Laurelturbo Startet 3.Juni.2014 Del på Facebook Startet 3.Juni.2014 Hei, har kjøpt en båt med en BMW Marine D50-2 (3 sylindret 45hk) motor. Men motoren henger på full gass! Dvs, gassjusteringen står i tomgang, men når eg starter motoren så ruser den rett opp på fullt turtall. Det er heller ikke mulig å stoppe den med stoppen, den roer seg litt ned, men ikke helt. Stoppen er manuell med wire, og eg har full vandring. "sleiden" ser ut til å gå helt fint, den henger iallefall ikke fast, og når eg gir gass eller drar i den så går den fint fram og tilbake. Er det noen som har erfaring med disse motorene? Forslag eller ideer mottas med stor takk! Det er nummeret før motoren går på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Her er link til servicemanualen. Se om du finner noe hjelp på sidene om fuel system. http://bmwmarine.com/media/d35_d50_work_man.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oda17 Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Jeg har også samme problem med samme motor. Håper på hjelp her inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Hei, og velkommen til båtplassen. Nå er det ikke kommet noe svar på denne snart ett år gamle tråden foreløpig, men det er jo lov å håpe. Om ikke så sjekk oljenivå i bunnpanna en gang til. Årsaken kan være defekt membran i fødepumpe, den som brukes til å lufte dieselsystemet. Da kan det renne diesel ned i bunnpanna, også når motor står stille. Resultatet blir et alt for høyt oljenivå som er innblandet diesel. Da kommer denne suppa inn i sylindere til slutt og motor går helt av seg selv, til tross for om stopperen står på. Slett ikke sikkert dette er årsaken på din motor, men sjekk i hvert fall at oljenivå ikke er over max merket, og ikke er uttynnet med diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Jeg tømte en slik motor for olje i går,ikkke fylt på enda. Men merket etter att jeg hadde sugd noen liter,merket jeg att det ble utrolig vakuum. Og den sugde luft inn peilerøret i noen gode sekunder. Noen måte og unngå dette på ?Og kan det ha kommet olje feil steder når den sugde luft ? Har bare en magnetventil som stoppknapp ! Så hadde vært kjedelig om det ruset seg opp,men er vel bare opne lufteskruen el no. Det skal være mulig og stoppe den for hånd,men spaken ut fra stop solenoiden sitter helt fast. Men 9 av 10 ganger stopper den bare ved og trykke inn stopp Men gruer meg til den ruser seg opp.. Synes disse motorene er greie igrunn jeg da ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Her er en med samme problem ! Og åssen han fikset det . The throttle is semicontrolled by a centrifugal weight system in the dieselpump camgear. Im not 100% shure why its there, it may be a centrifugal rev limiter or perhaps its purpose is to make the engine start easier. Or both. Anyways, when the engine is off, the throttle gouvernor is stuck on full throttle. Once you start the engine, its pulled back to neutral by the centrifugal weights. I think.This is where our problem was. Inside the camgear there is a rod attached to a spring. This rod connects to the throttle gouvernor rod. This rod was seized by rust, and as a result the centrifugal weights could not pull the throttle back to neutral upon startup. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.