Jump to content

Maersk mistet 517 containere i Biscaya, kollisjonsfare !

sjöfugelen

Recommended Posts

Kanskje jeg tar meg en tur... Kommer an på hva de var lastet med... Kanskje whiskyflasker eller ostepopp?

Men hundrevis av containere som potensielt driver rundt er ingen spøk... Håper de klarer å gjøre rede for alle.

Dette skjer jo hele tiden, det er vel estimert at flere tusen containere forsvinner over bord fra containerskip hvert eneste år.

Jeg vil tippe at containere fulle av røyk synker relativt raskt, det er containere som inneholder ting pakket i mye isopor, badeender, kjøleskap som er rene bøyene osv. som flyter i evigheter før de synker.

Nå har imidlertid franske myndigheter pålagt Maersk å finne den nøyaktige posisjonen til alle containerne som har sunket, melder Lloyd’s Loading List. Det betyr at det må benyttes et skip med utstyr for å undersøke sjøbunnen med sonar.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

De burde kanskje vurdere å stroppe fast containerne i framtiden :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

De burde kanskje vurdere å stroppe fast containerne i framtiden :saint:

Triple E klasse skipene til Mærsk har en kapasitet på over 18000 TEU så stropping av containere i fremtiden vil vi neppe se noe av selv om mange av containeren er under dekk og de nederste på dekk er stroppet blir det noen tusen stablet i høyden som forblir uten stropper.

Disse låses fast til containeren under i hjørnene.

....blir det noen tusen stablet i høyden som forblir uten stropper.

Blir ikke det veldig høyt, en container er vel borti 2.5 meter høy, og hvis de stabler 5 kilometer høyt så er det ikke noe rart at det faller av noen ?

en container er vel borti 2.5 meter høy, og hvis de stabler 5 kilometer høyt så er det ikke noe rart at det faller av noen ?

Regner med du skjønte hva jeg mente?

Om ikke så har det seg slik at de containerene som står på dekk lastes i høyden fordelt over det meste av skipets lengde og bredde.

Skjønner?

Om ikke finnes det rikelig med bilder på nett som viser hvordan et fullt lastet containerskip ser ut.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78