hverandre..

Vi er faktisk mange der ute som ikke bruker båt bare for hygge men også til transport.

Ja jeg overholder 5 knop men etter det kjører jeg som det passer meg, (selvfølgelig i trygge former) men om det sitter noen med usikret kaffe kopp og løse gjenstander om bord i båten er det deres problem. (i mine øyne dårlig sjø kunnskap)..

Det har heller aldri plaget meg når jeg er på tur, på sjøen kommer det store og små bølger rett som det er..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

.......Når jeg er på vannet så er det for å kose meg. Jeg holder en hastighet som båten, motoren og jeg liker oss i. Jeg aner ikke hvor fort det går, men tipper det er et sted rundt 5-6 knop. Treffer jeg noen som er mindre enn meg setter jeg farten ned slik at mine bølger ikke er større en de som er der fra før. Jeg regner med at de jeg treffer også er ute for å kose seg. Hvorfor skal jeg ødelegge kosen for dem?.........

....Så dere som forsvarer hensynsløshet. Mener dere virkelig at dere har rett til å ødelegge kosen .......

Er det en grunnleggende premiss at sjøen kun for "kos" og ikke transport ?? Hvem skal definere at kos er 5 knop, mens man ikke kan kose seg om bord i plan når man en solskinnsdag suser over speilblank fjord ??

Kansje noen foretrekker å suse ut til sin favorittøy på havgapet på et kvarter for å kunne slappe av på svaberget.

Det blir litt som kosende tur-familier med bål og termos som er moralsk indignerte over birkebeinere eller syklister som har mer enn 100 i puls på søndagsturen.

Hvorfor ikke kose seg på E6 gjennom Vestfold i 30 km/t en søndag kveld ?

Noen ganger skal man ganske enkelt fra A til B...og noen ganger har man bestemt seg for å kose seg midtfjords i 25 knop Oslo - Hvaler før man går over til gangfast langs svenskekysten.

Noen ganger står man opp tidlig å holde god fart for å komme seg forbi værharde kyster før solgangsbrisen tar seg opp.

Kansje man ganske enkelt vil koble av fra hverdagens mas og alene eller med kjæreste eller familie og har null interesse for hvem som står bak roret i passerende båter og langt mindre ønsker å bli belært hilse-skikk og bruk av fremmede.

Fint å kunne slå av motoren midt på speilblank fjord å slenge seg på solsengen.....men nei takk til kose og vinkepress.

Minner meg om en gang jeg koblet av helt alene langt inne i marka på fin påskeskare og det dukket opp en fyr i løypa som uoppfordret startet leksjon om farlig det var (for meg..) å færdes langt inne i Krogskogen på isete spor hel alene....

Redigert av oslofjord (see edit history)

Denne skikken med å hilse på fremmede er vel noe som henger igjen fra gamledager, da det ikke var så vanlig å møte folk og det derfor falt seg naturlig å hilse, ikke fordi det var hilseplikt. Når man går tur på fjellet, er det også vanlig å hilse, men min erfaring er at det forutsetter at det ikke er overbefolket. Måter jeg noen ca. en gang i timen, så hilser jeg på dem. Møter jeg noen ca. en gang i minuttet, gjør jeg det ikke. I gamledager hilste man på folk man traff på gaten i byen også, men jeg hører ikke om folk som klager over at de ikke blir hilst på når de spaserer nedover Karl Johan med hundrevis av folk på alle kanter. Selv er jeg av den oppfatning at det å hilse på andre er hyggelig, men jeg har ingen ambisjoner å hilse på alle jeg møter i indre oslofjord en godværshelg. Det hadde rett og slett blitt for anstrengende.

Når det gjelder dette med å bli passert med bare 3-5 meters klaring, så er jeg enig i at dette er unødvendig. Men hvis det er et stort problem, så er det jo mulig for deg å påvirke dette selv også. Selv om du bare holder 5 knops fart og det kommer en bakfra i 30 knops fart, er det fullt mulig å komme seg lenger unna enn 5 meter ved å legge om kursen litt i god tid selv. Om man følger litt med på hva som skjer rundt seg, noe man burde når man er på sjøen, har man som regel denne muligheten. At noen evt. skulle følge etter deg i 30 knop og legge om kursen bevisst for å passere så nær som mulig, kan du selvsagt ikke gardere deg mot, men jeg tviler på at akkurat dette er noe vanlig problem. Det har i hvert fall aldri jeg opplevd.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

Hvis du viker samme vei som han som er på kollisjonskurs med deg, samtidig, så er dere fortsatt på kollisjonskurs.

Men dere oppdager det sikkert, så hvis ikke begge viker tilbake så går det nok bra :rolleyes: .

Godt sjømannskap tilsier at den som skal vike gjør det tidlig, tydelig, og tilstrekkelig. Den som ikke skal vike opprettholder fart og kurs.

Snirtkjøring er ikke tøft, og det imponerer ingen :pray:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg driver og dorger endel.

Da skal tullingene ofte helt nærme for å se hva jeg holder på med.

Men - de skal ikke sette ned farten.

Det er så irriterende at jeg av og til får lyst å hilse på dem med å slenge ut

ei lita blåse med 10-20 m tynn wire .

men slik gjør man jo ikke - så jeg biter det i meg og synes synd på dem, for det må være tungt i lengden å være så dum og teit og lite opptatt av å ta hensyn til andre.

Heldigvis er de aldri ute når det regner og antallet minker sterkt når man kommer seg rundt forbi Stavanger.

Det er heller ikke lurt å sette ned farten. En vet at en planende båt ligger høyere i vannet enn i sakte fart, ergo er sjansen mindre får å få dorgen i propellen, dernest er det sågar større sjanse for at den ikke tvinner seg fast men ryker :giggle:

Videre kan det ofte være uklokt å dorge i leden især om det er mange båter på vei ut eller inn.

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg driver og dorger endel.

........

Heldigvis er de aldri ute når det regner og antallet minker sterkt når man kommer seg rundt forbi Stavanger.

Hva slags fisk er det du går etter, når du dorger fra Akershus og forbi Stavanger?

Liker å dorge litt etter makrell, men etter en time eller to har jeg gjerne det jeg trenger, og ikke har jeg kommet så langt heller, med 2 knops fart.

Oslofjord har mye bra poeng her... sjøen er til for alt fra vannsport, fiske, transport, kos, m.m. Hver og en av oss må lære seg å leve med de som har andre interesser i sjøen enn oss selv og forsøke å vise hensyn innen rimelighetens grenser.

Da må jeg få lov til å legge inn noen God ord om Vestfold og Telemark, Opplever så og si aldri at noen ikke hilser tilbake, opplever flesteparten av de vi møter som hyggelige, sosiale og hjelpsomme, hender dog at det er noen enkelte ganger som gjør en Baltic fremfor meg, men det er vel noe man aldri kommer utenom :wink: legger alltid opp til å møte sjøen med baugen og det går som regel bra. :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Hei Pequod

Smil til verden og verden smiler tilbake, er det noe som heter. Dette kan overføres. Er det noen som ikke smiler(hilser) tilbake, ja så er det deres problem. Tror ganske enkelt det er uvant for deg å føre båt på trafikkerte strekk med høy båttetthet i høysesong. Det er som med alt annet, øvelse gjør mester. Du virker jo i utgangspunktet som en positiv kar, så ikke la denne tråden eller nye sider av båtlivet sette deg ut.

Greia er at på sjøen finner du alle slags folk, som ellers Andre steder i verden. I en og samme lei kan du samtidig finne alt fra brettsurfere, folk med dårlig tid på vei fra a til b, folk på kjærestetur som kun enser hverandre, drita fulle folk i hurtigpulk på vei til neste fest, snekkefolk på kosetur, folk som dorger makrell, ungfoler som tester maksfarten på speedbåten, folk som skal lære seg å seile, losbåt i fullt driv, redningsskøyta i 45 knop, danskebåten, fanden på flatmark, etc, etc. Det sier deg selv at det til tider vil bli et salig kaos om du er uheldig med kombinasjonen tid og sted.

Det du har opplevd er uansett trolig bare blåbær i forhold til for eksempel E6 i bohuslen i fellesferien. Det kan virkelig være en test i selvbeherskelse, men når ankerdrammen inntas er alt glemt igjen ;-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...