Jump to content

Tips til fine naturhavner i kragerøskjærgården.

Elmer

Recommended Posts

Hei! :smiley:

I pinsen skal bl.a. kragerøskjærgården besøkes. Ofte blilr det til at en benytter fine uthavner en har vært på før. Nå lurer jeg på om dere der ute har tips om naturhavnperler i dette området. :smiley: Alltid gøy å høre om, og kanskje prøve ut nye steder.

God pinse, folkens! :smiley:

Her er en fin side å sjekke ut: http://www.havna.com/wip4/havneguide/l.epl?cid=29307&kid=26536&port=213723

Zoom deg inn i kartet og klikk i vei !

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

På innsiden av Berrsundholmen. Gå inn vest av Storholmen, gå på innsiden av Berrsundholmen østover. På det smaleste, der sundet utvider seg er det fint å ligge longside mot fjellet (nesten som ved brygge). Jeg har ligget der med 52 fot (2,20 dyptgående). Fin plass, du blir sikkert liggende alene, og ikke utsatt for vær, bølger og vind.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Ta en tur innom Åbyfjorden, det er en fjord vi som regel kjører rett forbi.

Ellers: Store Såstein, Kråka, Østre Holme (melbyfjorden), De små holmene mellom Toner og Bjønnøya (innsiden av disse)

Rødnes i Trosbyfjorden (kan være litt utsatt for SW vind)

Den Glatte lille holmen som ligger tett på Skrue på NØ side eller øya på innsiden.

Lille Fluer. Fint å kjøre innom bukta med en del hytter som ligger NW på Arøy ( ikke overnattingsplasser men seghtseeing)

Flesa (dagstur i fint vær), Stråholmen, På baksiden av Buholmen (inn mot Skutevikkilen),

Elins høl ( rett ved det trangeste, litt lenger vest enn Skutevikkilen på Gumø)

Inn mellom Stussholmen og Oterøy. De små holmene rett Øst for Svenskeholmen (longsideplass).

Skrata og baksiden av samme, Vestre Rauane (flott uthavn), Portør selvfølgelig. Små øyene rett utenfor Krikken (gammelt fort)

I bunn av Kjøpmannsfjorden og i Bukta vest mellom Sauøya og Saltskjærholmen (Disse passer kanskje best ved litt frisk vind?)

Pluss et hav av andre plasser dersom man snoker litt innimellom :smiley:

Edited by SoBo (see edit history)

Skokleøya i Åbyfjorden en en av mine favoritter,men det ulendt og nærmest umulig å ta en rusletur.

Når var det Kragerø du spurte om,der er jeg helt blank,har tenkt å ta turen nedover dit selv imorra.

Eller om det blir Stråholmen,vet ikke enda,først må det slutte å regne:)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Masse knallgode forslag her! :smiley: Selv om vi har fartet rundt i området i årevis, er det mange plasser en aldri undersøker. Her har vi mye å starte med for å utvide vår naturhavnkompetanse i denne vakre skjærgården! :smiley: