Pequod Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Poenget med mitt innlegg var kort og godt det du lærte på båtførerkurset. Man fortøyer alltid for storm. og med det menes ikke bare storm, men uforutsette hendelser. Om man hadde planlagt litt bedre, så hadde kanskje ikke kopper og kar flydd veggimellom. Hele poenget mitt er at så lenge hekksjøgeneralene ikke gjør noe ulovlig, så er det du som sitter med svarteper. Lik det eller ikke! Jeg har aldri skrevet at kopper og kar fløy veggimellom heller... Jeg har skrevet nettopp om hekksjøgeneraler som ikke følger sjøvettreglene (nr.7 for eksempel), og om folk som ikke følger sjøveisreglene (eller rettere sagt "Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen"). Jeg har ingen problemer med mye trafikk på sjøen selv om jeg ikke har vært veldig vant med det. I flere tilfeller var det nok av plass til at jeg kunne bøye litt unna når jeg så at det kom et par raske båter bak meg, i andre tilfeller lå det båter på siden av meg som gjorde at jeg ikke fikk gjort det og deretter manøvrerte for å ta bølgene i front, i andre tilfeller var det ikke plass til at jeg kunne gjøre det slik at jeg valgte å bli liggende og ta imot fra siden, og i minst ett tilfelle viste det seg at bølgene som kom var langt mindre enn jeg forventet, antakelig nettopp fordi båten planet nok til at den ikke produserte de store bølgene som jeg trodde ville komme. Den eneste gangen noe falt ned, såvidt jeg kan huske, er da kurslinjalen skled ned på dørken, men likevel var det ubehagelig nok til at det irriterte meg akkurat der og da. Og jeg kan ikke skjønne at folk skal forsvare uvettig kjøring bare fordi de mener at jeg må tåle litt...det har ingenting med den sjuende sjøvettregelen å gjøre. Men jeg tar kritikk for at jeg var noe krass, selv om jeg forsvarer bruken av ordet "idioter" om folk som ikke tar hensyn. Redigert 4.Juni.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
VannTro Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Dette er et tema som gir mange ømme tær. Å vise hensyn er god folkeskikk, ingen tvil om det. At det finnes båteiere som ikke har filla folkeskikk er det heller ingen tvil om, men de er heldigvis i fåtall. At det føles mer stressende med stor trafikk og båter som ikke viser hensyn når man har en saktegående og rullende snekke enn om man har en større kjappere skyskraper er det ingen tvil om. At de fleste tema også dette blir gjentatt til det kjedsommelige for de som har lang fartstid her på BP er helt naturlig, men de blir ikke mindre aktuelle av den grunn. At formuleringer blir vridd og vrengt på i et forum er også en kjensgjerning. Jeg synes du skal ta dette for hva det er Pequod, diskusjoner på et forum. Jeg er for øvrig en av de som setter stor pris på din deltagelse her og det er ingen tvil om at du er en kar med stor glede av båtlivet og en riktig engasjert båtmann ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Fenomenet er kjent, uten tvil. Etter 15 år med snekke vet jeg hvordan det er i juli/august når alle som kun er på sjøen i fint vær er utpå. Jeg vil ikke nødvendigvis kalle det idioter, men mange er nok ikke oppmerksomme på hvilke konsekvenser deres vurderinger av fart og avstand får for mer saktegående farkoster. Til tider irriterende, men jeg velger å ikke la det ødelegge turen for meg. Det er likevel ikke noe jeg kan gjøre noe med. Faktum er at med saktegående båt er det mange som skal forbi på vei ut fjorden, og ikke alle tar nok hensyn. Sånn er det bare. Jeg velger å klamre meg fast og eventuelt ta bølgene på baugen om det er tid. Tre-fire rullinger og så roer det seg. Man er litt i veien når man går i sakte fart, og blir litt "mobbeoffer". På samme måte som det føles å sykle eller kjøre moped i trafikken. Til tider ubehagelig, men heldigvis skjelden direkte farlig. Hilsing merker jeg det blir mindre av med årene, nå hilser jeg stort sett på de jeg kjenner. Men jeg hilser alltid tilbake om noen løfter hånda. Såpass høflig synes jeg det er greit å være;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger og Olina Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg støtter synspunktene til Pequod. Jeg ser at alt for mange kjører som "idioter" selv om det er god plass på sidene, så er det enkelte som skal passere med få meters avstand og lage unødvendige bølger. Ikke skjønner jeg hvorfor de på død og liv må det. Ja, det er mange av de små båtene som lager uro i havner osv. Men ofte er det jaggu de største båtene som ikke overholder vikeplikt, avstand osv. Jeg og konemor trives godt på sjøen og jeg skulle ønske jeg ikke lot meg irritere, men pokker heller hvor forbannet jeg kan bli enkelte ganger når jeg ser hvor galt det kan bli. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg har vært med i forumet her noen år Pequod. Jeg har vært inne på de samme tankene som deg for noen år tilbake, da jeg syns tonen på Forumet ble veldig ubehagelig. Folk ble slettet fra forumet, og det var ikke så hyggelig lenger. Heldigvis lot jeg være å melde meg ut, men aktiviteten ble mindre, mye mindre en periode for min del. I dag er jeg glad jeg ikke forsvant ut, da jeg har stor glede av å lese i enkelte tråder. Det er mye kunnskap inne på forumet, og mye av det kan man ha god nytte av, selv når man har hatt båt i 54 år. Jeg hilser alltid på alle, og opplever fra tid til annen at noen ikke hilser tilbake, selv om de er så nær at jeg med mitt aldersbefengte syn kan se at de ser jeg hilser. Hva så, det er verre for dem enn meg. At jeg har løftet armen for en hils kan jeg jo se på som trening, de som ikke hilser har ikke fått det engang... Når det gjelder "hekkbølgegeneralene" som de populært kalles bekymrer de ikke meg så mye, selv om noen kommer veldig nær idet de passerer. Båten er stor og tung, så det skal mere enn Kielferga eller et "strykejern" til å rugge så veldig mye på den. Men, jeg husker godt at det var et problem, og jeg var like irritert som deg over at man ikke kunne ta litt hensyn. Jeg må innrømme at det blir litt rart, når jeg seiler med autopilot mellom Filtvedt og Horten, hvor det er plass nok, at andre, store eller små, må passere ti meter vekk fra oss. Det er så man har lyst til å be dem inn på kaffe. Men, slå deg til ro med at uvettighet finnes overalt, uten at man skal stigmatisere. For en tid tilbake, muligens så langt tilbake som 2013 var det en helg vil lå ved Borgen, og skulle sørover. På morgningen var det tåke, og meget begrenset sikt. Jeg ruslet bort til Redningsskøyta og spurte om råd for om vi skulle dra ut eller ikke. De mente det var bedre lenger ut, og at vi kunne gå, med tanke på at vi hadde kartplotter og radar, og erfaring til å bruke det. Så vi dro. Det ble ikke bedre, men bare verre. Vi var to om bord, kona sto i baugen og holdt seg i forstaget for å se og lytte, jeg sto i lukeåpningen med fjernkontroll til autopiloten, med oversikt til radar og kartplotter, 3,5 knops fart, saktere går det ikke. Med jevne mellomrom blåste jeg i hornet. Sikten var så dårlig at jeg ikke så frem til kona i baugen, kunne så vidt skimte masta ca 4 meter foran meg. Hadde jeg ikke hatt radar, følte jeg at jeg hadde vært ille ute. Vi hadde tenkt oss til Tønsberg, men planene ble endret, og vi gikk til Son. Underveis ble vi forbikjørt av to daycruisere, anslo hastigheten deres til ca 25 knop, siden jeg så dem måtte de ha gått svært nær. Jeg spurte meg selv, hadde de sett oss i farten? I innseilingen til Son ble det bedre, vi møtte et par store seilbåter som hadde tenkt seg ut, men de snudde da vi kunne fortelle hvordan det var der ute. Vel fortøyd fikk vi høre at det hadde vært kollisjon (front mot front) mellom en Najad seilbåt og en daycruiser i god fart, hvor føreren av den lille båten hadde falt i vannet. Han brukte ikke dødmannsknapp, så båten kjørte bare videre på egenhånd. Mens mannskapet i seilbåten holdt på å redde han som var i vannet kom den lille båten tilbake og traff seilbåten midtskips med slik kraft at den ble sittende fast i seilbåten. Da kan man vel kanskje vurdere å snakke om dårlig dømmekraft.... Najad er vel ikke kjent for å bygge svake båter, så det må ha vært litt av en smell. Pequod, ikke meld deg ut, det har vært koselig å ha deg her. Ikke bry deg så mye om hva andre kommer med av ting du ikke syns om. Husk at det må knuses noen egg for å lage en omelett. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
VannTro Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Hyggelig å se at du er litt aktiv her igjen Festina Lente IV og takk for sist(det var vel i forbindelse med litt fjerning av bunnstoff i Drammen) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Erik Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 @Pequod : Å slutte på båtplassen pga at du møter usympatiske folk her er vel like dumt som å slutte å dra på sjøen av samme grunn. Fordelen og gleden av å være begge steder oppveies i mangfold av alt det positive, og av alle de kjekke folkene. Og på begge arenaer øker prosentandelen av bøller hvis du og slike som deg uteblir, så det må du prøve å ikke bidra til er du snill :-) Ps : Her på forum finnes en ignorer funksjon. Vent til du har blitt kjent med hvem som utpeker seg kun negativt over tid (førsteintrykket stemmer ikke altid, hverken her eller andre steder) og sett så i verste fall på ignorer på de som du eventuelt synes er utelukkende til sjenanse. Noen få navn på den listen, så blir her mye triveligere for deg her! Pps: Disse båtbøllene er knapt å treffe ute blandt skjæra i måneder med R i, så hold ut, under 3 mnd igjen til det roer seg :-) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
quantumduck Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg har for eksempel heller aldri sagt at jeg mener man skal hilse på gudoghvermann, ... ... men vi som ikke gjør det er plassert under overskriften idioter. Det forstår vel de fleste at du ikke mener bokstavelig, men du må nok selv ta ansvar for hvor du har lagt lista. Jeg syns du skal "stå han av", istedenfor å ta pause Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Det er vel ikke hilseplikt på sjøen, og når det er tettpakket med trafikk blir det meningsløst å hilse - men jeg synes det er ganske så uhøflig å ikke hilse tilbake! Jeg hilser alltid til barn, og ofte til alle dersom jeg selv har barn i cockpit eller på dekk. Ellers er det vel blitt sagt at man nesten bør unngå båtbruk i juli på de mest trafikkerte stedene langs kysten. Uff, og enda er det bare så vidt bikket juni :( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
oslofjord Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 @Pequod : Å slutte på båtplassen pga at du møter usympatiske folk her er vel like dumt som å slutte å dra på sjøen av samme grunn Diverse off-topic innlegg her. Hvorfor er ikke denne avsporete tråden for lengst blitt flyttet fra båtforumet til "baatplassen.no"- forumet eller off-topic-forumet ?? Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Og det mest off topic emne er: Diverse off-topic innlegg her. Hvorfor er ikke denne avsporete tråden for lengst blitt flyttet fra båtforumet til "baatplassen.no"- forumet eller off-topic-forumet ?? Kunne ikke dy meg.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Banning på dette forumet synes jeg er lavmål. Må si meg litt uenig der. Banning synes jeg det generelt er for lite av. Særlig i en litt kreativ språkdrakt som vi gjerne hører nordpå, det er jo rett og slett kultur. Er det noen som har hørt en sørlending banne? "Søren klype altså". Det blir liksom litt tamt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) Å slutte på båtplassen pga at du møter usympatiske folk her er vel like dumt som å slutte å dra på sjøen av samme grunn. Fordelen og gleden av å være begge steder oppveies i mangfold av alt det positive, og av alle de kjekke folkene. Ps : Her på forum finnes en ignorer funksjon. Vent til du har blitt kjent med hvem som utpeker seg kun negativt over tid (førsteintrykket stemmer ikke altid, hverken her eller andre steder) og sett så i verste fall på ignorer på de som du eventuelt synes er utelukkende til sjenanse. Noen få navn på den listen, så blir her mye triveligere for deg her! Nå kommer det vel an på hvordan man ser det, men alle her har vel vært til dels høflige og sympatiske så langt, men det må være lov å være uenig og diskutere, særlig når trådstarter går ut noe vel høyt på banen med den tittelen, og mener at han er "i mindretall" når det kommer til å oppføre seg på sjøen. Trådstarter insinuerer altså at han selv er et prakteksemplar mens de fleste på sjøen er idioter, og på et forum fullt av båtfolk burde det være innlysende at et slikt innlegg ikke faller i god jord hos alle. Å anbefale å ignorere de som er uenige i deres synspunkter høres ut som en plan, er man overlegen de andre debattantene så er det jo ingen grunn til å lese ting som ikke er i tråd med ens egne fortreffelige meninger. Jeg irriterer meg selv litt over de som bryter fartsgrenser og kjører i plan i femknops-sonene, samt at mange her jeg bor tydeligvis ikke er klar over at det er fem knop en viss avstand fra land, uavhengig av om det står skilt eller ikke. Dette er ulovligheter som er helt unødvendig, og at enkelte kjører farlig nære når det er haugevis med plass er heller ikke særlig festlig, men at enkelte båter lager bølger når de kjører i lovlig fart og at kapteinen ikke gidder å hilse, det er derimot ikke noe jeg irriterer meg nevneverdig over. Tenk andre veien, hva med han som har en 50 fots planende båt som endelig har fått børsa i plan og kjører helt lovlig, skal han slakke av til fem knop hver gang han ser en tulling som sitter i leden og fisker i Nidelven sin? At de som kjører lovlig men som er uhøflige, av en eller annen grunn skulle være idioter fordi idioten i snekka synes det, får strengt tatt være opp til idioten i snekka, selv om det selvfølgelig er hyggeligere med høflige folk som hilser og slakker av i god tid. Det å melde sin avgang på dramatisk vis er vel noe vi ikke tar så høytidelig her på Båtplassen, det har blitt gjort før og kommer sikkert til å bli gjort igjen, og av en eller annen merkelig grunn blir de som abdiserer på den måten aldri borte, det er de man aldri hører noe fra som plutselig forsvinner for godt og gjør alvor av det. Redigert 4.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Og dette innlegget er nok et eksempel på det som gjør meg så oppgitt: Her kommenterer du en rekke påstander som jeg aldri har skrevet eller ment! Jeg har aldri prøvd å framstille meg som noe prakteksemplar, jeg har aldri hevdet at alle som kjører i pluss 30 knop og kjører helt lovlig er idioter, jeg har ikke nevnt noe om fisking midt i leia, jeg har aldri skrevet at de som kjører lovlig, men er uhøflige er idioter, osv.osv.osv.... Jeg har rett og slett tillatt meg å påpeke at jeg var overrasket over at det var så få som hilste når de faktisk hadde både tid og anledning til det, og ikke minst når de så at jeg hilste; og jeg påpekte at det var svært mange som ikke tok hensyn og hverken fulgte sjøvett eller sjøveisreglene og samtidig ga blaffen i 5-knopsgrensen. Og årsaken til min overraskelse var at jeg trodde det var tradisjon å gjøre slikt og at flertallet fulgte lover og regler. Denne helgen var ikke noe godt eksempel på det... Når det gjelder det siste punktet har jeg notert det. I og med at jeg uansett tar meg en pause kommer jeg ikke til å kommentere noe mer her, jeg synes jeg har klargjort ganske så tydelig, både nå og i tidligere svar, hva og hvem jeg mente, så hvis folk fortsatt ønsker å kommentere ting jeg ikke har skrevet og ting jeg ikke har ment istedenfor det jeg faktisk skrev, så får man fortsette med det så lenge man gidder, for jeg er nå ferdig med dette temaet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Framtia Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Jeg synes denne tråden fikk en trist utvikling da trådstarter etter mitt syn har fremstått som et herlig eksemplar på båtentusiast siden han ble aktiv her. Har alltid lest hans innlegg med iver og interesse, og aldri har jeg følt at han bør assosieres med slike holdninger som han har blitt tillagt i denne tråden. Til trådstarter, ta gjerne en pause, men jeg ønsker deg snarlig velkommen tilbake som aktiv skribent. Redigert 5.Juni.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hifo Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Jeg kjenner også en liten irritasjon når man rekker opp neven som en hyggelig gest til en man har fått øyekontakt med , og han bare stirrer dumt tilbake. Jeg mener det er normal høflighet å hilse tilbake i sånne situasjoner og at vedkommende mangler noe av den delen i oppdragelsen sin..Skal dog sies at jeg ikke kan skille ut noen aldersgruppe som ikke hilser igjen og fordommene mot seilbåteiere og flyfolk med nesa i sky har "ødelagt" mine fordommer mot dem :-) Det kan like gjerne være snekkefolk eller kanskje spes ribfolk som ikke hilser.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Irritert blir jeg ikke, irriterer meg ikke over ting jeg ikke kan gjøre noe med.. og hvordan andre mennesker jeg ikke omgåes med oppfører seg kan jeg ikke gjøre noe med med. Men jeg mener det er normal folkeskikk å hilse på folk, det være seg et håndtrykk i situasjoner der det er naturlig. Eller et hei, eller nikk med hodet... Jeg er vant til dette fra mc, sykkel og båt samt i jobb og privat... Jeg utveksler alltid noen ord med "likesinnede" når vi sykler blant annet, så er det selvsagt naturlig at man sier hei, eller utveksler noen får ord når man blir passert eller passer andre, møtende blir det et nikk eller et lite signal med lanken.. Dog er jeg sjelden i utkantstrøk slik som Osloområdet, så mine erfaringer er fra sentrale strøk som Grenland.. Litt "small talk" eller hilse på hverandre skader ikke, om en behersker det vel og merke..Jeg tror nok at de som ikke hilser, eller svarer på et hei ikke takler det.. De kan det rett og slett ikke Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
quantumduck Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 jeg har aldri skrevet at de som kjører lovlig, men er uhøflige er idioter, osv.osv.osv.... Jeg syns forsåvidt det er et fremskritt å bli oppgradert fra idiot til uhøflig ... men ... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Ps : Her på forum finnes en ignorer funksjon. Vent til du har blitt kjent med hvem som utpeker seg kun negativt over tid (førsteintrykket stemmer ikke altid, hverken her eller andre steder) og sett så i verste fall på ignorer på de som du eventuelt synes er utelukkende til sjenanse. Noen få navn på den listen, så blir her mye triveligere for deg her! Pussig om det er slik at de som irriterer seg over å bli ignorert av andre når de hilser bruker ignorer-knapp på forumet...Burde kansje ha en ignorer-knap ombord i båten også.......slik at man kan ignorere fremmede som hilser ellet hytter med neven.i småbåtleden...... Ikke noe galt i å være sosial og hilse når man føler på det, men når det blir en moraliserende debatt om hilseplikt er det fristende å ignorere isteden for å plikt-hilse. Bedreviterne som får ødelagt turen pga irriterende båtfolk burde kansje også prøve å ignorere noen av irritasjonsmomentene som ødelegger dagen. Redigert 5.Juni.2014 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Det er vel ikke hilseplikt på sjøen, og når det er tettpakket med trafikk blir det meningsløst å hilse - men jeg synes det er ganske så uhøflig å ikke hilse tilbake! Jeg hilser alltid til barn, og ofte til alle dersom jeg selv har barn i cockpit eller på dekk. Her synes jeg du tar alt i vond mening og indirekte påstår at det er hilsetilbakeplikt hvilket det vel ikke er. Ikke alle er klar over, skjønner, vet, husker (eller hva det måtte hete) at å hilse på hverandre har vært vanlig tidligere (er fortsatt for mange) og derfor f.eks tenker; hvem er det? Kjenner vi de? Nei, de må ha sett feil og trodd vi var/er noen andre og hilser derfor ikke tilbake. Selv hilser jeg alltid tilbake, muligens fordi jeg er "gammel", men ikke alltid jeg hilser først og i alle fall ikke på en tur f.eks gjennom Blindleia på en varm sommerdag for da blir det lett betennelse i hilsearmen! Å irritere seg over denne problematikken som flere her gjør skjønner jeg bare ikke for til det er livet (sommeren) for kort! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Å irritere seg over denne problematikken som flere her gjør skjønner jeg bare ikke for til det er livet (sommeren) for kort! Amen. Jeg syns det er i tråd med god folkeskikk å hilse på folk jeg kjenner, eller skal bli kjent med, eller ihvertfall skal henvende meg til. Møter jeg noen, f.eks. midt ute Skagerrak, eller en sein høstdag hvor ingen andre er på sjøen, så er det litt snålt å ikke hilse kanskje, men det faller ikke inn under dårlig folkeskikk i min bok, egentlig. Hvis man oppsøker ensomhet er det helt forståelig. Nå står vi foran en langhelg med gode værutsikter, og jeg tipper vi vil oppleve at når mandagen kommer, er alle gode og slitne i hilsearmen og lar den hvile i ro og fred uten det minste oppstyr rundt det. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 (redigert) Ser det tidlig i tråden stilles spørsmål om nær passering, fart og hensyn. Samtidig stilles det også spørsmål ved passeringsavstand og om denne virkelig er så nær som under 3 m noen ganger. Det opplever vi hver sommer, ikke bare her på forument, men i virkeligheten. Den verste (?) fra i fjor sommer var i et trangt sund mellom to staker. Vi gikk for maskin, to hurtiggående større motorbåter i mot og en aktenfra. Vi la oss så nær styrbordstaken vi kunne og de to motgående la seg på linje for å passere. Alt ok, passeringen ville skje på det trangeste. Han bak forventer vi vil avvente passering av oss til staken er passert, men neida. Der settes hendla i bunn for å passere, han klistrer seg mellom oss og staken for deretter å krysse kloss foran baugen vår. Fruen hans solte seg på solseng oppå akterkabin, og hadde hun åpna øynene ville hun sett rett oppi tuppen på klyverbommen vår som stikker litt ut selv om den er på dekk. Fysisk kunne han tatt i både staken og oss fra skutesida si ved passering. God beregning vil kanskje noen kalle det, men jeg tror heller det var ren flaks at det gikk bra for dem. Samme dag kommer to andre større hurtiggående motorbåter og passerer oss motgående med en på hver side. Åpnere farvann og de går litt ut på hver side av oss for å passere. Helt greit for vår del. Etter de har passert oss søker de sammen igjen og tar ingen hensyn til den åpne snekka som ligger litt lengre bak. Denne blir passert av begge fartøyer på likt og veldig nært. Fører av snekka hadde ingen tid til å reagere på sjøene pga nærhet og ho ble "slengt veggimellom" i sjøene. Det var fire eldre personer ombord, vi ser dem holde seg i hverandre og i båten med fare for å ramle i sjøen eller skade seg på annet vis. Slikt noe er unødvendig, selv om en ikke kan ta hensyn til "alt og alle". De lagde jo avstand til oss, om de ikke har tid/lyst å sakke ned, hvorfor ikke i det minste fortsatt på samme kurs til den lille båten var passert også? Redigert 5.Juni.2014 av Sande (exSkjælø) (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
hifo Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Møter jeg noen, f.eks. midt ute Skagerrak, eller en sein høstdag hvor ingen andre er på sjøen, så er det litt snålt å ikke hilse kanskje, men det faller ikke inn under dårlig folkeskikk i min bok, egentlig. Hvis man oppsøker ensomhet er det helt forståelig. De som ser kun et raskt blikk er greit , men de som glaner som om de hadde sett en U.F.O på kort avstand og lite trafikk og ikke gjengjelder hilsen er de jeg mener mangler noe.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Stjerneglimt Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Et passe bilde for trådens tittel.. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.