Athene Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Yanmar 3GM30F/ Kansaki KM3-A gir Vi hadde en litt "spennende" opplevelse sist helg: Etter å ha gått for motor i et par timer på marsjfart dro jeg ned på turtallet for å kaste anker og legge oss til på svai. Da oppdaget jeg at det ikke var mulig å få satt motoren i fri. Enspakskontrollen beveget seg så langt tilbake at turtallet gikk ned til tomgang, - men ikke så langt at det giret koblet i fri, eller det var mulig å trykke inn knappen for å sette giret i fri. Nå var det ikke noe stort problem der vi lå. Det var godt med plass så jeg stoppet bare motoren og slapp ut ankeret... Jeg har tidligere opplevd tilsvarende problemer der årsaken har vært mekanikken i enspakskontrollen, så jeg demonterte denne og fikk koblet fra kontrollkablene for gass og gir. Da fungerte enspakskontrollen som den skulle..... Feilen lå altså med sikkerhet i giret. På Kansaki KM3-A skjer girvalget ved en dreiebevegelse av en aksel som stikker ut fra giret. Bevegelsen skal være i størrelsesorden 40 grader fra forover til fri og ytterligere 40 grader til revers. På mitt gir var det knapt mulig å rotere akslingen overhode.... Etter at jeg hadde fått satt sammen enspakskontrollen igjen prøvde jeg på nytt å bevege på girvelgeren, - og etter litt lirking og røsking løsnet den og alt fungerte som normalt. Resten av helgen har jeg gått for motor og testet girbevegelsene gjentatte ganger, - uten problemer. Det store spørsmålet blir selvfølgelig: Hva nå? Selv om giret nå tilsynelatende fungerer som det skal har jeg ikke lyst til å lukke øynene og glemme det som skjedde. Det bør jo helst virke hver gang.. Jeg har bare for å være sikker byttet ut giroljen og kontrollert nivået, men er det noe mer jeg bør gjøre? Gir og motor er fra 1986 og selv om det ikke brukes mange timene hvert år er det kanskje på tide med en overhaling av giret. Jeg kjenner tilfeller der slike gir begynner å slure pga en slitt kon, men kan slitasje også føre til at konen eller andre komponenter kiler seg fast? Link to post
Recommended Posts