Jump to content

Hvor lang tid skal fisk røykes?

Andboats

Recommended Posts

Er det en tilsvarende denne?

bilde

Da legger jeg fisken i, gjerne to fileter, fyller opp skålen med rødsprit, og lar den brenne opp. Tar ca 20 minutter, og da er fisken ferdig varmrøykt og kjempegod.

Hei

Prøv deg litt frem, det kommer litt ann på hvor tykke fiskestykkene er.

Bare ett tips på veien, prøv deg også frem med sponet. Det er en ufattelig forskjell på smaken de forskjellige spontypene gir.

Jeg har nå en type spon som er utrolig god, problemet mitt er at jeg ikke husker hvor jeg kjøpte det, så jeg må ta med posen til forskjellige butikker å se hvem som solgte det jeg har.

Har også en plan om å lage mitt eget spon, hadde væt gøy å fått laget en sammensetning som er god, selv om det ikke koster mange kronene og kjøpe.

Lykke til :)

larss

...................

Har også en plan om å lage mitt eget spon, hadde væt gøy å fått laget en sammensetning som er god, selv om det ikke koster mange kronene og kjøpe.

Lykke til :)

larss

Jeg leste at hvis en i tillegg til spon også legger litt fersk einer ilag med sponen, så vil det gi en ekstra god smak på fisken. Har ikke fått testet dette enda, men har tenkt å forsøke.

Ett annet spørsmål.... hvordan saltes fisken? Strø på og rett i ovnen, eller ligger den noen timer med salt før røyking?

Røyketid kommer litt ann på. Men min erfaring basert på sånne små varmrøykere som skissert over og makrell som råvare er :

Kort salting (timer), og rask fortæring (spise varme rett fra røyka) : minst 15 Min , gjerne opp mot 20.

Lang salting (ett døgn +) og spising etter en dag eller 2 (altså speke litt etter røykinga også) Ca 10 Min.

Pass på å skjerme for vinden hvis det blåser, eller beregn endel ekstra minutter.

Ekstra stor fisk : Litt ekstra tid.

Jeg foretrekker den siste metoden. Da blir den nesten som kaldrøykt. Men da er ikke fisken ferdig før etter 1 døgn i kjøleskapet etter at den er røyka altså, så skal du nyte nyfisket røyke makrell ute på skjæret samme kveld må du røyke lenger.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Her er en liten artikkel om røyking av fisk, varmrøyking: http://artikkel.ut.no/1.7257161

Her står også en del om kaldrøyking: http://www.kjell.gilje.org/royking.htm

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei, men det er vel einer som "einer" seg best :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg tenkte på som innblanding i ferdig spon så kan man benytte einer :thumbsup: (ikke ren einer)