Jump to content

Anbefalinger lys til redningsvest

VirtualMe

Recommended Posts

Driver og planlegger Færder'n, og siden vi er førstereis, så er det litt utstyr som må anskaffes. Ett av punktene som skal dekkes er lys på redningsvest. Er det noen som kan hjelpe med litt anbefalinger på dette? Må vel ha til alle ombord, så da ryker det jammen minst en båtlapp der og..

Vi har et lite utvalg av oppblåsbare vester, tror de er av fabrikat Baltic, men har nok noen andre også..

Har funnet denne som ser grei ut (kan vel brukes på redningsbøyen vår også kanskje): http://www.marineonline.no/lys-til-redningsvest.aspx men er veldig åpen for forslag og anbefalinger.

Takker

Orbiloc. Den kjøpes på dyrebutikk og lyser 250 i flash-mode eller ca 100 timer konstant. Den er vanntett til 100m og slagfast. Koster rundt 250,- jeg har denne på alle "faste" vester og så har jeg lightsticks (12h) på gjeste-vester.

Vesten min har en "hel" rygg med lårstropper, så det er ikke nakke-hempe. Derfor har jeg festet lampen i sikringsløkken forran. Da peker den oppover når man ligger på rygg.

bilde

Vesten

bilde

Lykten

bilde

Lykten tennes ved å skru til "glasset" som er av polykarbonat (lexan)

Orbiloc. Den kjøpes på dyrebutikk og lyser 250 i flash-mode eller ca 100 timer konstant. Den er vanntett til 100m og slagfast. Koster rundt 250,- jeg har denne på alle "faste" vester og så har jeg lightsticks (12h) på gjeste-vester.

Disse må manuelt skrus på? Er det godt nok for Færdern? Må ikke lampene være automatiske, eller er det kun på redningsbøyen at lyset må være automatisk?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Disse må manuelt skrus på? Er det godt nok for Færdern? Må ikke lampene være automatiske, eller er det kun på redningsbøyen at lyset må være automatisk?

Det forsøkte jeg også finne ut av.. uten å lykkes. Bestilte derfor noen automatiske for sikkerhets skyld. Tenkte det var greit for senere bruk på barna (de har LifeTags også på seg)

Automatiske lys på vesten er en fordel uansett om det er et krav eller ei til Færderen. Du vet aldri om den som faller i vannet er ved bevissthet eller i en tilstand hvor man ikke klarer å skru på lyset manuelt. Automatiske lys til vester koster under 200,- pr. stk i flere (nett-)butikker, så det er trolig ikke den kostnaden som knekker familieøkonomien. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL