Jump to content

Ladespenning på motorene mine varierer fra 13 til 13.5v! Normalt?


bergetun

Recommended Posts

Hei,

 

På min nye båt med 2 stk D6-310 så varierer ladespenningen fra 13 til 13.5 på begge motorene mine under gange. Pilen går sakte opp og ned fra 13 til 13.5 og noen ganger nesten opp i 14v. Dette skjer både på tomgang og på marsjfart.

På min forrige båt D3-190 så var ladespenningen konstant på 14.2v

 

Er det noen som kan fortelle meg om dette er normalt?

Link to post

Jeg opplever det samme på D6. Jeg tror at årsaken ikke er variasjoner i selve ladespenningen, men feilvisning i voltmeteret. Når jeg sammenligner med spenningen målt med multimeter på batteripolene viser voltmeteret ca 0,5 volt for lite.

 

Om dette er normalt vet jeg ikke, det burde i alle fall ikke være slik. Men jeg lever greit med det.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for det :)

 

Er nok ingenting å urolige seg for, men skal nå sjekke reimen om den er slakk og hva den faktisk gir av spenning inn på batteriene for sikkerhetsskyld.

Tror ikke batteriene har vært byttet siden båten var ny og tidligere eier fortalte at man ikke kunne ligge lenge i uthavn uten å få lading på husbatteriene. Vurderer derfor å kjøpe meg 2 stk 180ah på biltema og bytte ut husbatteriene som står i båten i dag.

Link to post

Hei !

Jeg går ut i fra at du har egene startsatterier til motorene. Den ladespenningen du ser på det analoge innstrumentet er ladespenning kun på starts batteriet. Da dette batteriet allerede har mye strøm så skal det ikke mer for å vedlikeholde batteriene. Dette er normalt på alle D4 og D6 som jeg har prøvekjørt. Om du måler direkte på service batteriene etter at du har brukt litt strøm så vil du normalt få 14,2 om alt er ok.

Tror i tillegg det voltmetert viser spenning etter at EVC system i motoren har fått sitt ( dette for motorer fra 2006-2011) Tror ladespenning i voltmeter er litt høyere på D6 fra 2013-14 Mulig dette fordi det er en annen software.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jeg får ikke 14,2 før etter en god stunds gange. Om jeg har ligger i uthavn i 2 døgn ligger den på 13-13,5 i opptil en time før den når 14,2-14,3. Til info om min erfaring, bare så du ikke tror det er uvanelig, bergetun ! Grattis med tøff skute !

Mener å ha lest i Båtmagasinets "batteriskole" at hvis en måler ladespenning over batteripoler, så vil batteriene ta mye lading (være delvis utladet) når voltmeter viser f.eks. 13,5V. Etter hvert som batteriet fylles opp, vil spenning stige, inntil fulladet viser ca 14,4 V. Dette rimer jo godt med Worry`s beskrivelse.

 

Kan det være at voltmetere av og til kobles ulikt? At noen er koblet direkte mot dynamo, og viser spenning ut fra dynamo, mens andre har koblet voltmeter slik at de viser spenning over batteripoler(?)

Link to post

På en Volvo D6 så blir det litt anerledes da voltmeter er koplet til multi kabel fra evc systemets HCU. Derfor kan ikke båtbyggeren kople det på noen annen måte. Siden dette er en innstalasjon fra 2006 så har HCU sin software som ikke kan sammenliknes med den som leveres nå i 2014.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...