bergetun Startet 4.Juni.2014 Del på Facebook Startet 4.Juni.2014 Hei, På min nye båt med 2 stk D6-310 så varierer ladespenningen fra 13 til 13.5 på begge motorene mine under gange. Pilen går sakte opp og ned fra 13 til 13.5 og noen ganger nesten opp i 14v. Dette skjer både på tomgang og på marsjfart. På min forrige båt D3-190 så var ladespenningen konstant på 14.2v Er det noen som kan fortelle meg om dette er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg er overhodet ingen ekspert på området, men hos meg viser de konstant ca 14v under gange. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Det er en ny båt for meg, men båt og motor er fra 2006 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg opplever det samme på D6. Jeg tror at årsaken ikke er variasjoner i selve ladespenningen, men feilvisning i voltmeteret. Når jeg sammenligner med spenningen målt med multimeter på batteripolene viser voltmeteret ca 0,5 volt for lite. Om dette er normalt vet jeg ikke, det burde i alle fall ikke være slik. Men jeg lever greit med det. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wabby Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Vil si at 14 - 14.2V er ideelt, blir ladespenningen for lav så vil det begrense hvor raskt den lader batteriet. Men har du hatt problemer med ladingen, eller har det fungert greit til nå? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Wabby: Har bare hatt båten noen dager, så jeg har ikke opplevd noen problemer enda. Syntes bare det var litt merkelig at pilen jaget såpass mye opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Skal være minimum 14v på bil. Regner med at det er det samme på båt. Min Volvo V70 2002 model viser 14.3v. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg får ikke 14,2 før etter en god stunds gange. Om jeg har ligger i uthavn i 2 døgn ligger den på 13-13,5 i opptil en time før den når 14,2-14,3. Til info om min erfaring, bare så du ikke tror det er uvanelig, bergetun ! Grattis med tøff skute ! Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Takk for det :) Er nok ingenting å urolige seg for, men skal nå sjekke reimen om den er slakk og hva den faktisk gir av spenning inn på batteriene for sikkerhetsskyld. Tror ikke batteriene har vært byttet siden båten var ny og tidligere eier fortalte at man ikke kunne ligge lenge i uthavn uten å få lading på husbatteriene. Vurderer derfor å kjøpe meg 2 stk 180ah på biltema og bytte ut husbatteriene som står i båten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg holder ca. 14 volt på begge voltmeterene på mine D-serie motorer. Hva den faktiske spenningen på batteribanken er i samme øyeblikk skal jeg ikke påstå da dette ikke er kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Egentlig, vet du.. skulle man hatt 2 voltmetre, ett som viste hva dynamo gir ut, og ett som forteller hva batteriene har ut. Da ser man både at dynamo fungerer som den skal. Samt at de 2 uavhengig av hva hverandre, lettere kan fortelle om tingenes tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Hei ! Jeg går ut i fra at du har egene startsatterier til motorene. Den ladespenningen du ser på det analoge innstrumentet er ladespenning kun på starts batteriet. Da dette batteriet allerede har mye strøm så skal det ikke mer for å vedlikeholde batteriene. Dette er normalt på alle D4 og D6 som jeg har prøvekjørt. Om du måler direkte på service batteriene etter at du har brukt litt strøm så vil du normalt få 14,2 om alt er ok. Tror i tillegg det voltmetert viser spenning etter at EVC system i motoren har fått sitt ( dette for motorer fra 2006-2011) Tror ladespenning i voltmeter er litt høyere på D6 fra 2013-14 Mulig dette fordi det er en annen software. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Søringen Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Jeg får ikke 14,2 før etter en god stunds gange. Om jeg har ligger i uthavn i 2 døgn ligger den på 13-13,5 i opptil en time før den når 14,2-14,3. Til info om min erfaring, bare så du ikke tror det er uvanelig, bergetun ! Grattis med tøff skute ! Mener å ha lest i Båtmagasinets "batteriskole" at hvis en måler ladespenning over batteripoler, så vil batteriene ta mye lading (være delvis utladet) når voltmeter viser f.eks. 13,5V. Etter hvert som batteriet fylles opp, vil spenning stige, inntil fulladet viser ca 14,4 V. Dette rimer jo godt med Worry`s beskrivelse. Kan det være at voltmetere av og til kobles ulikt? At noen er koblet direkte mot dynamo, og viser spenning ut fra dynamo, mens andre har koblet voltmeter slik at de viser spenning over batteripoler(?) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 På en Volvo D6 så blir det litt anerledes da voltmeter er koplet til multi kabel fra evc systemets HCU. Derfor kan ikke båtbyggeren kople det på noen annen måte. Siden dette er en innstalasjon fra 2006 så har HCU sin software som ikke kan sammenliknes med den som leveres nå i 2014. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
TasleT Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Disse "standardinstrumentene" er kanskje ikke til å stole helt på. På min KAD42 hopper turtallet litt opp og ned på turtelleren selv om motorturtallet er helt konstant. Og ta spesielt på tomgang. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
bergetun Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 (redigert) På Kad42 og 43 er det vel et kjent problem at turtallet hopper og ikke virker om reima er for slakk :) https://baatplassen.no/i/topic/12332-kad-43-vandrende-turteller/ Redigert 4.Juni.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2014 Del på Facebook Svart 4.Juni.2014 Min installasjon fra 2008 viser stabilt 14,1-14,2 volt Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 5.Juni.2014 Del på Facebook Svart 5.Juni.2014 Bergetun: Takker for forslag, skal sjekke hvor tight reima er! Ikke meningen å kapre tråden, innlegget var ment i forbindelse med instrumenter generelt. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.